سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 16961

محققان موسسه والتر و الیزا اولین واکسن مالاریا را با کمک مهندسی ژنتیکی و حذف دو کد ژنتیکی انگل این بیماری ارائه کردند.

محققان موسسه والتر و الیزا رشته ای تضعیف شده از انگل مالاریا به وجود آورده اند که می توان از آن به عنوان واکسن علیه بیماری مالاریا استفاده کرد. این واکسن با همکاری محققانی از آمریکا، ژاپن، و کانادا ارائه شده و در ابتدای سال آینده دوره آزمایشی آن بر روی انسان آغاز خواهد شد.

بیماری مالاریا سالانه بیش از یک میلیون زندگی را به واسطه مرگ یا اختلالات فیزیکی قربانی می کند که این تعداد برابر 35 میلیون سال عمر مفید و سالم برای انسانها است.

در تولید واکسن جدید این بیماری آزار دهنده، محققان دو ژن کلیدی را که عامل کشنده بودن بیماری به شمار می رفتند در انگل پلاسمودیوم فالسیپاریوم حذف کردند. با حذف این دو ژن انگل مالاریا طی دوره عفونت کبدی دچار نوعی توقف شده و از گسترش آن در جریان خون بدن جلوگیری می شود.

به گفته محققان آزمایش واکسنهای مشابه بر روی موشها مقاومت 100 درصدی در برابر بیماری را از خود نشان داده است و بر همین اساس امید است این واکسن بتواند تاثیر مشابهی را نیز بر روی بدن انسان داشته باشد. با وجود اینکه دو ژن از ساختار این انگل حذف شده اند، انگل همچنان زنده است و می تواند سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و تخریب انگلهایی که توسط پشه مالاریا وارد جریان خون می شوند، تحریک کند.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، دوره آزمایش انسانی این واکسن در موسسه تحقیقاتی در مریلند انجام خواهد گرفت. بودجه 17 میلیون دلاری انجام این تحقیقات نیز توسط سازمان خیریه بیل و ملیندا گیتس تامین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha