نتایج یک بررسی حاکی است درمان صرع با استفاده از داروهای ضد تشنج در كودكان و نوجوانان موجب افزایش متابولیسم استخوان و کاهش کلسیم می شود.

این مطالعه به منظور بررسی وضعیت ویتامین D و كلسیم در كودكان تحت درمان با داروهای ضد تشنج و ارزیابی تأثیر این داروها بر متابولیسم ویتامین D و كلسیم در این گروه سنی توسط جمعی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.

صرع و اختلالات تشنجی و به تبع آن مصرف داروهای ضد تشنج در گروه سنی كودكان بیشتر از بزرگسالان مشاهده می شود.

با روش نمونه گیری آسان از میان مراجعین به كلینیك اعصاب كودكان در 60 كودك و نوجوان صرعی تحت درمان كه شرایط ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شدند.

30 كودك و نوجوان سالم كه از نظر سنی و جنسی با گروه بیماران متناسب بودند به عنوان گروه كنترل در نظر گرفته شدند. سطوح سرمی 25OHD3، كلسیم و آلكالن فسفاتاز دو گروه با هم مقایسه شد.

یافته ها حاکی از آن است که تفاوت قابل توجهی بین دو گروه از نظر سطوح سرمی، كلسیم و آلكالن فسفاتاز مشاهده شد. در 10 درصد بیماران سطح سرمی 25OHD3 كمتر از حداقل مقدار طبیعی بود. بین طول مدت مصرف دارو و سطح سرمی یك رابطه معكوس مشاهده شد.

نتایج مطالعه نشان می دهد: درمان با داروهای ضد تشنج در كودكان و نوجوانان باعث كاهش سطح سرمی 25OHD3 و كلسیم شده، متابولیسم استخوان را افزایش می دهد. هر چه مدت مصرف دارو طولانی تر شود، میزان این كاهش بیشتر خواهد بود.

گفتنی است خلاصه این مقاله در مجله بیماری های کودکان ایران به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha