وزیر علوم با اشاره به اهمیت بویایی و شنوایی افراد از جمله اینکه دیه حس بویایی معادل دیه قتل عمد است، از ساخت پروتزهای شنوایی در کشور خبر داد.

سلامت نیوز:وزیر علوم با اشاره به اهمیت بویایی و شنوایی افراد از جمله اینکه دیه حس بویایی معادل دیه قتل عمد است، از ساخت پروتزهای شنوایی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، دکتر محمد فرهادی در سمینار پزشک محقق با اشاره به اینکه بنده امروز به عنوان یک پزشک در این کنگره شرکت کرده‌ام و معتقدم توجه به برنامه پزشک محقق دیر باشد، اما جای شکرش باقی است، اظهار داشت: بیشتر پایه‌های علمی کشور در زمان جنگ گذاشته شد. خاطرم هست در آغاز سال تحصیلی 65 همراه رئیس‌جمهور وقت که ان زمان رهبر معظم انقلاب بودند عازم دانشگاه تهران بودیم و در مسیر راه از لزوم ورود به برخی عرصه‌ها مانند بیولوژی مولکولی سلولی و مهندسی ژنتیک صحبت می‌کردیم.


فرهادی ادامه داد: در آن صحبت‌ها عنوان شد که اگر به این عرصه‌ها وارد نشویم کشور عقب می‌افتد و قرار شد تا یک مرکز تحقیقات ژنتیک و بیولوژی مولکولی را تأسیس کنیم. در نهایت به زور و گریه از مجلس برای این مرکز ردیف بودجه گرفتیم، زیرا برای تصویب بودجه این مرکز نیاز به یک رأی داشتیم، در روز رأی‌گیری آنقدر در مجلس گریه کردم تا دل آقای دری نجف‌آبادی به رحم آمد و دستش را به عنوان رأی مثبت بالا برد و ما توانستیم ردیف بودجه را بگیریم.


وزیر علوم اشاره به دانشگاه تربیت مدرس که دارای دانشکده پزشکی نیز است، گفت: انتظار داریم که خروجی این دانشکده بیشتر دانشمند باشد تا پزشک بالینی. به هر حال بسیاری از پژوهشگاه‌های ما در زمان جنگ تأسیس شد، پژوهشگاه‌هایی مانند هوا و فضا که امروز دستاوردهای آنها را می‌بینیم.


فرهادی در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران دانشجویی خود و سال‌های قبل پرداخت و گفت: در سال 96 میلادی یونسکو یک شماره از مجلات خود را در مورد آینده پزشکی منتشر کرد که بیشتر روی پزشکی صنعتی و سنتی متمرکز بود و بحث پیوند اعضا در بیمارستانها را مطرح می‌کرد. همچنین سال 85 میلادی در یک کنفرانس با کاشت حلزون آشنا شدیم و شب‌ها در بیمارستان شهید رهنمون یک آزمایشگاه کوچک داشتیم و تحقیقات را در این زمینه انجام می‌دادیم و 26 سال پیش در همین روزها توانستیم کاشت حلزون را انجام دهیم.


وزیر علوم با بیان اینکه 375 میلیون نفر در دنیا ناشنوا هستند و تا سال 2025 این تعداد به 600 میلیون نفر می‌رسد، ادامه داد: ناشنوایی یک معلولیت است و آنهایی که 26 سال پیش جراحی شدند که بالغ بر 7 هزار نفر است، امروز حتی پزشک، مهندس و تاجر شده‌اند و این درحالی است که خیلی از افراد نمی‌دانند که دیه حس بویایی معادل دیه قتل عمد است.


فرهادی با اشاره به رشد ناشنوایی در ایران گفت: یک سوم ناشنوایی‌ها در ایران به صورت ژنتیکی است و متأسفانه در حال افزایش است و اکنون حدود 2.6 نفر در هر یک‌هزار تولد ناشنوا به دنیا می‌آیند. بنابراین در طی 25 سال گذشته توانستیم به دستاوردهای متعددی دست یابیم بطوریکه هم اکنون پروتزهای بیرونی شنوایی که بر روی جمجه نصب می‌شود در داخل کشور ساخته می‌شود و با سرمایه گذاری مناسب ساخت پروتزهای داخلی شنوایی نیز در ایران امکانپذیر خواهد بود.


وزیر علوم همچنین به رشته‌های جدید که نیاز به تحقیق دارند، اشاره کرد و گفت: جوانان باید رشته‌ای مانند بایومتمتیک را جدی پیگیری کنند، همچنین رشته نورواینینرینگ (مهندسی اعصاب) را نیز به صورت خاص مورد توجه قرار دهند که امروز بسیاری از نوآوری‌های پزشکی حاصل فعالیت‌های مشترک مهندسی و پزشکی است.


فرهادی با اشاره به فعالیت‌های رشته مهندسی پزشکی و تولید نویگیشن‌هایی که از نمونه خارجی چیزی کم ندارند، گفت: در دستورالعمل پزشک محقق باید دانشگاه‌های وزارت علوم و همکاری‌های مشترک نیز دیده شود.


وزیر علوم در خاتمه نسبت به کمبود بودجه تحقیقات گلایه کرد و افزود: اکنون 47 صدم درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیقات اختصاص می‌یابد که دانشگاه‌ها سهم بسیار کمتری دارند و امیدواریم در بودجه سال بعد این عدد به یک درصد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha