رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با بیان این كه طی جلسات مكرر برگزار شده با موضوع كاهش میزان سزارین و افزایش زایمان طبیعی مقرر شد، ارزشیابی اتاق زایمان مشابه اورژانس بیمارستانی از قانون صفر تا 100 پیروی كند، افزود: بدین ترتیب برای ارزشیابی هر بیمارستانی، كسب 90 درصد از 140 امتیاز تعیینی برای اتاق زایمان الزامی است.

دكتر نسرین چنگیزی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه دستیابی به این هدف باید طی پنج سال آینده امكان پذیر شود، اظهار كرد: در پروسه ارزشیابی اتاق‌های زایمان ارایه گزارش‌ها و مستندات ماهیانه در خصوص میزان سزارین، ارایه شواهدی برای اجرای راهكارهای ترویج زایمان طبیعی، تایید روند كاهش میزان سزارین، ارایه شواهدی مبنی بر استفاده از روش‌های دارویی و غیر دارویی برای كاهش درد زایمان طبیعی و نیز حضور همراه آموزش دیده حین زایمان الزامی است.

وی، با بیان اینكه در كارگروه بیمه و تعرفه كه با حضور اعضای هیات علمی زنان و مامایی یك نفر متخصص بیهوشی و نمایندگان تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی، بیمه تكمیلی، كارشناس دفتر سیاستگذاری بیمه و تعرفه وزارت بهداشت تشكیل شد، گفت: در این كارگروه از میان پنج طرح پیشنهادی دو طرح نخست شامل بازنگری تعرفه گلوبال سزارین و زایمان طبیعی در جهت افزایش تعرفه گلوبال زایمان طبیعی نسبت به سزارین و نیز پیشنهاد افزایش K جراحی زایمان نسبت به سزارین پذیرفته شد.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، ادامه داد: همچنین مقرر شد این موضوع در نخستین جلسه شورای عالی بیمه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و طی شش ماه در شهرستان‌های منتخب چهار استان اجرا و نتیجه نهایی آن ظرف یك ماه اعلام شود.

دكتر چنگیزی، در خصوص بحث بیمه تكمیلی زایمان طبیعی هم اظهار كرد: در این جلسه پیشنهاد شد بیمه‌های تكمیلی و تجاری راهكارهای تسهیل گر زایمان طبیعی برای هم سو شدن با سیاست‌های وزارت بهداشت پس از تصویب شورای عالی صنعت بیمه ارایه كنند، همچنین هزینه زایمان طبیعی باید از محل بند اول تعهدات (شامل پرداخت صد در صدی هزینه اعمال جراحی عمومی و طبی) پرداخت شود و نیز K زایمان طبیعی نسبت به سزارین افزایش یابد.

وی با بیان اینكه در كارگروه استانداردسازی فضای فیزیكی به آیتم‌هایی چون متراژ اتاق زایمان، تعداد تخت‌های استاندارد و نیز استاندارد نیروی انسانی توجه ویژه‌ای شده است، افزود: براین اساس باید طی پروسه پنج ساله 80 درصد استاندارد مورد نظراعمال شود.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت به تشكیل كارگروه آموزشی با حضور اعضای هیات علمی زنان و مامایی، صدا و سیما، مدیران، گروه سلامت خانواده، كارشناسان سلامت مادران و آموزش سلامت اشاره كرد و افزود: تدوین دستورالعمل نظارت بر نحوه تدریس مباحث مرتبط با بارداری زایمان، تدوین دستورالعمل ارزشیابی عملكرد مراكز آموزشی و تشكیل كمیته نظارت جلسه ارزشیابی آموزشی با تولیت هیات بورد و ادغام مباحث نوین مامایی در كرویكولوم آموزشی پزشكان عمومی، زنان و زایمان و ماماها از مصوبات این كار گروه بود.

دكتر چنگیزی در آموزش همگانی نقش فرهنگسراها، مدارس، خانه‌های سلامت و به كارگیری شبكه داوطلبان سلامت را موثر برشمرد و افزود: همچنین كتابچه آموزشی با تعیین اولویت آموزش تهیه خواهد شد و از افراد جامعه شناس و روانشناس در كارگروه آموزش استفاده می‌شود.

وی با اشاره به تشكیل جلسه كارگروه پزشكی قانونی كه با حضور جمعی از كارشناسان برگزار شد به ایسنا گفت: در این كارگروه بر تعیین راهنمای حقوقی در خصوص زایمان طبیعی، بازنگری قوانین آنكالی، تعیین حدود و وظایف افراد درگیر در زایمان و بررسی مداخلات حقوقی بر تغییر رفتاری عاملان زایمان در قالب پروژه تحقیقاتی مشترك تاكید شد.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در پایان با بیان اینكه برای نظارت بر حسن اجرای وظایف كارگروه‌ها بر ایجاد یك گروه داوری صاحب نظر تاكید شده است، ‌افزود: همچنین وزیر بهداشت بر تسریع اجرای ارزشیابی اتاق زایمان و نیز تعیین حدود و ثغور ماما و بازپس گرفتن نقش آنان به عنوان خط مقدم زایمان در برنامه‌ای زمان‌بندی شده تاكید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha