دبیر انجمن داروسازان ایران، الکترونیکی شدن نسخه نویسی را باعث صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت، کاهش خطاهای دارویی و ایمنی بیمار دانست.

سلامت نیوز: دبیر انجمن داروسازان ایران، الکترونیکی شدن نسخه نویسی را باعث صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت، کاهش خطاهای دارویی و ایمنی بیمار دانست.

به گزاترش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر مهدی سجادی ضمن حمایت از طرح الکترونیکی شدن نسخه نویسی پزشکان، اظهار داشت: در علم پزشکی برای مداوای یک بیمار، روش‌های متعددی از جمله دارو درمانی، جراحی و روان درمانی، حمایت های تغذیه ای و... وجود دارد که در این میان دارو درمانی به عنوان متداول‌ترین شیوه در تمام دنیا است و به همین جهت با مدیریت فرایند نسخه نویسی و اتصال شبکه آن به سایر شبکه های حوزه خدمات درمانی، می توان بسیاری از فرایندهای حوزه دارویی را اداره کرده و از وقوع بسیاری از انحرافات، تخلفات و خطاهای سهوی جلوگیری کرد.


وی ادامه داد: پیاده سازی سیستم نسخه نویسی الکترونیک از آنجایی که می تواند مشکلات نسخه خوانی در داروخانه ها را کاهش دهد، قطعا خواهد توانست ایمنی بیشتری برای بیمار فراهم کرده و موجب کاهش احتمال وقوع خطاهای پزشکی شود.


به گفته سجادی، الکترونیکی شدن نسخه نویسی علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار می گردد، می تواند زیرساخت های اولیه برای طرح های بزرگتر سازمان غذا و دارو را نیز فراهم سازد.
وی در تبیین ضرورت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی تصریح کرد: موفقیت وزارت بهداشت در اجرای این طرح می تواند بعنوان زیر ساختی برای تشکیل پرونده های الکترونیک و تعریف شناسه و کد برای تمامی افراد شود؛ به طوری که مشخص می‌کند افراد پیش از این چه خدمات پزشکی را دریافت کرده و چه نوع بیماری هایی داشته و درمجموع وضعیت بیماری و سلامت افراد شفاف سازی می‌شود.


سجادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی نسخ تجویز پزشکان یک بررسی کاغذی، زمان بر و طولانی است، افزود: اجرای طرح نسخه الکترونیک می‌تواند با ایجاد بانک اطلاعات جامع، بررسی، پایش، آمارگیری و تحلیل نسخه های پزشکان راتسهیل کند و با ایجاد تصویری روشن و شفاف از فرآیند تجویز و مصرف دارو، قطعا تصمیم گیری ها در حوزه درمان با دقت بیشتری پیش خواهد رفت.


وی اضافه کرد: همچنین این طرح در صرفه‌جویی مصرف دارو، ارائه آنالیز میزان اثربخشی داروها در مناطق مختلف جغرافیای کشور و نیز موضوعات نظارتی که دغدغه خاطر دانشگاه های علوم پزشکی است، بسیار مؤثر است. ضمن این که اگر دارویی نیاز به تایید اینترنتی داشته باشد، این مسیر بسیار سهل الوصول خواهد بود و از سرگردانی بیمار در داروخانه ها و دست به دست شدن نسخه ها جلوگیری خواهد کرد.


سجادیتاکید کرد:در صورت اتصال سامانه‌ نسخه الکترونیک به سایر شبکه های خدمات درمانی و سازمان‌های بیمه‌گر، اجرای این طرح می‌تواند منجر به تحول عظیمی در سازماندهی حوزه درمان و موجب تعالی نظام درمان خواهد شد.


دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان ضمن تاکید بر ضرورت اجرای این طرح به صورت پایلوت در چند شهر و استان، اظهار داشت: این یک طرح ملی و فراگیر است که همراهی و همکاری سازمان های مختلف دولتی و خصوصی و همچنین اقشار پزشکان و داروخانه ها را نیاز دارد و باید برای پرهیز از هر گونه خطایی، ابتدا اشکالات آن برطرف و بعد از آن در کل کشور اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha