نتایج یک مطالعه نشان می دهد، روزه داری تأثیری بر کاهش قند خون ناشتای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ندارد.

این مطالعه توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با هدف بررسی تاثیر روزه داری بر میزان قندخون در بیماران دچار دیابت نوع دوم در ماه رمضان صورت گرفته است.

ناشتابودن باعث ترشح هورمون های با اثر مخالف و همچنین قطع ترشح انسولین می شود، در نتیجه تولید گلوكز در كبد افزایش یافته و اسیدهای چرب به جای گلوكز مصرف می شوند.

این تطابق فیزیولوژی بر قند خون بیماران دیابتی به خصوص در مواقع بی غذایی مؤثر است. در مورد تغییر قندخون در این بیماران به دنبال روزه داری اختلاف نظر وجود دارد به طوری كه در بعضی از مطالعات كاهش و در برخی دیگر نداشتن تغییر قند خون گزارش شده است.

در این مطالعه نیمه تجربی 17 بیمار دچار دیابت نوع دوم انتخاب شدند. همه آنها تحت درمان با قرص‌های خوراكی یا رژیم غذایی بودند و تمام ماه رمضان را روزه گرفتند. بیمارانی كه دچار عوارض علامت دار دیابت از نظر بالینی بودند و كسانی كه زیر 30 سال یا بالاتر از 65 سال داشتند به مطالعه وارد نشدند.

برای اندازه‌گیری قند ناشتا (به ‌روش آنزیمیك) قبل و طی ماه رمضان دوبار، به فاصله دو هفته نمونه خون گرفته شد. به بیماران توصیه اكید شد كه همان تركیب و مقدار كالری مواد غذایی را كه قبل از ماه رمضان استفاده می‌كردند در خلال ماه مبارك نیز ادامه دهند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد متوسط قندخون ناشتا قبل و در خلال ماه‌رمضان‌اختلاف قابل ‌توجهی ندارد.

نتایج بررسی بر بی خطر بودن روزه دار ی بر ای اغلب بیماران دچار دیابت نوع دوم تأکید می کند و تغییر قابل ملاحظه ای در قند خون ناشتای بیماران نوع دوم دیابت در قبل و خلال ماه مبارك رمضان نشان نمی دهد.

گفتنی است، نتایج این مطالعه در مجله دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی گیلان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha