وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پیام خود به مناسبت روز جهانی معلولان تاکید کرد: معلولیت هیچ گاه، مانع رشد و کمال نیست.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پیام خود به مناسبت روز جهانی معلولان تاکید کرد: معلولیت هیچ گاه، مانع رشد و کمال نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان گفت: «روز جهانی معلولان فرصتی است برای شنیدن صدای این هموطنان، شناخت بهتر ایشان و توانمندی‌های‌شان، تلاش بیشتر به منظور اجرای دقیق و گسترده‌تر مفاد قوانین جامع حمایت از معلولان و کنوانسیون بین‌المللی حقوق آنها.همه انسان‌ها در برخی زمینه‌ها توان بیشتری دارند و در پاره‌ای موارد کم توان‌تر هستند.

معلولان عزیز هم از این قاعده مستثنی نیستند و وظیفه سازمان‌های متولی امور معلولان است که با هماهنگی و هم افزایی، از یک سو گام‌های مؤثری در جهت ارتقاء و اعتلای وضعیت معلولان و تسهیل شرایط زندگی آنها بردارند و از سوی دیگر از توان ایشان در عرصه‌های گوناگون بیش از پبش بهره ببرند.امروزه تکریم معلولان و دفاع از حقوق آنها به عنوان یک وظیفه بشر دوستانه، مبنای بسیاری از جنبش‌های جهانی قرار گرفته است و افراد زیادی تلاش می‌کنند با انعکاس مسائل و مطالبات افراد دارای معلولیت، در برابر سازی فرصت‌های اجتماعی برای آنان سهیم باشند.

متولیان امور معلولان همچنان بر این واقعیت تأکید دارند که رفع تبعیض‌های فراروی افراد دارای معلولیت، نه تنها یک وظیفه شرعی و انسانی محسوب می‌شود، بلکه در پیشبرد اهداف توسعه کشور نیز ضرورتی انکار ناپذیر است. همچنین باید به یاد داشت که توانمندسازی این افراد، تنها در بستر جامعه و با مشارکت نهادهای تصمیم ساز و بخش‌های اجرایی امکان می‌یابد.در کنار این تلاش‌ها، بر دولت‌ها، قانون‌گذاران و مدیران ارشد جوامع است تا با اخذ سیاست‌ها و تدابیر لازم، نسبت به پیشگیری از معلولیت‌های جدید اقدام نمایند.

از مشاوره‌ها و معاینه‌های پیش از ازدواج و آموزش‌های رسمی گرفته تا استاندارد سازی خودروها، ساخت بزرگراه‌ها و رفع نقاط خطرخیز جاده‌ها. این عرصه نیز تنها با فعالیت‌های بین بخشی سامان خواهد یافت و این همدلی و همراهی نه تنها از معلولیت‌های گوناگون می‌کاهد که هزینه‌های سرسام‌آور درمان و توانبخشی را به حداقل خواهد رساند.

امید که همزمان با این اقدامات، نسبت به ارتقاء جایگاه معلولان در برنامه توسعه ششم توسعه کشور و استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های غیردولتی مرتبط با این حوزه و نخبگان معلول در امر توسعه کشور اقدام شود. همچنین لازم است ضمن رفع موانع فرهنگی و نگرش‌های غلط در جامعه با هدف آماده‌سازی شرایط اجتماعی، شاهد حضور حداکثری معلولان در جامعه باشیم و استعدادهای شگرف این عزیزان را در مسیر تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران متجلی سازیم.در پایان لازم می‌دانم یک بار دیگر یادآوری کنم که معلولیت هیچ گاه، مانع رشد و کمال نیست.»


دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha