یک متخصص پوست و مو اعلام کرد: خالی كه بسیار برجسته، نامنظم و یا چند رنگ باشد، ممکن است دچار تغییرات بدخیمی (سرطان) شود.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با  ایسنا ، با اشاره به ساختار سلولی خال گفت: خال تشکیل شده از یک سری سلول‌هاست که در دوران جنینی از یک منشا خاصی ایجاد ‌شده و به سطح پوست مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: ممکن است وقتی فرد به دنیا می‌آید این خال‌ها کاملاً مشخص نباشد اما به تدریج یک سری خال‌های مسطح روی پوست ایجاد و با افزایش سن، خال بزرگتر و مشکی‌تر می‌شود.

این متخصص پوست و مو در رابطه با ژنتیکی بودن خال‌ها گفت: تعداد خال در یک فرد کاملاً ژنتیکی است و نمی‌توان آن را با ابزار یا کارهایی که در دنیا وجود دارد مانند جراحی یا لیزر تغییر داد.

وی افزود: این باور کاملاً غلط است که با برداشتن خال بزرگ (مادر) احتمال زایش مجدد خال وجود ندارد؛ زیرا تعداد خال ارثی و تغییر ناپذیر است، ولی زمان ظهور آن در افراد متفاوت است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص درمان خال اظهار کرد: اگر خال دچار تغییرات بدخیمی شود باید از آن نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه فرستاده شود تا تحت درمان قرار گیرد، درغیر این صورت برداشتن خال فقط جنبه زیبایی دارد.

دکتر احسانی در پایان تاكید كرد: بعضی از افراد معتقدند که خال نباید برداشته شود اما این باور کاملاً غلط است. اگر خال تغییرات بدخیمی پیدا کند با برداشتن آن ریسک بدخیمی کمتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha