در حالی كه صاحبنظران و كارشناسان بر نقش آموزش و آگاهی‌بخشی به جوانان در كاهش طلاق و پایداری ازدواج‌ها تأكید دارند و در شرایطی كه طلاق از میان خانواده‌ها ساعتی 19 قربانی ثبت شده می‌گیرد، مراكز بهداشتی- درمانی تابعه وزارت بهداشت خدمات آزمایشی، آموزشی و مشاوره‌ای را متوقف كرده‌اند.

تعطیلی غیررسمی آموزش های پیش از ازدواج در مراکز بهداشتی

سلامت نیوز: در حالی كه صاحبنظران و كارشناسان بر نقش آموزش و آگاهی‌بخشی به جوانان در كاهش طلاق و پایداری ازدواج‌ها تأكید دارند و در شرایطی كه طلاق از میان خانواده‌ها ساعتی 19 قربانی ثبت شده می‌گیرد، مراكز بهداشتی- درمانی تابعه وزارت بهداشت خدمات آزمایشی، آموزشی و مشاوره‌ای را متوقف كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان نوشت: در حالی كه صاحبنظران و كارشناسان بر نقش آموزش و آگاهی‌بخشی به جوانان در كاهش طلاق و پایداری ازدواج‌ها تأكید دارند و در شرایطی كه طلاق از میان خانواده‌ها ساعتی 19 قربانی ثبت شده می‌گیرد، مراكز بهداشتی- درمانی تابعه وزارت بهداشت خدمات آزمایشی، آموزشی و مشاوره‌ای را متوقف كرده‌اند. گفتنی است تا پیش از ابلاغ سیاست‌های كلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، آموزش‌های تنظیم خانواده و كنترل جمعیت با عنوان آموزش‌های اجباری پیش از ازدواج به جوانان ارائه می‌شد.

ازدواج یكی از مراحل چندوجهی زندگی است. لازم نیست از تمام دانش‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی، پزشكی و انسان‌شناسی برخوردار بود تا پی برد كه ازدواج بعد عاطفی و روانی، بهداشتی و سلامتی، تكوینی اجتماعی و تكاملی انسانی دارد.
از طرفی به اندازه‌ای كه میزان سواد بهداشتی و زیستی و انسانی و آگاهی‌های اجتماعی افراد جامعه بالا می‌رود، اثرپذیری افراد نسبت به این مؤلفه‌ها نیز ارتقا می‌یابد، به طوری كه امواج این اثرپذیری در محدوده ازدواج و خانواده تقویت شده و در صورت عدم مدیریت مخرب‌تر می‌شوند.  طبق آخرین مطالعات انجام شده در كشور، مسائل جنسی، اعتیاد و مسائل اقتصادی در رأس فهرست هفده‌گانه علل طلاق معرفی شده‌اند. دقت بیشتر نشان می‌دهد 14مورد دیگر نیز در محیط این مثلث تعریف می‌شوند. بنابراین آموزش مدیریت بحران‌هایی كه هر یك از این علل و پیامدهای آن بر زندگی مشترك زوجین تحمیل می‌كنند، ضروری است.
پذیرش اجتماعی، معرفی و مواجهه با دلایل بروز طلاق و ورود آنها به ادبیات رسانه‌ای یكی از توفیقات جامعه در سال‌های اخیر بوده، اما در عین حال برخورد عاقلانه، مدیریت و درك درست از موقعیتی كه این دلایل به وجود می‌آورند نقطه ضعف جامعه بوده است؛ نقطه ضعفی كه هزینه‌های غیرقابل جبرانی به جامعه تحمیل می‌كنند. تهدید كیان خانواده‌ها، تهدید امنیت اخلاقی جامعه، كاهش موالید و جمعیت، كاهش منابع انسانی كیفی و در نهایت جا‌به‌جایی ارزش‌ها و تغییر هویت اجتماع و باز شدن راه برای نفوذ و تحمیل سبك زندگی وارداتی و در نهایت آسیب‌پذیری سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه خلاصه‌ای از سیر تكثیر ویروسی است كه به بیماری صعب‌العلاج رواج طلاق می‌انجامد. 

آموزش های پیش از ازدواج و تعدد متولیان
آنچه صاحبنظران بر آن تأكید و اذعان دارند و البته در اغلب دولت‌ها مورد غفلت و سهل انگاری سیاستگذاران و برنامه‌ریزان و مجریان قانون قرار می‌گیرد، مبارزه با این ویروس به وسیله پادتن آگاهی بخشی و آموزش است. یعنی این دو گزینه می‌توانند ازدواج‌ها را در برابر از هم‌پاشیدگی و طلاق واكسینه كنند.  در این رابطه هم مجلس شورای اسلامی و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی قوانینی دارند كه تكلیف و وظایف دستگاه‌ها را در برابر آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج مشخص می‌كنند.  بخشی از روند آموزش‌های مرتبط با ازدواج برعهده دستگاه‌های آموزشی و تربیتی از جمله آموزش و پرورش و مراكز آموزش عالی است. این آموزش‌ها اگرچه ماندگارترند اما اثرگذاری دیربازده‌تری دارند، در عین حال به فراخور شرایط سنی و فرهنگی جامعه با ملاحظات ویژه‌ای ارائه می‌شوند. با این حال اساس سرمایه‌گذاری برای مدیریت ازدواج و تضمین سلامت خانواده‌ها همواره در این بخش توصیه می‌شود.
بخش دیگری از آموزش‌ها كه آگاهی بخشی‌های موردی و نصب‌العینی هستند ذیل بودجه فرهنگی دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها، وزارت ارشاد، صداوسیما و. . . تعریف و انجام می‌شوند. با این وجود و در صورتی كه تمام این آموزش‌ها به رغم شرایط حال حاضر محقق شده تصور شوند، باز جوانان در آستانه ازدواج را از یك‌سری آموزش‌ها بی‌نیاز نمی‌كنند.
 
معرفی‌نامه هایی که بدون برگزاری کلاس مهر می خورند
این دست آموزش‌ها جزو شناخته‌شده‌ترین آموزش‌های پیش از ازدواج در كشور هستند كه بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد.
آموزش‌های بهداشتی و مشاوره‌ای پیش از ازدواج كه برعهده مراكز بهداشتی- درمانی تابع وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند، تا پیش از تهدید تحدید جمعیتی كشور شامل مسائل پیشگیری از بارداری، بهداشت باروری و تنظیم خانواده و كمی تا قسمتی آموزش مسائل روانشناسی و عاطفی میان زوجین بود اما از بعد از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری با مراجعه به مراكز بهداشتی – درمانی كه از سوی دفاتر ازدواج به زوجین معرفی می‌شوند مشاهده می‌شود برنامه‌های آموزش قبل از ازدواج با محوریت تنظیم خانواده حذف و برنامه‌های آموزشی جایگزینی نیز ارائه نمی‌شوند. به بیان دیگر خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به تازه عروس و دامادها متوقف شده است.  به نظر می‌رسد از نظر وزارت بهداشت و مراكز تابعه آن، آموزش ازدواج به مثابه آموزش تنظیم خانواده و كنترل جمعیت بوده و در صورت تغییر برنامه زوجین به آموزش‌های دیگری نیاز ندارند، به طوری كه در اغلب مراكز بهداشتی- درمانی تنها خدمات واكسیناسیون و آزمایش اعتیاد، هپاتیت و ایدز به متقاضیان ازدواج ارائه می‌شود و قسمت كلاس‌های آموزشی معرفینامه‌های دفاتر ازدواج بدون برگزاری كلاس مهر می‌خورند.

سرفصل آموزش های پیش از ازدواج نیازمند بازنگری
این در حالی است كه این كوتاهی و بی‌برنامگی دستگاه متولی آموزش‌های پیش از ازدواج بار بزرگی به دستگاه قضا و دادگاه‌های خانواده تحمیل می‌كند، منتهی هنوز وزارت بهداشت مسئولیت آن را به طور رسمی نپذیرفته است.
یكی از مدیران مراكز بهداشتی – درمانی كه دفاتر ازدواج شرق تهران زوجین را برای انجام آزمایش‌های متداول و مشاوره و آموزش به آن معرفی می‌كنند به «جوان» می‌گوید: «ما برنامه مدون، مصوب و ابلاغ شده آموزشی و مشاوره‌ای برای زوجین نداریم. لذا نمی‌دانیم چه نوع خدماتی در این حوزه باید ارائه شود. از طرفی با توجه به حجم مراجعات به این مركز و تداخل خدمات ویژه ازدواج با ارائه خدمات به سایر مراجعین و بیماران امكان ورود به این مسئله برای خود ما وجود ندارد.»
گفتنی است آموزش‌های پیش از ازدواج در سال 67 و با محوریت مسائل بهداشتی، پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده و بهداشت باروری و پایش ژنتیكی تولدها تصویب شد اما از بعد از آن هیچ‌گاه مورد بازنگری قرار نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha