درد مهمترین عامل محدود کننده فعالیت ورزشکاران است و برای رفع آن راه‌های زیادی وجود دارد که از این میان اسپری‌های بی حس کننده و تسکین دهنده بیشترین موارد استفاده را دارد، این در حالی است که این اسپری‌ها مضراتی نیز دارند.

دکتر سیروس مومن زاده، دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا، گفت: استفاده از اسپری‌های بی دردی یا بی‌حس کننده در کنار بهبود بخشی که در دردها و عوارض ایجاد شده دارند میزان هوشیاری ورزشکار را که توسط مواد شیمیایی موجود در این دارو تحریک می‌شود را کاهش داده و ایجاد گیجی و منگی می‌کند. همچنین برخی گونه‌های پیشرفته این دارو باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی نیز می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده از این اسپری‌ها تنها جنبه تسکینی دارد که با جایگزین کردن لیزر درمانی به جای آنها می توان جنبه درمانی به این دردها داد و لیزر به دلیل تغییراتی که در بافت آسیب دیده به وجود می‌آورد باعث تسهیل خروج مواد آسیب رسان می‌شود و علاوه بر کاهش میزان دردهای حاد و آسیب، احتمال بهبود واقعی در آن نیز بیشتر است.

وی تصریح کرد: همچنین دستگاه‌های لیزر درمانی به شکل تفنگ کوچک وجود دارد که می‌تواند جایگزین اسپری‌های بی حس کننده در صدمات ورزشی باشد که تقریبا می‌توان گفت در یک ورزشکار جوان هیچ گونه عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha