چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 16986

مدیر آموزش، جذب و حفظ اهدا كننده اداره كل انتقال خون تهران با بیان این كه اهدای خون در ماه رمضان تفاوتی با شرایط عادی در دیگر ایام سال ندارد، با اشاره به كاهش آمار اهدای خون طی یكی دو هفته ابتدایی این ماه به دلیل وضعیت روزه‌داری، گفت: این درحالی است كه در به دنبال نذورات مردم در شب‌های قدر، این كاهش آمار اهدای خون جبران می‌شود.

دكتر مریم صادقی در گفت‌وگو با  ایسنا، در رابطه با شرایط اهدای خون در ماه رمضان، گفت: اهدای خون در ماه رمضان تفاوتی با شرایط عادی در دیگر ایام سال ندارد. تنها توصیه می‌شود كه اهدا كنندگان خون در ماه رمضان به منظور جبران حجم خون، پس از افطار از مایعات بیشتری مصرف كنند.

وی با بیان اینكه اهدای خون برای روزه داران مشكلی ایجاد نمی‌كند به شرط آن كه هنگام سحر از مایعات كافی استفاده شده باشد، درعین حال به متقاضیان اهدای خون توصیه كرد كه صبح هنگام و حداكثر سه تا چهار ساعت پس از سحر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه كنند.

مدیر آموزش، جذب و حفظ اهدا كننده انتقال خون استان تهران با بیان اینكه معمولا هر سال، طی یكی دو هفته ابتدایی ماه رمضان به دلیل وضعیت روزه‌داری، آمار اهدای خون كاهش می‌یابد، ادامه داد: این در حالی است كه نیاز به خون در همه زمان‌ها باقی است و همواره بیمارانی هستند كه نیاز دائمی به تزریق خون دارند. بنابراین اگر آمار اهدای خون كاهش یابد نیازمندان دائمی خون متضرر می‌شوند.

وی با تاكید بر اینكه تلاش مجموعه انتقال خون كشور بر آن است تا بیماران نیازمند خون در تامین خون مورد نیاز خود با مشكلی مواجه نشوند، افزود: اداره كل انتقال خون استان تهران نیز سعی كرده كه ماه رمضان را با موجودی خونی مطلوبی آغاز كند تا در یكی دو هفته ابتدایی این ماه مشكلی از لحاظ تامین خون مورد نیاز بوجود نیاید. از طرف دیگر معمولا در شب‌های قدر، كاهش آمار اهدا در خون در هفته‌های ابتدایی ماه رمضان جبران می‌شود.

دكتر صادقی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی اداره كل انتقال خون استان تهران برای اهدای خون در ماه رمضان، از فعالیت 20 واحد ثابت و سیار خونگیری در این ماه خبر داد و به ایسنا گفت: از میان این پایگاه‌ها هشت پایگاه صبح كار بوده و از 9 صبح تا 17 بعدازظهر فعال هستند. در این میان پایگاه وصال از 8 صبح تا ساعت 30:23 و پایگاه میلاد از 8 صبح تا 16 بعدازظهر آماده ارائه خدمات به شهروندان است. دوازده پایگاه دیگر نیز از ساعت 19 تا پایان مراسم ویژه ماه رمضان برقرار هستند. همچنین ارایه كارت شناسایی عكس دار معتبر برای اهدای خون الزامی است.

گفتنی است؛ در ماه مبارك رمضان پایگاه‌های خونگیری ولیعصر (عج)، آزادی، مترو میرداماد (شهید حقانی)، مترو شهر ری، پیروزی و رباط كریم از ساعت 9 صبح تا 17، پایگاه‌های صادقیه، نارمك، حرم عبدالعظیم (ع)، امامزاده صالح (ع)، مصلی امام خمینی (ره)، حسینیه همدانی‌ها،‌ مسجد ابوذر، جشن رمضان، هیات رزمندگان غرب، بیت الرقیه (س)، مهدیه تهران (جهت برادران) و ورامین از ساعت 19 تا پایان مراسم ویژه ماه مبارك رمضان آماده ارایه خدمات به شهروندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha