پژوهشگران مهندسی فن‌آوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس به منظور دسته بندی انواع لوسمی یک سیستم کمک تصمیم ساز که بر اساس تئوری بازی‌های مبتنی بر همکاری طرح ریزی شده است را ارائه کردند.

سرطان خون یا لوسمی، بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون‌ساز بدن به ویژه مغز استخوان است که با تکثیر ناقص سلول‌های خون و پیش‌سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود.

به کارگیری روش‌های تشخیصی به موقع و دقیق می‌تواند میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها را کاهش داده و سبب افزایش بقای عمر بیماران مبتلا به لوسمی شود.

عاطفه ترکمن، دانش آموخته رشته مهندسی فن‌آوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب گفت: در این تحقیق که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد انجام شد، یک سیستم کمک تصمیم ساز به منظور دسته بندی انواع لوسمی بر اساس تئوری بازی های مبتنی بر همکاری ارائه شده است. این سیستم می‌تواند به هماتولوژیست‌ها و پزشکان در تشخیص دقیق انواع مختلف لوسمی، یاری رسانده و خطاهای احتمالی را کاهش دهد.

وی در تشریح این سیستم گفت: در این سیستم، فرض براین است که بیماری‌ها در یک بازی شرکت كرده و مارکرهای مختلف تشکیل دهنده یک بیماری – نتایج حاصل از آزمایشات فلوسایتومتری- به عنوان بازیکنان این بازی ایفای نقش می کنند. از آنجایی که به منظور تشکیل هر بیماری بایستی تمامی مارکرهای آن در کنار یکدیگر قرار گیرند، بنابراین بازیکنان با یکدیگر ائتلاف بزرگی را تشکیل می‌دهند. همکاری و شرکت مسالمت‌آمیز بازیکنان، بیان‌کننده بازی مبتنی بر همکاری و ایجاد یک ائتلاف ضروری است. یکی از مهمترین راه‌ حل‌های بازی‌های مبتنی بر همکاری، مقدار شیپلی است که به صورت عادلانه سهم هر یک از بازیکنان را در یک بازی مشخص می‌كند.

ترکمن در ادامه افزود: بنابراین می‌توان به منظور تعیین سهم مشارکت هر یک از بازیکنان در این بازی (سهم هر مارکر در تشکیل بیماری) از مزایای مقدار شیپلی بهره جست. به عبارت دیگر متناسب با مقدار سهمی که هر یک از مارکرها در تشکیل یک بیماری خاص دارند، با محاسبه مقدار شیپلی می توان وزن خاصی به آن‌ها نسبت داد و با توجه به این اوزان، گونه‌های مختلف لوسمی را از یکدیگر جدا و دسته‌بندی كرد.

دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس در پایان تصریح کرد: داده-های مورد استفاده در این فعالیت همگی از نوع واقعی و بر اساس نمونه‌های مختلف لوسمی، جمع آوری شده از سازمان انتقال خون ایران می‌باشند. مجموعه داده، شامل 304 نمونه خون و مغز استخوان افراد بیمار است و در این دسته بندی هشت دسته بیماری در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از این تحقیق با دقت 3/96 درصد، بیانگر توانایی تئوری بازی مبتنی بر همکاری در دسته‌بندی دقیق نمونه‌ها است.

گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دکتر نصرالله مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha