یك روانشناس گفت: علل فیزیولوژیك و محیطی سبب بروز علائم افسردگی در زنان می‌شود.

وجیهه ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و زایمان و یائسگی منجر به افسردگی در زنان می‌شود و حتی گاهی افسردگی‌های پس از زایمان هم ممكن است در بعضی از زنان ایجاد شود كه در برخی از موارد تا یك یا دو ماه هم ادامه پیدا كرده و خود به خود از بین می‌رود ولی در بعضی از زنان ممكن است این علائم باقی بماند.

وی ادامه داد: در دوران قاعدگی هم در بعضی از زنان نشانه‌های افسردگی مانند خلق پایین،‌ گریه، كاهش یا افزایش اشتها،‌ اختلال خواب و غیره بوجود می‌آید كه این نوع از افسردگی درمان خاصی ندارد و پس از دوران قاعدگی، خود به خود از بین می‌رود كه ممكن است تعدادی از زنان این علائم را تجربه كرده باشند.

این كارشناس ارشد روان شناسی با اشاره به نوع دیگر افسردگی در دوران یائسگی تصریح كرد: زنان در این دوران احساس می كنند غدد باروری خود را از دست دادند در نتیجه احتمال بروز افسردگی در آنها وجود دارد ولی این نوع از علائم افسردگی در زنان تحصیل كرده كمتر بروز می‌كند.

وی افزود: گاهی علل محیطی سبب افسردگی زنان می‌شود. محیط زندگی و فشارهایی كه از طرف جامعه به زن وارد می‌شود می‌تواند علائم افسردگی را در او بوجود آورد. دلایلی همچون نقش همسری و مادری كه زن می‌پذیرد تا هم به عنوان زن خانه‌دار و مادر و هم مسئولیت شغلی خود را ایفا نماید سبب می‌شود تا علائم افسردگی در آنها بیشتر باشد.

ابراهیمی، عامل وابستگی را در بروز افسردگی زنان موثر دانست و افزود:‌ معمولا خانواده‌ها دختران را وابسته و پسران را مستقل تربیت می‌كنند. افرادی كه دچار مشكل هستند و حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد، زنانی كه همسرشان دارای اعتیاد است و قادر به حمایت از او نیست و به طور كلی استرس‌هایی كه به تدریج به زنان در اكثر جوامع وارد می‌شود در طولانی مدت باعث افسردگی شدید در این قشر از جامعه می‌شود.

وی در خصوص درمان افسردگی گفت: در وهله اول باید علت افسردگی رفع شود. می‌توان با مراجعه به روان پزشك و مصرف دارو این علائم را برطرف كرد تا زمانی كه شخص دارو مصرف می‌كند، افسردگی وی كمتر‌ می‌شود، ولی درمان اصلی افسردگی روشهای روان درمانی است كه در این زمینه از روشهای شناختی رفتاری برای درمان فرد استفاده می‌شود و با یك درمان كوتاه مدت، علائم افسردگی در شخص افسرده كاهش می‌یابد ولی چنانچه علائم افسردگی در شخص شدید باشد هم به درمان دارویی و هم درمان روان شناختی به صورت توام نیاز دارد. معمولا تمام افراد با به كارگیری روش‌های روان درمانی معالجه می‌شوند.

ابراهیمی با بیان اینكه گاهی شرایط حاكم بر خانواده فرد را دچارافسردگی می‌كند، گفت: خانواده باید از فرد افسرده حمایت عاطفی و اجتماعی بیشتر داشته باشد و درعین حال مسئولیت‌های او را نپذیرد تا او تقویت شود. خانواده شخص افسرده نباید افسردگی را یك مساله عادی تلقی كنند و حتما بایستی به یك متخصص جهت درمان مراجعه كنند، بنابراین در قدم اول باید از روان شناس و مشاور كمك بگیرند تا بدانند چه اقدامات خاصی برای شخص بیمار اعمال كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha