مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت با اشاره به معالجه کودک اصفهانی توسط جراحان پلاستیک گفت:‌ بزرگترین نقد وارده به وزارت بهداشت در حادثه تلخ بخیه که کاملاً نیز به مردم حق می‌دهیم، این است که ما ماجرا را از رسانه‌ها فهمیدیم که این ضعف سیستم ما را نشان می‌دهد.

سلامت نیوز: مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت با اشاره به معالجه کودک اصفهانی توسط جراحان پلاستیک گفت:‌ بزرگترین نقد وارده به وزارت بهداشت در حادثه تلخ بخیه که کاملاً نیز به مردم حق می‌دهیم، این است که ما ماجرا را از رسانه‌ها فهمیدیم که این ضعف سیستم ما را نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیدسجاد رضوی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جدیدترین اقدامات در زمینه رخداد تلخ پزشکی اصفهان که بخیه‌های چانه کودکی را به دلیل عدم تمکن مالی در پرداخت هزینه بخیه، کشیدند، اظهار داشت: در این رابطه معاون وزیر بهداشت شخصاً به اصفهان رفتند تا به طور مستقیم پیگیری کنند تا بتوانیم گزارش مبسوطی را در اختیار دکتر هاشمی قرار دهیم.

پزشک، پرستار، مسئول فنی‌شیفت و مسئول اورژانس از مسببان حادثه بخیه

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت ادامه داد: براین اساس رسیدگی به پرونده عاملان این رخداد که شامل پزشک، پرستار، مسئول فنی‌شیفت و مسئول اورژانس است از طُرق مختلف پیگیری می‌شود، بطوریکه معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور نیز به جِد پیگیر این حادثه است و آنها نیز کیفرخواستی برای محرومیت یک‌ساله پزشک که حکمی حداقلی نیز است مطرح کردند ولی همچنان منتظر حکم نهایی هستیم.

وقتی وزارت بهداشت جا می‌ماند!/اطلاع رسانی حادثه بخیه از طریق رسانه‌ها

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت با اشاره به معالجه کودک اصفهانی توسط جراحان پلاستیک گفت:‌ بزرگترین نقد وارده به وزارت بهداشت در حادثه تلخ بخیه که کاملاً نیز به مردم حق می‌دهیم، این است که ما ماجرا را از رسانه‌ها فهمیدیم که این ضعف سیستم ما را نشان می‌دهد.

شائبه انداختن تقصیر پزشک بر گردن پرستار/پول خدمات بخیه به جیب چه کسی می‌رود؟

وی در پاسخ به این پرسش که منتقدین عنوان می‌کنند وزارت بهداشت و برخی مسئولان حوزه سلامت می‌خواهند کار ناشایست این پزشک را به گردن پرستار بی‌اندازند، در حالیکه پول بخیه زدن و کشیدن را که پرستاران انجام می‌دهند نیز به جیب پزشکان می‌رود، توضیح داد: به هیچ وجه؛ ما نیز چنین ادعای نکردیم، بلکه همه افراد حوزه سلامت در این حادثه باید پاسخگو باشند کما اینکه پرستار مذکور این رخداد نیز مدعی شده که اصلاً بخیه را او نکشیده است، بنابراین قضاوت فنی و دقیق‌تر را موکول به حکم نهایی دادگاه می‌کنیم. درباره دریافتی‌ها هم اگر مبلغی به بیمارستانی علی‌الخصوص بیمارستان دولتی واریز می‌شود به تمام پرسنل تعلق می‌گیرد از نیروهای خدماتی گرفته تا پزشک و پرستار؛ ولی اینکه در زمینه میزان پرداخت‌ها اختلاف است در موقعیتی دیگر باید به آن بپردازیم.

آیا مشابه حادثه پزشکی اصفهان هر روز رخ می‌دهد؟ ولی رسانه ای نمی‌شود؟

رضوی درباره اینکه برای اذعان عمومی این سئوال مطرح است که چه تضمینی وجود دارد چنین حادثه ای دوباره تکرار نشود و حتی این انتقاد مطرح است که چنین رخدادهای در حوزه سلامت بسیار رخ می‌دهد ولی رسانه‌ای نمی‌شود و چون این حادثه رسانه ای شد بازتاب پیدا کرد، گفت‌: اول اینکه مردم باید واقعاً به حقوق خود آشنا شوند، همانطور که پزشک و پرسنل بیمارستانی نیز باید مُشرف به حقوق خود باشند، از طرفی هم می‌پذیریم که واقعاً در برخی مواقع عدم اطلاع رسانی درباره چنین رخدادهای وجود دارد مانند همین حادثه تلخ پزشکی در اصفهان که ما از رسانه‌ها متوجه شدیم بنابراین در این زمینه به مردم حق می‌دهیم.

وی در ادامه توضیح داد: ولی مردم باید بدانند در طرح تحول سلامت بارها پیش آمده که بیماری حتی 10 میلیون تومان هزینه درمانی‌اش شده بود و وقتی اعلام ناتوانی مالی کرده بود با بررسی مددکاری حتی به یک میلیون تومان کاهش یافت و حتی آن یک میلیون هم بار دیگر به دلیل همان مشکلات مالی، پرداخت نشد و فقط از بیمار یک کارت هویت گرفته و بیمار به راحتی مرخص شده است، بنابراین این رخداد تلخ اصفهان که قابل دفاع نیز نیست یک نامدیریتی و اشتباه فردی است و نباید به چشم کل سیستم سلامت به آن نگریست.

علت گرفتن پول در بیمارستان دولتی/ فرق هزینه‌های سرپایی و خدمات بستری

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره اینکه یک سئوال مهم نیز این است که چرا در بیمارستان دولتی باید از بیمار پول گرفته شود، عنوان کرد: اول اینکه ارائه خدمت بخیه یک نوع خدمت سرپایی است و افراد هزینه آن را حتی در بیمارستان دولتی باید بپردازند، درحالیکه در طرح تحول سلامت بحث بستری تحت پوشش خدمات حمایتی و کاهش پرداختی بود ولی با این وجود هم اگر بیمار به صندوق بیمارستان مراجعه کرده و پول نداشته اصلاً به کادر پزشکی و نوع خدمت‌شان ارتباط نداشته و به واقع کادر پزشکی در این حادثه نامدیریتی کرده است.

بررسی پرونده بخیه از 4 مسیر حقوقی و انتظامی

رضوی خاطرنشان کرد: بنابراین ما در اجرای طرح تحول سلامت موردی نداشتیم که بیمار به دلیل ناتوانی مالی خدمت سلامتی که باید می‌گرفت کنسل و یا نگرفته باشد و یا از بیمارستان اخراج شود. بنابراین پیگیری این رخداد تلخ پزشکی در اصفهان به قوت ادامه خواهد داشت و احتمال دارد روند کار کارشناسی حتی 7 تا 8 جلسه دیگر نیز ادامه یابد زیرا از چند مسیر از جمله سازمان نظام پزشکی، دادگاه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تخلفات اداری در حال بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha