تجمع آلاینده ها در هوای تهران و وقوع پدیده وارونگی هوا علاوه بر کاهش دید افقی در پایتخت کیفیت هوا را نیز در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داده است اما امروز علی رغم قرار گرفتن هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای تمامی گروه ها، مدارس تعطیل نشدند.

دلیل عدم تعطیلی مدارس و تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا چه بود؟

سلامت نیوز: تجمع آلاینده ها در هوای تهران و وقوع پدیده وارونگی هوا  علاوه بر کاهش دید افقی در پایتخت  کیفیت هوا را  نیز در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داده است اما امروز علی رغم قرار گرفتن هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای تمامی گروه ها، مدارس تعطیل نشدند.

آموزش و پرورش: تعطیلی مدارس باید به آموزش و پرورش اعلام شود

به گزارش سلامت نیوز، رسول پاپایی معاون مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با عصر ایران  با بیان اینکه تصمیم گیری در زمینه تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا باید به وزارت آموزش و پرورش اعلام شود گفت: آموزش و پرورش نیز عضوی از کار گروه ستاد بحران بوده و به تنهایی در این زمینه تصمیم گیری نمی کند. و در این زمینه نیز هیچگونه ابلاغی به آموزش و پرورش نشده است.

محیط زیست: شاخص آلودگی هوای تهران 162 است در صورت افزایش عدد به 200 کار گروه تشکیل می شود
محمد رستگار معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران  نیز در گفت و گو با عصر ایران در مورد میزان آلایندگی هوای شهر تهران گفت: مطابق میانگین 24 ساعت گذشته شاخص آلودگی هوای تهران 162 بوده که این عدد در ایستگاه های شهید بهشتی 179 و سوهانک به 172  رسیده است .
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به آلایندگی بالای هوای تهران چرا كارگروه آلودگی هوا  تشکیل جلسه نداد و آیا نیاز به تعطیلی مدارس با توجه به آلودگی بالا نبود؟ گفت: در بحث آلودگی هوا 3 درجه هشدار ، اضطرار  و بحران داریم که قرار گرفتن در هرکدام از این شرایط تعاریف خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: امروز شاخص هوای تهران 162 بودکه مطابق این عدد در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه ها قرار داریم در این شرایط  کلیه فعالیت های ورزشی در مدارس ممنوع و به تمامی شهروندان نیز توصیه می کنیم تا از تردد در فضاهای آزاد تا حد امکان خودداری کنند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران  ادامه داد: در صورتیکه شاخص هوای تهران به عدد 200 برسد کارگروه اجرایی و اضطراری آلودگی هوا  تشکیل شده و تصمیمات اجرایی شامل تردد زوج و فرد از درب منزل، تعطیلی مدارس و کاهش ساعات کاری ادارت  اخذ می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه  این عدد به 200 نرسیده و بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی سامانه بارشی نیز در راه است لذا  فردا از حجم آلایندگی کاسته می شود . هرچند اواخر هفته باز با مشکل مواجه می شویم ولی میزان آلایندگی زیاد نخواهد بود.

وی به شهروندان توصیه کرد تا در صورت امکان در زمان های آلایندگی هوا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده و همچنین از تردد غیر ضروری نیز خوداری کنند.
 
 پلیس : شهرندان تا حد امکان در زمان آلودگی هوا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند

سرهنگ علیرضا جهانگیری رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا با اشاره به  اثرات آلودگی هوا در ترافیک و رانندگی شهروندان گفت: پلیس یکی از شرایط مهم رانندگی را داشتن سلامت روحی ، روانی و جسمی اعلام می کند. یکی از مواردی که می تواند تمرکز راننده را بر هم بزند آلودگی هوا است زیرا افزایش وارونگی هوا باعث افزایش منوکسیدکربن و عدم احتراق کامل سوخت شده که این موارد کمبود اکسیژن ، خستگی و خواب آلودگی و سردرد را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد:  تمامی عوامل ذکر شده  عدم تمرکز درست در رانندگی ، بی نظمی ترافیکی و در نهایت افزایش ترافیک را در پی داشته  و راننده برای فرار از ترافیک و  شرایطی که در آن قرار گرفته است اقدام به رانندگی توام با عجله و شتاب می کند که این اقدام افزایش تصادفات را در پی خواهد داشت.

وی به شهروندان توصیه کرد تا در مواقع آلودگی هوا از خودروهای شخصی کمتر استفاده کرده و استفاده از حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرا دهند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز با اشاره به آلوده بودن هوای شهر تهران گفت: در این شرایط افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند.
دکتر خسرو صادق نیت  با بیان اینکه تاثیر آلودگی هوا بر سلامت به عواملی نظیر ، نوع آلاینده های هوا ، غلظت آلاینده های هوا ، تداوم آلاینده های هوا و نوع گروه جمعیتی در معرض  خطر وابسته می باشد.، گفت: آلاینده های عمده  در هوا شامل : منوکسیدکربن ، دی اکسید نیتروژن ، دی اکسید گوگرد ، ازون  و  ذرات معلق است که  هریک از این آلاینده ها با توجه به خصوصیات و ترکیبات آن پیامدهای سلامتی مختلفی را در بر خواهند داشت.

دکتر صادق نیت افزود: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی به دلیل وجود توده هوای بارشی انتظار می رود از  عصر  23 آذر ماه از غلظت آلاینده ها ی هوا کاسته شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به شهروندان تهرانی  توصیه کرد: هرگونه فعالیت بدنی خارج از منزل که افراد بطور متناوب و طی مدت چندین ساعت انجام می دهند که باعث افزایش ریتم دم و بازدم شده و یا ضربان قلب را شدت می بخشد بعنوان فعالیت های بدنی سنگین تلقی شده که در شرایط آلودگی هوا برای کلیه افراد ممنوعیت و محدودیت ایجاد می کند که انجام فعالیت های ورزشی  در فضاهای آزاد ، پیاده روی و کارهای خدماتی و عمرانی از این دست می باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha