عدم استفاده از دستکش در هنگام کار با مواد شوینده باعث آسیب به پوست شده و منجر به ایجاد التهاب و اگزمای پوستی می شود.

استفاده از دستکش‌های نخی سفید حساسیت پوستی ناشی از شوینده ها را كاهش می دهد

دکترعباس راثی متخصص بیماری های پوست وعضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با  ایسنا ،در رابطه با استفاده از شوینده‌ها که به خصوص همزمان با فرارسیدن نوروز و سنت خانه تکانی، رونق یافته است، گفت: شوینده های مورد مصرف، عموما خاصیت از بین برنده چربی ها را دارند و از آنجا که در پوست نیز لایه محافظی از چربی وجود دارد، استفاده مکرر از مواد شوینده بدون محافظ همچون دستکش سبب خواهد شد تا ضمن از بین رفتن مقدار چربی لایه شاخی پوست، به آن آسیب جدی وارد آید.

وی ادامه داد: آسیب های یاد شده ابتدا به شکل جمع نشدن دست بروز پیدا می کند و سپس باعث می شود تا شیارهای دست واضح تر از قبل مشخص شود و پس از ایجاد خارش به عنوان شروع موارد حاد، التهاب و اگزما ایجاد می شود که گاها همراه با عفونت و ترشح پوستی خواهد بود.

دکتر راثی با اشاره به این که در این مرحله، ممکن است اگزما به سایر قسمت های پوست منتقل شود، ادامه داد: استفاده از دستکش های نخی مخصوصا سفید که حساسیت کمتری ایجاد می کند و استفاده از دستکش کار بر روی آن از تحریک پوست و صدمه دیدن آن با مواد شوینده جلوگیری می کند.

سرپرست بخش پوست بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) در ادامه تصریح کرد: اگزمای پوستی با دارو قابل کنترل بوده و درمان پذیر است؛ اما چنانچه اصول یادشده رعایت نشود ضمن آنکه اگزمای پوستی در فرد مجددا آغاز می شود؛ امکان ماندگاری این مشکل سالیان سال وجود خواهد داشت.

دکتر راثی در پایان توصیه کرد: افرادی که در زمینه بروز چنین مشکلاتی در پوست استعداد ژنتیکی یا زمینه قبلی دارند حتما باید از دستکش هایی كه گفته شد حتی در مواقعی که به میزان کم از این مواد مصرف می کنند استفاده کنند؛ ضمن آنکه در برخی موارد نیز توصیه پزشک پرهیز از هرگونه استفاده از مواد مذکور خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha