یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 169551

روغن کنجد به عنوان یکی از سالم ترین خوراکی‌ها در وعده غذایی سالمندان معرفی شد.

سلامت نیوز: روغن کنجد به عنوان یکی از سالم ترین خوراکی‌ها در وعده غذایی سالمندان معرفی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،مطابق با تحقیقات انجام گرفته مصرف  اسید چرب اشباع شده که بیشترین میزان آن در روغن ‌های مصرفی شایع در رژیم غذایی روزانه سالمندان گزارش شده است، یکی از عوامل  اصلی  و زمینه ساز گرفتگی رگ‌ها، ایجاد لخته و بالا رفتن کلسترول بد خون در دهه گذشته اعلام شده است که افزایش خطر سکته قلبی و مغزی را به دنبال داشته است.
محققان ساده ترین روش  برای دور شدن از این تهدیدها را، جایگزین کردن روغن کنجد با روغن‌های مضر معرفی می‌کنند.  بررسی‌های متعددی نشان می‌دهد، روغن کنجد  علاوه بر برخوردار بودن از خواص دارویی و  درمانی فراوان   بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد و در برابر حرارت مقاوم است. ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که می‌توان از آن  در پخت و پز و سالاد و سرخ کردن مواد غذایی هم استفاده کرد. مقادیر بالای لینولئیک اسید و اولئیک اسید موجود در این روغن باعث شده است که مصرف آن در  افزایش جذب ویتامین‌های محلول در چربی مورد نیاز بدن سالمندان از جمله ویتامین ای تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
 در آزمایشی که بر گروهی از افراد در رده‌های سنی مختلف  40 تا 80 سال انجام گرفت ثابت شد، افرادی که  به طور پیوسته و مستمر از روغن کنجد در رژیم غذایی شان استفاده می‌کردند، کمتر به مشکلات سالمندی مبتلا  شده‌اند. کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا، کاهش خطر احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش،مشکلات التهابی و تسکین دردهای مفصلی و  پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل و پارکینسون از دیگر فواید مصرف روغن کنجد در این تحقیق است.
  همچنین به عقیده متخصصان تغذیه  روغن کنجد برای سالمندان و افرادی که مستعد ابتلا به آب مروارید هستند،  مفید است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha