مشکلات مردم و خواسته های آنان در زمینه دارو همواره مساله‌ای قابل توجه است. با وجود اینکه تلاش زیادی از سوی وزارت بهداشت، داروسازان و سرمایه داران ایرانی برای ساخت داروها صورت می گیرد و نیز تلاشی که انجام می شود تا با تدوین برنامه‌هایی در راستای تامین داروهای کمیاب و نایاب، وابستگی كشور به نمونه های خارجی کم شود اما گروهی از مردم همچنان چشم به داروهایی با برند خارجی دارند.

سودابه وفایی بیماری که برای تهیه دارویی جهت جلوگیری از رشد کیست‌های تخمدان خود به داروخانه 13 آبان مراجعه کرده بود؛ در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا منطقه علوم پزشکی تهران گفت: مجبورم مسافت زیادی را برای تهیه این دارو طی کنم چون که این دارو فقط در داروخانه های هلال احمر و 13 آبان پیدا می شود.

وی استفاده از دارو با برند ایرانی را رد کرد و گفت: داروهای خارجی مطمئن تر هستند. شما یک داروی ساده مثل آسپرین را با برند خارجی مصرف کنید و ببینید چقدر مفیدتر از نمونه داخلی است.

وفایی 45 ساله از پوشش بیمه ای کشور نیز گله مند بود و اضافه کرد: برای این که داروی مورد استفاده من تحت پوشش بیمه قرار گیرد حتما باید خونریزی کرده باشم و در بیمارستان بستری شده باشم در غیر اینصورت دارو را باید به صورت آزاد تهیه کنم در حالیکه قیمت این دارو با توجه به درآمد یک بازنشسته گران است.

 اختلاف قیمت داروها بین داروخانه های خصوصی و دولتی ناچیز است

رضا اسماعیلی یکی دیگر از مراجعه کنندگان که برای تهیه داروی مربوط به تاندون پا به این داروخانه مراجعه کرده بود، گفت: مواقعی که قیمت داروها و داروخانه های غیردولتی و غیروابسته گران می شود به این مرکز مراجعه می کنیم.

وی اختلاف قیمت داروها بین داروخانه های خصوصی و دولتی را ناچیز دانست و اضافه کرد: اگر داروخانه های وابسته به دولت نیز بیمه را قبول نکنند، فرقی میان این دو نوع داروخانه نیست.

اسماعیلی در خصوص داروی خارجی نظری متفاوت از دیگر افراد داشت و گفت: ایرانی یا خارجی فرقی نمی کند، دارو باید خوب باشد. چون مردم از داروی خارجی بهتر جواب گرفتند دید مثبتی نسبت به این داروها دارند و اگر داروی ایرانی کارآیی کالای خارجی را کسب کند به زودی نظر مردم تغییر می کند.

وی مشکل دیگر داروخانه 13 آبان را قرار گرفتن در محدوده طرح ترافیک دانست و افزود: دولت یا فکری به حال این مسئله کند و یا تعداد این داروخانه ها را افزایش دهد.

در ایران بیمه تنها برای گرفتن قرص آسپرین تعرفه دارد

امیراحمدی دبیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکثر افراد برای دریافت داروهای خاص به این داروخانه مراجعه می کنند؛ معتقد است تفاوت قیمت در داروخانه های آزاد با دولتی چندان زیاد نیست و برای دریافت داروهای خاص ناچار به مراجعه به این داروخانه و صرف زمان بیش از دو ساعت هستیم.

احمدی نیز با تاکید بر برتری داروهای خارجی اظهار کرد: علاوه بر بیماران، پزشکان نیز بر داروی خارجی تاکید دارند چرا که داروی ایرانی کیفیت پائین تری دارد و به نظر من داروی ایرانی را باید دور انداخت.

وی با انتقاد از پوشش بیمه ای کشور گفت: خود من تحت پوشش بیمه هستم اما اکثر نسخه هایم را آزاد تهیه می کنم. درایران بیمه تنها برای گرفتن قرص آسپرین تعرفه دارد.

بیشتر پزشکان بر مصرف داروی خارجی تاکید دارد

حاجی زاده 36 ساله نیز برای تهیه داروی تکرر ادرار به داروخانه 13 آبان مراجعه کرده بود؛ وی اظهار داشت: این داروخانه داروها را با قیمت نسبتا ارزان در اختیار افراد قرار می دهد اما این تفاوت بیشتر از 2 تا 3هزار تومان نیست.

وی با تاکید بر مصرف داروی خارجی گفت: هر چند داروی ایرانی قیمت نسبتا ارزان تری دارد اما کیفیت ندارد و دکتر معالج نیز تاکید بیشتری به مصرف داروی خارجی دارد.

حاجی زاده نیز چون دیگر مراجعه کنندگان از پوشش بیمه کشور گله مند بود و گفت: بسیاری از داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار ندارند و برای کسی که اصطلاحا بیمه است و ماهانه هزینه ای بابت حق بیمه پرداخت می کند تهیه این داروها هزینه ای اضافی است.

 بازار مملو از داروهای نامرغوب هندی است

افسانه میرزائی نیز که ماهانه برای تهیه داروی ویلسون(کاهش مس کبد) به این داروخانه مراجعه می کند خواستار قرار گرفتن این دارو جزء داروهای خاص شد و افزود: این دارو نمونه داخلی ندارد و نمونه اسپانیایی و آلمانی آن معتبر است اما بازار مملواز نمونه های نامرغوب هندی است.

سمیه محمدی نیز با گلایه از پوشش بیمه ای دارو گفت: هیچ فرقی در داشتن و نداشتن بیمه نیست و داروهای خاص و گرانقیمت را باید به صورت آزاد تهیه کنیم.

وی نیز مانند دیگر افراد برروی مصرف داروی خارجی تاکید کرد و گفت: کیفیت داروی خارجی بسیار بالاتر است.

نظارتی بر قیمت داروهای دست ساز نیست

چگینی 52 ساله که برای گرفتن قطره های مربوط به چشم به داروخانه سیزده آبان مراجعه کرده است معتقد است بیمه ایران مافیایی شده و از زیر مسئولیت تقبل هزینه ها شانه خالی کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: قیمت داروها بسته به سیاست داروخانه ها افزایش پیدا می کند؛ به خصوص داروهای دست ساز که نظارتی بر قیمت آنها نمی شود.

چگینی بازنشسته سازمان بیمه کشوری، پیرامون مصرف داروهای خارجی گفت: همیشه تاکید من بر روی داروی خارجی است به طوریکه وقتی به داروخانه مراجعه می کنم بر خارجی بودن دارو اصرار دارم و حتما آن را بیان می کنم تا مبادا دکترداروساز داروی ایرانی به من بدهد چراکه داروی ساخت داخل کیفیت بسیار پائینی دارد مثلا در خصوص قطره چشم که مصرف می کنم دوز مصرف داروی خارجی 2 درصد است اما نمونه ایرانی 2/0 درصد است یعنی اینکه من باید 10 مرتبه دارو را مصرف کنم تا به پای داروی خارجی برسد.

لیلا صفری که به دنبال تهیه داروی ناباروری بود؛ با انتقاد از وعده های دولت در خصوص تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای نازایی گفت: حتی سونوگرافی در درمان نازایی تحت پوشش بیمه نیست در حالیکه علاوه بر هزینه سنگین درمان هزینه های بالای دارو باعث شده بسیاری از افراد درمان ناباروری خود را نیمه کاره رها کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ناباروری جز بیماری های خاص نیست اما مشکلات روحی، روانی و اجتماعی زیادی بر افراد تحمیل می کند با طرح این سوال که بیمه به چه درد می خورد؟ گفت: درمان و داروهای ناباروری باید مورد توجه خاص سازمان بیمه قرار گیرد چراکه داروهای تجویز پزشک، شکر خدا، نمونه داخلی ندارد. قیمت خارجی نیز بسیار بالاست و ما به شدت نیازمند پوشش بیمه ای داروهای خود هستیم.

وی معتقد است: داروی ایرانی کیفیت ندارد و عوارض زیادی به همراه دارد.

با توجه به آنكه بسیاری از انتقادات بیماران در حوزه دارو مربوط به عدم اطمینان به داروی ایرانی و نارضایتی از پوشش بیمه ای است، آیا زمان آن نرسیده است که با تبلیغاتو اطلاع‌رسانی بیشترنسبت به داروهای داخلی و همچنین ساخت داروهای با کیفیت که با یک برنامه ریزی مدون و جامع حاصل می شود، در جهت جلب اعتماد بیشتر مردم نسبت به داروهای ایرانی گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha