دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 169648

وزیر بهداشت درباره رخداد تلخ پزشکی در اورژانس اصفهان گفت: متأسفانه بنده نیز از این حادثه شب گذشته مطلع شدم و دستور فوری برای پیگیری دادم که یک تیم درباره این موضوع تحقیق کند.

زخم فقرا صدا ندارد؟

سلامت نیوز: وزیر بهداشت درباره رخداد تلخ پزشکی در اورژانس اصفهان گفت: متأسفانه بنده نیز از این حادثه شب گذشته مطلع شدم و دستور فوری برای پیگیری دادم که یک تیم درباره این موضوع تحقیق کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، دكتر هاشمی گفت: با رئیس دانشگاه اصفهان نیز صحبت كردم و وی با عذرخواهی درباره این رخداد تلخ از ارسال پرونده پزشك، پرستار، سوپروایزر و مسئول شیفت اورژانس متخلف به مراجع قضایی خبر داد تا با آنها به جِد برخورد شود. هاشمی در پاسخ به این سؤال كه مگر در بیمارستان‌های دولتی برای دریافت خدمت باید پولی پرداخت شود و در نهایت چنین رفتارهایی با بیماری صورت گیرد، گفت: برای بنده نیز این سؤال بود ولی تا ظهر یكشنبه سعی می‌كنیم جزئیات این اتفاق تلخ را در بیاوریم.

جمعه 6 آذر خانواده‌ای برای بخیه ‌پارگی چانه فرزندشان به یكی از بیمارستان‌های اصفهان مراجعه می‌كنند، پزشك اورژانس پس از بخیه صورت كودك، پدر وی را برای تسویه حساب150هزار تومانی، روانه حسابداری بیمارستان می‌كند. پدركودك می‌گوید قادر به پرداخت این مبلغ نیست. پس از این، پزشك معالج دستور شكافتن بخیه‌هایی را می‌دهد كه دقایقی پیش بر صورت كودك بیمار زده شده بود و در كمال ناباوری، پرستار كودك 4ساله را بر لب تخت نشانده و بخیه‌ها را باز می‌كند!

    شبكه بهداشت؛ تأیید و امتناع

مسئول روابط عمومی بیمارستان شهید اشرفی این شهر كه در ابتدای امر از این حادثه ابراز بی‌اطلاعی می‌كرد، به روزنامه اصفهان زیبا گفت: معاونت درمان اصفهان در حال پیگیری موضوع است. سلطانی با بیان اینكه اینگونه برخوردها با بیمار، اصلا سابقه نداشته است، افزود: ما حتی از بیماران اتباع خارجی نیازمند هم، دلجویی می‌كنیم. وی با تأ‌كید جدی بر اینكه رفتاری اینگونه با بیماران امكان پذیر نیست، از آنچه بزرگ‌نمایی و حاشیه‌سازی‌های برخی افراد نامید، گلایه كرد، اما در عین حال، پیگیری پاسخ دقیق ماجرا را به رئیس بیمارستان محول كرد.

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشكی شهرستان هم درباره این واقعه گفت: این اتفاق بیشتر در حد شایعه است و هنوز از هیچ منبع رسمی مورد تأیید قرار نگرفته و شایسته نیست این موضوع در رسانه‌ها منعكس شود.دكتر حاج باقری افزود: ما نمی‌دانیم دقیقا میان بیمار و خانواده وی و پزشك معالج چه ر خ داده كه منجر به این اتفاق شده است. وی با بیان اینكه تا این لحظه هیچ شخص یا خانواده‌ای از پزشك‌های شهرستان در این خصوص شكایت نكرده است، افزود: این موضوع از طریق دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشكی در حال پیگیری است.

    از دلجویی تا دلزدگی

از اقدامات مهم دولت یازدهم، طرح تحول سلامت ایرانیان بود كه در چند بسته، عملیاتی شد. یكی از نخستین مراحل این طرح، كاهش هزینه‌های درمان‌های سرپایی در بیمارستان‌های دولتی بود تا فقرا بتوانند حداقل خدمات درمانی را بدون دغدغه مالی دریافت كنند و از نكات جالب آنكه بیمارستان شهید اشرفی نیز از بیمارستان‌های اجرا‌كننده این طرح بوده است.
شنیده‌ها، از دلجویی فرماندار این شهرستان از خانواده كودك و جراحی لب و ترمیم زخم چانه به‌صورت رایگان با دستور رئیس بیمارستان حكایت دارد.

    خبر در خبرگزاری صدا و سیما

درحالی‌كه مسئولان، سعی در تلطیف واقعه داشتند، خبرگزاری صدا وسیما، از زبان معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نوشت پزشك و پرستار این بیمارستان به‌علت ممانعت درمان كودكی 4ساله تا صدور حكم قطعی، از اشتغال در مرا‌كز درمانی ممنوع شده‌اند. طلوعی همچنین افزود: در این حادثه تأسف‌بار منشورحقوقی بیمار از سوی تیم پزشكی رعایت نشده است. وی افزود: دیگر اعضای كادر درمانی به هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دانشگاه علوم پزشكی معرفی شدند.

    دوربین موبایل خود را روشن كنید

در اداراتی كه مشهور به تخلف و عدم‌رعایت حقوق شهروندان هستند دوربین موبایل خود را روشن كنید. تجربه نشان داده این مراكز به محض رسانه‌ای‌شدن تخلف‌، همه‌‌چیز را تكذیب می‌كنند. البته گاهی تخلفات آنقدر عجیب و غریب است كه حتی اطرافیان شما هم باور نمی‌كنند. داشتن صوت و خصوصا تصویر از تخلفات دستگاه‌ها موجب می‌شود، اولا اطرافیان حرف شما را باور كنند ثانیا رسانه‌ها بتوانند موضوع را پیگیری كنند، ثالثا متخلفان نتوانند تخلف خود را انكار كنند.

    آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات شاغلان پزشكی

بنابر مواد 2و 6، شاغلین حرفه‌های پزشكی مكلفند حداكثر تلاش ممكن را در حدود وظایف حرفه‌ای خود به‌كار برده و از انجام امور خلاف شئون پزشكی پرهیز نمایند.

همچنین بنابر ماده 27مكلفند در موارد فوریت‌های پزشكی اقدامات مناسب و لازم را برای نجات بیمار بدون فوت وقت انجام دهند.
متخلفان از ماده 27حسب مورد به مجازات‌های مقرر در بندهای ذیل اعمال قانون می‌شوند.

توبیخ كتبی با درج در پرونده نظام پزشكی...

محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشكی و وابسته از 3‌ماه تا یك‌سال در محل ارتكاب تخلف یا در تمام كشور یا بیش از یك‌سال تا 5سال در تمام كشور.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha