مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از همکاری بخش خصوصی و شرکت کره ای برای ساخت پالایشگاه خون در کشور خبر داد.

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از همکاری بخش خصوصی و شرکت کره ای برای ساخت پالایشگاه خون در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی اکبر پورفتح اله روز یکشنبه در نشست خبری سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون که قرار است از ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه جاری به میزبانی ایران در تهران(پژوهشگاه نیرو) برگزار شود، به چالش های مصرف خون و فرآورده های خونی در دنیا و کشورمان اشاره کرد و گفت: مصرف خون و فرآورده های خونی، یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این کنگره است. همچنین در زمینه داروهای مشتق از پلاسما نیز در این کنگره بحث و گفتگو خواهیم کرد.


وی با تاکید بر اینکه انتقال خون مبتنی بر شواهد باعث می شود تا ادبیات انتقال خون تغییر کند، تصریح کرد: انتقال خون یک درمان حمایتی است، به همین خاطر مشکلات و چالش های خاص خودش را دارد.


پورفتح اله با عنوان این مطلب که طب انتقال خون باعث بازنگری در روش های مصرف خون و فرآورده های خونی می شود، افزود: مصرف غیر منطقی خون و فرآورده های خونی، یکی از چالش های بزرگ انتقال خون در دنیاست.


وی از مصرف بالای آلبومین به عنوان نمونه ای از همین چالش ها در حوزه انتقال خون نام برد و گفت: ایران در رده شانزدهم کشورهایی است که بیشترین مصرف آلبومین را دارد. در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، کمتر از کشور ما مصرف آلبومین دارند.


رئیس سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون در ادامه به وضعیت تولید داروهای مشتق از پلاسما در کشور اشاره کرد و گفت: اگر ۱۷ کشور صنعتی دنیا را کنار بگذاریم، ایران در بین کشورهای در حال توسعه تنها کشوری است که دانش تولید پلاسما را دارد.


وی با اشاره به ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور، افزود: ۲۰۰ هزار لیتر پلاسمای بازیافتی در سازمان انتقال خون تولید می شود و ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما نیز در مراکز اهای پلاسما تولید می گردد.


پورفتح اله با اعلام اینکه نیاز کشور به ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما برای خودکفا شدن در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما است، گفت: جنبه های سلامت تولید پلاسما مهم تر از جنبه های اقتصادی آن است. زیرا، بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، تولید دارو با پلاسمای بیگانه درست نیست و می تواند خطر انتقال بیماری های نوپدید و نوظهور را موجب شود.


وی با تاکید بر اینکه دو سوم داروهای مشتق از پلاسما در کشور توسط پلاسمای ایرانی تامین می شود، تصریح کرد: موضوع احداث دو پالایشگاه خون با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد. بطوریکه تاکنون با یک شرکت معتبر کره ای و همچنین شرکت های اروپایی برای ساخت پالایشگاه خون وارد مذاکره شده ایم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha