سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 16975

رییس مركز تحقیقات پوست و سالك اصفهان با بیان این كه حدود 20 درصد زنان و 40 درصد مردان به درجاتی از ریزش مو مبتلا هستند، از انجام طرحی تحقیقاتی به منظور تكثیر سلول‌های بنیادی فولیكول مو در كشور خبر داد.

دكتر محمدعلی نیلفروش زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تحقیقات جهانی در رابطه با سلول‌های بنیادی فولیكول مو، گفت: در دنیا فازهای حیوانی و همچنین فازهای اولیه بی خطر بودن این تحقیقات در انسان در موارد محدودی، انجام شده است. این در حالی است كه این تحقیقات هنوز به نتیجه نرسیده است.

رییس مركز تحقیقات پوست و سالك اصفهان گفت: تكنیك تكثیر و كشت سلول‌های بنیادی مو برای نخستین بار در ایران در قالب طرحی تحقیقاتی تصویب شده و در حال انجام است.

وی گفت: مراحل اولیه این طرح یعنی بی‌خطر بودن این سلول‌ها در فاز حیوانی انجام شده و مراحل بعدی آن كه تكثیر این فولیكول‌هاست در قالب این طرح تحقیقاتی در حال انجام است. این طرح برای رسیدن به مرحله تجاری زمان زیادی را می‌طلبد؛ همانطور كه در دنیا نیز هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

نیلفروش‌زاده گفت: كشف سلول‌های بنیادی فولیكول مو برای بیمارانی كه از ریزش مو رنج می‌برند بسیار قابل اهمیت بود. در این روش واكنش متقابل سلول‌های بنیادی فولیكول مو با سلول‌های فرانشیمال درم در محیط آزمایشگاه تكثیر قابل توجهی را به دنبال داشته است.

این متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: حدود 20 درصد زنان و 40 درصد مردان به درجاتی از ریزش مو از جمله تاسی مبتلا هستند. در حال حاضر درمان‌هایی كه برای آلوپسی (ریزش منطقه‌ای مو) وجود دارد شامل درمان‌های دارویی و پیوند موست. برخی داروها به صورت گذرا افزایش رشد مو را سبب می‌شوند اما این شیوه درمانی تنها برای ریزش موی خفیف موثر است و درمان ریزش موی شدید تاثیر قابل توجهی ندارد. درعین حال عوارض جانبی مصرف درازمدت داروها را نیز نباید فراموش كرد.


دكتر نیلفروش زاده در رابطه با علت سفید شدن مو در سنین پایین به ایسنا گفت: سفید شدن مو اغلب از سنین 30 تا 40 سالگی آغاز می‌شود و بیشتر جنبه ارثی دارد. این در حالی است كه در عده‌ای ممكن است به علت تغذیه نامناسب یا بیماری‌های زمینه‌ای سفید شدن مو در سنین پایین‌تر ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha