وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: همه ما در خصوص فراهم کردن شرایط زندگی مناسب برای افراد کم‌توان، دارای وظیفه اجتماعی هستیم.

سلامت نیوز: وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: همه ما در خصوص فراهم کردن شرایط زندگی مناسب برای افراد کم‌توان، دارای وظیفه اجتماعی هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی ربیعی در گردهمایی ملی روز جهانی معلولان با بیان اینکه همه ما عضو یک خانواده هستیم و باید مشکلات و مسائل‌مان را برطرف کنیم؛ گفت: ما باید تلاش کنیم به جامعه نشان دهیم که چه الزاماتی در جامعه برای همکاری وجود دارد و نشان دهیم که این جامعه توانا بوده و باید بیش از این فهم شود.


وی با تاکید بر اینکه باید زمینه‌های کار و حرکت برای جامعه معلولان فراهم شود، ادامه داد: در حال حاضر نگاه جامعه به آن اندازه که باید درست نیست.
ربیعی اظهار کرد: من از شما خالصانه عذرخواهی می‌کنم به خاطر کارهایی که نتوانستیم؛ انجام دهیم، اما وظیفه داشتیم در خصوص آن تلاش کنیم. به شما اطمینان می‌دهم که در درک مشکلات موجود از نظر فکری به هم نزدیک هستیم.


وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: من به شما اطمینان می‌دهم؛ اگر اقداماتی که در آرمان‌هایمان وجود داشته، انجام نداده‌ایم به خاطر سستی نبوده و موانع ساختاری و مشکلات مرتبط با منابع مالی در این مسیر تاثیرگذار بوده است.


وی به جامعه معلولان اطمینان خاطر داد که در تمام دوران مدیریت خود تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که موانع موجود را برطرف کرده و در گردهمایی سال آینده معلولان بخشی از مسائل حل شود.


ربیعی با یادآوری اینکه سال ۹۳ به کار در حوزه معلولان تمرکز کردیم خاطرنشان کرد: اولین اقدام ما تلاش برای گذراندن مصوبه‌ای در هیات وزیران و ارسال آن به مجلس بود که نکات زیادی را در جهت رفاه حال معلولان در نظر گرفته است. هر چند در انتظار تصویب این لایحه نخواهیم نشست و اقدامات در نظر گرفته شده در آن را پیگیری می‌کنیم.


وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر فعال‌سازی شورای کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد: در خصوص بحث مسکن توانسته‌ایم؛ اقدامات قابل قبولی را صورت دهیم، چنانکه برای احداث ۱۱ هزار واحد مسکونی جهت‌گیری کردیم که ۷۸۰ واحد را در شهر و ۲۷۳ واحد را در روستا‌ها تحویل دادیم.
 وی اظهار امیدواری کرد که در سال ۹۶ هیچ خانواده دارای بیش از دو معلول بدون مسکن نباشند.


ربیعی افزود: برای مابقی جامعه هدف خود نیز در قالب ۴۵ هزار واحد مسکونی اقدام به جایابی خواهیم کرد.
وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه موضوع اشتغال مشکل عمومی کشور است، خاطرنشان کرد: با این وضع سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مکلف به برنامه‌ریزی آموزشی شده و استانداردهایی را نیز مشخص کرده است.


وی از تعریف ۲۴ هزار شغل در سال ۹۳ و ۱۶ هزار و ۱۰۰ شغل در سال ۹۴ خبر داد و اظهار امیدواری کرد: در سال ۹۴ این مقدار به دو برابر افزایش یافته و در سال ۹۵ این میزان به دو برابر سال‌های ۹۳ و ۹۴ برسد.


ربیعی با بیان اینکه در مجموعه اشتغال دولتی سهم اشتغال کم‌توانان را بیشتر در نظر گرفتیم، اظهار کرد: از طریق منابع بانکی و صندوق توسعه ملی سهم مناسبی را برای اشتغال جامعه هدف دنبال می‌کنیم. در بخش غیراداری نیز موضوع سهم ۳ درصدی استخدام معلولان را دنبال می‌کنیم و گزارش بسیار خوبی را در این زمینه ارائه خواهیم کرد.


وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در بحث مناسب‌سازی محیط، وضعیت اصلا خوب نیست و در جاهایی که اجبار کردیم؛ استاندارد‌ها به خوبی رعایت نشده به صورتی که در جاهایی که به ظاهر استانداردسازی شده من به سختی توانستم حرکت کنم.
ربیعی با اشاره به جلسات خود با وزیر مسکن و راه‌سازی گفت: ایشان بسیار علاقه‌مند بوده و موضوع را دنبال می‌کند. از این پس در این خصوص سخت‌گیری‌های بیشتری انجام خواهد شد.


وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طی این هفته خبرهای خوبی را در بحث پیشگیری، غربالگری و برخورداری افراد کم توان از وسایل توانبخشی اعلام می‌کنم، اضافه کرد: رئیس‌جمهور به بنده دستور دادند که برآوردی را در این خصوص انجام دهیم و ایشان نیز دستورات لازم را صادر می‌کنند، لذا در این هفته خبرهای خوبی خواهیم داشت.


وی افزود: از ریاست سازمان بهزیستی خواسته‌ام که موضوع تجهیز افراد کم توان از وسایل توانبخشی را در ۷ استان محروم‌تر کشور در چند ماه اخیر و با بودجه موجود به سرانجام برساند.


ربیعی با اشاره به اوقاتی که رئیس‌جمهور با معلولان گذرانده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد؛ ذهنیت لازم در این خصوص ایجاد شده که باید به کل جامعه تسری یابد.


وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: جامعه باید به این درک برسد که عده‌ای از افراد بنا به دلایل مختلف همچون مسائل زیست محیطی، ‌مسائل طبیعی یا برنامه‌ریزی‌های ناقص و... دچار کم‌توانی شده‌اند و باید بتوانیم با این گروه‌ها زندگی مسالمت‌آمیز داشته به گونه‌ای که توانایی حرکت آن‌ها در جامعه را فراهم کنیم.


وی تصریح کرد: باید اخلاق احترام به حقوق معلولان را در جامعه گسترش داده و بدانیم همه ما برای فراهم کردن شرایط زندگی مناسب برای افراد کم‌توان که در بسیاری موارد دارای توانایی‌های زیادی هستند؛ وظیفه اجتماعی داریم. همچنین سیاست ما باید به ایجاد پیوند میان فرد معلول، خانواده، NGO‌ها و دستگاه‌های دولتی معطوف باشد تا بتوانیم رفتارهای عمومی را به انسجام برسانیم.


ربیعی با تاکید بر ضرورت ایجاد هم‌افزایی میان گروه‌های دولتی گفت: در برنامه‌ای ذیل شورای عالی رفاه همکاری بین بخشی را در راستای ایجاد همکاری میان دستگاه‌های مختلف طراحی کردیم. همچنین بهبود شرایط اجتماعی به لحاظ شغلی تا حرکت برای به ظهور رساندن توانایی معلولان را در شورای راهبردی سازمان بهزیستی و شورای عالی رفاه طراحی کرده‌ایم تا به تقسیم کار میان دستگاه‌های ذیربط برای اثربخشی بیشتر بینجامد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث توانبخشی جسمی، ‌توانمندی فرد برای حرکت در همه ابعاد و نیز شناسایی و رفع موانع را لحاظ خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha