یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 170109

اگر شما نمی خواهید غذایتان را در ظروف کاغذی میل کنید, مجبورید آن ها را بشویید.اگر ظروف را با برنامه بشویید,دقایق و نه ساعاتی را به این کار اختصاص خواهید داد.قطعا این خبر خوبی برای شماست.

ظرف ها را چگونه بشوییم؟!

سلامت نیوز:اگر شما نمی خواهید غذایتان را در ظروف کاغذی میل کنید, مجبورید آن ها را بشویید.اگر ظروف را با برنامه بشویید,دقایق و نه ساعاتی را به این کار اختصاص خواهید داد.قطعا این خبر خوبی برای شماست.

به گزارش سلامت نیوز مبحث ما سه بخش را تحت پوشش قرار می دهد:
1-شستشوی ظروف با دست
2-استفاده از ماشین ظرف شویی
3-یک توصیه کوچولو

دو راه برای شستشوی ظروف وجود دارد:با دست و با ماشین.هر دو راه فدایی های خودشان را دارند!به نظر می رسد که در باره اینکه کدام بهتر است اتفاق نظری موجود نیست.بعضی ها ماشین ظرفشویی را به خاطر راحتی ترجیح می دهند و برخی دیگر شستشو با دست را دوست دارند که هم به آن ها کمک می کند که مقدار آب مورد استفاده شان را بهتر کنترل کنند و هم به ایشان این فرصت را می دهد که ظرف ها را در همان بار اول تمیز نمایند.
شستشوی ظروف با دست
دو روش وجود دارد که شما را قادر می سازد ظرفهایتان را دستی بشویید.یکی به سینک دو لگنه نیاز دارد و دیگری کار را فقط با یک سینک یک لگنه موجود در آشپزخانه به سامان می رساند.جدا از آن,دو روش مراحل کاملا یکسان دارند.قبل از آغاز شستشو, باید باقیمانده غذا را داخل سطل آشغال بیندازید.البته می توانید باقیمانده غذا را هم در سینک بشویید,اما با این کار احتمال گرفتگی سینک را افزایش می دهید.
1-سینک را با آب داغ پر کنید
سینک را با داغ ترین آبی که دستتان را نمی سوزاند پر کنید.سینک را تا بالا پر نکنید زیرا نیاز به فضایی برای قرار دادن ظرف ها دارید.آن را حدودا نیمه پر نمایید.اگر این کار را دوست ندارید می توانید به جای سینک از پر کردن یک لگن بزرگ واقع در سینک کمک بگیرید.اگر مجبور به تعویض آب باشید,این امر کار شما را کمی راحت تر می کند.
2-دیگچه ها و ماهی تابه ها را به اصطلاح بخیسانید
ظروف سیاه و سوخته ای که سخت تمیز می شوند, چیزهایی همانند ماهی تابه و ظرف خوراک پزی, را بخوبی با آب داغ پر کنید و روی پیشخوان به گونه ای قرار دهید که فعلا کنارباشند.آنها را برای 10 الی 15 دقیقه به حال خود رها کنید.شما می توانید ظروف کوچکتر سیاه شده مثل کفگیر و چاقو را هم داخل این ماهی تابه ها قرار دهید.
3-مایع ظرفشویی اضافه کنید
چند قطره مایع ظرفشویی مخصوص شستشوی دستی را به سینک اضافه کنید و اطراف آن را با دستانتان به هم بزنید تا محلول یکنواختی با حباب های زیاد تولید شود.اگر آب صابونی برای دستانتان سخت است, می توانید یک جفت دستکش لاستیکی بپوشید.این امر دستانتان را از هر بریدگی ناشی از ظروف محافظت می کند.
4-شروع به شستشو نمایید
با لیوان ها و ظروف نازک مثل آنهایی که برای دسر استفاده می شوند شروع کنید.کار را با ظروف غذا جلو ببرید و سپس به ماهی تابه ها و دیگچه ها و دیگر ظروفی که خیسانیده اید بپردازید.به سادگی ظروف را در آب غوطه ور نمایید و هر گونه چربی,سس و یا غذای باقیمانده را با برس آشپزخانه,اسفنج و یا سیم ظرفشویی بزدایید.از آنجا که سیم های ظرفشویی ساینده اند,از آنها برای ظروف ظریف و حساسی مثل فولاد ضد زنگ استفاده نکنید.
آب را جایگزین کنید و وقتی که پر از کثیفی است به آن مایع بیشتر اضافه کنید تا هر ظرف بعدی را بخوبی تمیز کند.
5-آبکشی ظرف ها
بعد از زدایش ظرف ها و به عنوان کار نهایی باید ظرف ها را با آب شیر آبکشی کنید و یا در صورت داشتن سینک دو لگنه این کار را در لگن دوم انجام دهید.در این روش شما براحتی می توانید لگن دوم را پر از آب نیم گرم یا ولرم کنید و ظرف ها را برای آبکشی در آن غوطه ور نمایید.در این روش آب در صورت نیاز جایگزین خواهد شد.اگر شما لگن دوم را ندارید,کار آبکشی را زیر شیر انجام دهید.در حین کار ممکن است نیازمند زهکشی مقدار کمی از آب باشید.در این حال استفاده از آب ولرم ایده خوبی است.
6-ظرف ها را کنترل نمایید
بعد از آبکشی هر ظرف کنترل کنید که کاملا تمیز شده باشد.هر سس و یا غذای باقیمانده آشکار است اما برای تشخیص چربی ممکن است مجبور باشید دستکش ها را در آورده و اثر آن را با انگشتانتان کنترل نمایید.اگر هر کثیفی را تشخیص دادید,گام های 4 و 5 را تکرار نمایید.اگر هنوز نمی توانید تمیزی ظرف ها را ببینید,آن ها را به مدتی طولانی تر بخیسانید و یا از محلول پاک کننده قویتری استفاده نمایید.
7-خشک کردن ظروف
با اطمینان از اینکه ظرف ها واقعا تمیز هستند,آن ها را با حوله ظروف خشک کنید.از حوله حمام و یا دست استفاده نکنید زیرا ضایعات آنها ممکن است به ظرف ها بچسبند. باید بخواهید ظروف را با جلو رفتن شستشو خشک کنید.پس همه آنها را برای خاتمه کار انبار نکنید زیرا شما نمی خواهید لکه ها و نقطه هایی که حاصل خیس بودن ظرف ها است در آنها ببینید.اگر می توانید از دوست و یا دوستانتان بخواهید که در خشک کردن ظرف ها کمک حالتان باشند.این وظیفه ساده ای است و دوستانتان بعد از این کار هم دوستانتان باقی خواهند ماند.اگر این اختیار را ندارید ظرف ها را رها کنید تا در جا ظرفی خشک شوند.مطمئن باشید که لیوان ها و جام ها را وارونه گذاشته اید و آب در آنها "استخر" نمی شود.
8-ظرف ها را کنار بگذارید
ظرف ها را بعد از خشک شدن کنار و در کابینت بگذارید.این راهی است که بعدا آنها را راحت تر پیدا می کنید و آن ها را روی زمین لگد نکرده و نمی شکنید.
استفاده از ماشین ظرفشویی
آماده سازی ظرف ها برای قرار گیری در ماشین ظرفشویی در زمان خیلی کوتاهتری صورت می گیرد.به ویژه اگر ماشین جدید بوده و قادر به زدایش هر چیزی باشد.اگر تا این اندازه خوشبخت نیستید, باید دیگچه و ماهی تابه را همانند گام 2 بخیسانید و با دستورالعمل زدایش مندرج در گام 3 بتراشید. باید مقادیر زیادی از غذاها را تا حد امکان بزدایید تا کمک کنید که گرفتگی زهکش ماشین ظرفشوییتان دیرتر اتفاق بیفتد.بعد از انجام این کار, براحتی ظرف ها را در ماشین بچینید.دقت کنید تا ظروف پلاستیکی و دیگر ظروف حساس را در طبقه بالای ماشین بگذارید تا آسیب نبینند.( هر چیزی که فکر می کنید برای شسته شدن در ماشین ایمن نیست,با دست بشویید) بعد پاک کننده را به قسمت پخش کننده ماشین ظرفشویی اضافه کنید.ماشین را ببندید و آن را به کار بیندازید.
اغلب ماشین های ظرفشویی به داخل سینک زهکشی می شوند.پس مطمئن باشید که قبل از به راه انداختن ماشین, سینک گرفته نیست و یا توانسته اید به ریخت و پاش های پیشخوان و کف خاتمه بدهید.
وقتی کار ماشین ظرفشویی تمام شد,ظرف ها را در آورده و کنار بگذارید.آنها را همان اول کنترل کنید تا متوجه تمیزی و خشکیشان شوید به طوری که بعدا و موقع چیدنشان بر روی میز متعجبتان نکنند!
یک توصیه کوچولو
برای تمیز سازی ظرف های هر وعده پخت و پز,برای شما و دوستانتان بهتر است که از کمک آنها بهره مند شوید.به جای اینکه ظروف را ساعت ها روی پیشخوان رها کنید بهتر است ,دست کم بلافاصله آبکشی کنید تا شانس باقی ماندن بر ظرف ها را از غذاها بگیرید.این امر کمکتان می کند که بعدا ظروف را راحت تر و سریعتر مورد شستشو قرار دهید.
منبع :یاشار بوم راشین




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha