چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 16983

رئیس اداره "زئونوز" مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از وقوع هشت مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور طی سال جاری خبر داد.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفتگو با مهر از تب کریمه کنگو به عنوان یک بیماری بومی در کشور یاد کرد و افزود: این بیماری علامت مشخصه ای در دامها ندارد.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از 823 بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش مستقیم کنه آلوده یا تماس با خون و گوشت دام مبتلا به انسان سرایت می کند و مخاطرات جدی برای افراد به دنبال دارد.

شیرزادی، شایع ترین راه انتقال این بیماری به انسان را از طریق ذبح دامهای آلوده دانست و گفت: این بیماری تقریبا در همه جای کشور شایع است اما بیشترین موارد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان مشاهد می شود که دلیل آن ورود دامهای آلوده از کشورهای افغانستان و پاکستان است.

این بیماری ویروسی به‌‌ طور همزمان در کریمه و کنگو مشاهده شده و به همین دلیل، تب کریمه کنگو نام گرفته است. علائم آن تب، دردهای عضلانی و استخوانی، خونریزی از دهان، لثه، بینی یا مدفوع، ادرار و استفراغ خونی است.

رئیس اداره "زئونوز" مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به 120 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور طی سال گذشته که 19 مورد فوت بر جا گذاشته است، افزود: در سال جاری تا کنون 59 مورد ابتلا و هشت مورد فوت در کشور گزارش شده است.  

تماس مستقیم با ترشحات و خون آلوده، موجب انتقال این بیماری می‌ شود. اساسی ‌ترین راه مبارزه با تب کریمه کنگو، شناسایی و پاکسازی محیط و دام آلوده است.

شیرزادی در خصوص ورود دامهای آلوده از طریق مرزهای شرقی کشور و انتقال بیماری به افراد، گفت: دامهایی که به صورت مجاز وارد می شوند به مدت 7 تا 10 روز در قرنطینه بوده و سم پاشی می شوند که این اقدام منجر به از بین رفتن ویروس در بدن دامها می شود و ذبح آنها مشکلی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha