یك متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد آب در سحر مانع بروز تشنگی در روز نمی‌شود چرا تشنگی شخص ناشی از بسیاری از عوامل است.

دكتر حسن مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: در بسیاری به ادیان روزه داری سفارش شده است و از طرف دیگر از آنجاكه نكته بهداشتی ماه رمضان كه جلوگیری از چاقی و اضافه وزن است در متون مختلف اسلامی راه اساسی برای حل این مشكل آمده است احادیثی از قبیل "بخورید و بیاشامید اما زیاده روی نكنید"، "قبل از گرسنه شدن غذا نخورید "و ... با تبعیت از این احادیث و توصیه‌های دین اسلام می توان از پرخوری و اضافه وزن پیشگیری كرد.

وی ادامه داد: در اسلام یك ماه از سال به روزه داری تاكید شده است چنانچه شرایط لازم برای روزه گرفتن مراعات شود از مزایای بهداشتی آن بهره‌مند می‌شویم.

وی در خصوص فواید روزه‌داری تصریح كرد: با روزه ‌داری بعد از یك سال، خانه تكانی برای بدن انجام می‌دهیم. 11 ماه از مواد غذایی استفاده می‌كنیم و سیستم‌های مختلف بدن یعنی دستگاه گوارش، كبد، لوزالمعده، كلیه و سیستم هورمونی دست به دست هم داده تا از ماده غذایی استفاده‌های فیزیولوژی ببریم و اگر با یك ماه روزه داری، مصرف مواد غذایی را متعادل كنیم، بدن استراحت نسبی كرده و از آثار مثبت روزه بهر‌ه‌مند می‌شود همچنین با روزه گرفتن مواد سمی از بدن دفع می‌شوند.

مظفری با بیان اینكه بعضی از افراد در ماه رمضان توصیه‌های كلی را كمتر بكار می‌برند و بجای بهره‌گیری از ماه رمضان دچار مشكلاتی می‌شوند، ادامه داد: بعضا در این ماه مصرف بعضی از مواد غذایی را از حد متعادل خارج می‌شود در ماه رمضان تولید زولبیا، بامیه افزایش یافته و این امر در جامعه رایج ‌شده كه روزه حتما با زولبیا باز شود در حالیكه در متون دینی ما تاكید بر باز كردن روزه با خرما شده است چرا كه خرما دارای قند طبیعی، ارزشمند و ساده می‌باشد و همچنین بهتر است روزه با غذای سبك مثل نان و پنیر و سبزی باز شود.

وی یادآور شد: برخی از افراد با حرص و ولع ‌روزه را باز می‌كنند، مواد غذایی را بی محابا مصرف می‌كنند كه حجم زیادی بر سیستم گوارشی وارد كرده و اشكالاتی برای آن ایجاد می‌كند بنابراین لازم است مصرف را متعادل تر كنند.

این متخصص تغذیه با تاكید بر وعده سحری گفت: بعضی از افراد در ماههای دیگر سال هم بعضی از وعده‌ها مانند صبحانه را حذف می كنند و یا در ماه رمضان روزه را بدون سحری می گیرند در حالیكه روزه بدون سحری مشكلاتی برایشان ایجاد می‌كند مخصوصا در این ایام كه رمضان در تابستان است و ساعات غذایی زیادتر می‌باشد حتما سحری مصرف شده و مایعات به حد مطلوب استفاده گردد.

وی خاطر نشان كرد: بعضا در سحر آب زیاد مصرف می‌شود تا در طول روز كمتر تشنه شوند در حالیكه باید گفت تشنگی در روز تابع بسیاری از عوامل است و به میزان آب مصرفی در سحر ارتباطی ندارد، میزان درجه حرارت محیط، فعالیت فرد، میزان پروتئین و نمك موجود در مواد غذایی در تشنه شدن فرد موثر هستند بنابراین بهتر است در وعده سحر از نمك كمتر استفاده شود.

مظفری بیان كرد: ‌بعضی از روزه‌داران به قصد تقویت خود از فرآورده‌های گوشتی در سحر بیشتر استفاده می‌كنند در حالیكه مواد گوشتی به دلیل دفع آب بیشتر فرد را تشنه تر می كند و باید در مصرف گوشت هم مراعات شود.

وی توصیه كرد: روزه داران ضمن رعایت اصول كلی در روزه داری، تنوع غذایی داشته باشند، زمان افطار، مواد غذایی ساده و كم حجم مصرف كنند.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: در بعضی از فرهنگ‌ها چند ساعت پس از افطار، شام مصرف می‌شود چنانچه وعده شام دیر هنگام صرف شود و فاصله كم با وعده سحری داشته باشد از خوردن سحری باز می‌مانند پس بهتر است شام را با فاصله بیشتری تا سحر مصرف كنند و بطور كلی از نوشابه‌های گاز دار، شیرینی‌جات و مواد غذایی محرك كمتر مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha