سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 169755

ماجرای شکافتن بخیه چانه کودک 4 ساله به دلیل مشکل مالی در بیمارستان اشرفی اصفهانی در خمینی شهر اصفهان دو روز است که در صدر اخبار شبکه‌های اجتماعی نشسته است. آن‌طور که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها تأیید کرده داستان از این قرار است که کودک چهار ساله با چانه شکافته به بیمارستان خمینی شهر اصفهان منتقل شد؛ پزشک اورژانس چانه کودک را بخیه زد اما پس از آنکه متوجه شد خانواده‌اش توان پرداخت هزینه پانسمان را ندارند، بخیه‌ها را شکافت. این اتفاق که حدود 10روز پیش رخ داده، پس از حاشیه ساز شدن و انتشار در شبکه‌های اجتماعی از چشم وزیر بهداشت نیز دور نماند و حالا گفته می‌شود پزشک و پرستار با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کار تعلیق شده و مسئول فنی شیفت به دستگاه قضایی معرفی شده است.

سلامت نیوز: ماجرای شکافتن بخیه چانه کودک 4 ساله به دلیل مشکل مالی در بیمارستان اشرفی اصفهانی در خمینی شهر اصفهان دو روز است که در صدر اخبار شبکه‌های اجتماعی نشسته است. آن‌طور که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها تأیید کرده داستان از این قرار است که کودک چهار ساله با چانه شکافته به بیمارستان خمینی شهر اصفهان منتقل شد؛ پزشک اورژانس چانه کودک را بخیه زد اما پس از آنکه متوجه شد خانواده‌اش توان پرداخت هزینه پانسمان را ندارند، بخیه‌ها را شکافت. این اتفاق که حدود 10روز پیش رخ داده، پس از حاشیه ساز شدن و انتشار در شبکه‌های اجتماعی از چشم وزیر بهداشت نیز دور نماند و حالا گفته می‌شود پزشک و پرستار با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کار تعلیق شده و مسئول فنی شیفت به دستگاه قضایی معرفی شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: در حالی که این داستان بعد از 10 روز به صدر اخبار رسانه‌ها آمد و وزیر بهداشت نیز این اتفاق را تأیید کرده و وعده داده است با متخلفان برخورد می‌شود اما رسول بنی هاشمی رئیس سازمان نظام پزشکی خمینی شهر به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است: «بیمارستان اشرفی اصفهانی این شهر همچنان از ارائه اطلاعات بیمار به نظام پزشکی هم خودداری می‌کند.»


بنی هاشمی در این باره این‌طور توضیح داده است: «هنوز والدین این کودک را ندیده‌ام و حتی شکوائیه از سوی خانواده این کودک به نظام پزشکی ارسال نشده است.» بنی هاشمی این را هم گفته که والدین «صدرا زاهدی پور» از طریق فرمانداری پیگیر شکایت خود شده‌اند و مسیر شکایت به گونه دیگری طی شده است. او همچنین از تعداد بخیه‌های این کودک که برخی دو بخیه و برخی دیگر 15 بخیه ذکر کرده‌اند اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر از دادن اطلاعات بیمار حتی در حد شماره تلفن و آدرس منزل کودک خودداری کرده است اما با این حال سازمان نظام پزشکی در قالب مدعی‌العموم برای بررسی این جریان وارد شده است.

دکتر «علی فتاحی» معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران گفت: از لحاظ اخلاقی و رفتاری مطلقاً قابل توجیه نیست که کادر درمان به خاطر مسائل مالی از ارائه خدمت به بیمار اورژانسی اجتناب کنند.
دکتر فتاحی با اشاره به منشور حقوق بیمار گفت: در مراقبت‌های اورژانس چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، رسیدگی باید بدون توجه به تأمین هزینه‌ آن صورت گیرد چرا  که هیچ بیمارستانی حق ندارد با جان مریض بازی کند. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه ما در مورد ماجرای بیمارستان خمینی شهر اصفهان دو روایت شنیدیم و باید بررسی کنیم کدام یک از این دو روایت صحت دارد عنوان کرد: روایت اول این است که کادر درمان به خاطر بضاعت نداشتن مالی خانواده زاهدی‌پور، بخیه زده شده را دوباره باز کردند هر چند که باور به این استناد بسیار سخت بوده اما دفاع از آن هم بسیار مشکل است.
اینکه بگوییم چون خانواده بیمار توانایی پرداخت هزینه پانسمان را نداشته در نتیجه پزشک یا پرستار بخیه‌هایش را باز کرده‌اند به هیچ وجه قابل دفاع نیست و برخورد با افراد خاطی بسیار شدید خواهد بود.
او با بیان اینکه هنوز روایت اول اثبات نشده است، گفت: این روایت از سوی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نقل شده است اما سؤال این است اگر بیمارستان دولتی بوده چرا خانواده بیمار نداشتن استطاعت مالی را با بخش مددکاری در میان نگذاشته‌اند. مسأله دیگر این است که در سیستم دولتی و دانشگاهی پزشک درگیر مسائل مالی با بیمار نیست. بنابراین باور اینکه پزشک گفته بخیه زده شده را دوباره باز کنند بسیار سخت است. در هر صورت اگر این اتفاق افتاده باشد پس از بازرسی و اثبات جرم، طبق ماده ۲۰ که مبنی بر تعلیق و ابطال کار این متخلفان است، مجازات مربوطه اعمال خواهد شد تا احکام قضایی صادر شود.
دکتر فتاحی در ادامه با تأکید بر اینکه در این اتفاق، اصول اخلاقی زیر سؤال رفته و منشور حقوقی بیمار از سوی تیم پزشکی رعایت نشده است، درباره روایت دوم توضیح داد: روایت دوم این است که بیمار به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده اما چانه کودک چهار ساله پانسمان نشده است که همین نیز خلاف قانون و منشور حقوق بیمار در اورژانس است اما مجازات افراد خاطی بشدت روایت اول نیست.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پزشک و پرستار را از کار تعلیق کرده است اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان سیاست‌گذار و ناظر پزشک و پرستار را به دادگاه رسیدگی به تخلف‌های درمانی و پزشکی معرفی کرده و این حادثه در هیأت رسیدگی به تخلفات در سازمان نظام پزشکی کشور رسیدگی خواهد شد و نتیجه آن چند روز آینده اعلام می‌شود.
فتاحی گفت: به دنبال آمدن طرح تحول سلامت 95 درصد مردم تحت پوشش بیمه هستند و پرداختی مردم در مقایسه با دولت قبلی در مراکز درمانی به 6 درصد کاهش یافته است، بنابراین اگر بخواهیم حادثه خمینی شهر را به طرح تحول ربط دهیم بی‌انصافی کرده‌ایم.
او با بیان اینکه این‌گونه شکایات بسیار نادر است که بیمار به خاطر بی‌پولی تحت درمان قرار نگیرد، افزود: این اتفاق یک استثنا است همان‌طور که سامانه ثبت شکایات 1690نیز نشان می‌دهد شکایت در سیستم دولتی بسیار کم‌تر از بخش خصوصی است.
گفتنی است؛ دیروز مهندس نادر عسگری معاون فنی اداره نظارت امور درمان وزارت بهداشت به دیدار صدرا زاهدی‌پور رفت و ضمن دلجویی از صدرا یک گوشی پزشکی به او هدیه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha