چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 16988

نتایج غربالگری از برنامه کشوری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان در دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان می دهد که از هر 570 تولد زنده یک نوزاد به کم کاری مادرزادی تیروئید مبتلا بوده است.

دکتر فرانک رحیمی کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برنامه کشوری غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید از سال 1384 در محدوده تحت پوشش این دانشگاه اجرا و در نظام شبکه ادغام شده است.

وی افزود: در این برنامه از نوزادان در 3 تا 5 روزگی بعد از تولد نمونه خون پاشنه پا تهیه و برای آزمایش به آزمایشگاه رفرانس دانشگاه ارسال می شود.

رحیمی ادامه داد: اگر نتیجه آزمایش نوزاد مشکوک باشد، فوری پیگیری می شود و برای انجام آزمایش تایید تشخیص به آزمایشگاههای تعیین شده ارجاع داده می شود. در صورتی که بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید تشخیص داده شود، نوزاد برای درمان به متخصص ارجاع داده می شود.

کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به راه اندازی 183 واحد نمونه گیری در محدوده تحت پوشش این دانشگاه گفت: در سال گذشته 85 هزار و 587 نوزاد غربالگری شدند که شامل بیش از 92 درصد متولدین بوده است.

رحیمی افزود: از آغاز برنامه در سال 84 تا پایان سال سال گذشته 400 نوزاد بیمار شناسایی و با پیگیری و درمان به موقع آنان از عقب ماندگی ذهنی این نوزادان پیشگیری شده و کیفیت زندگی آنها بهبود یافته است.

وی گفت: بررسی آمار غربالگری و تعداد بیماران مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید که شناسایی شده اند، نشان می دهد که از هر 570 تولد زنده یک نوزاد به این بیماری مبتلا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha