سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 170366

خلط خونی یا هموپتیزی (Hemoptysis) به خارج شدن خون یا خلط خونی از ریه ها از طریق سرفه کردن، گفته می شود که همیشه باید به عنوان یک علامت خطر در نظر گرفته شود.

سلامت نیوز: خلط خونی یا هموپتیزی (Hemoptysis) به خارج شدن خون یا خلط خونی از ریه ها از طریق سرفه کردن، گفته می شود که همیشه باید به عنوان یک علامت خطر در نظر گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در 79 تا 90درصد موارد سرفه خونی به علت برونشیت، سل و ذات الریه است. در کودکان، استنشاق ذرات خارجی که مثلا روی اسباب بازی های کوچک وجود دارد، می‌تواند علت سرفه خونی باشد. در تمام این موارد، فرد باید معاینه شود. زیرا ممکن است نشانه مشکل جدی تری از جمله سرطان ریه، لخته شدن خون در ریه ها، التهاب رگ های ریه و خون ریزی باشد.

وجود خون در خلط
یکی از علایم عفونت هایی مانند ذات الریه و سل، خلط خونی است و در صورت تداوم و کاهش وزن و تعریق شبانه می تواند نشانه سل باشد. سل به راحتی از طریق سرفه به افراد دیگر سرایت پیدا می کند.

صورتی رنگ و کف آلودگی
این نشانه می تواند به علت نارسایی قلبی (مانند سکته قلبی) یا نارسایی کلیوی باشد. در صورت مشاهده خلط خونی و کف آلود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

خون روشن
سرفه همراه با خون روشن جای نگرانی دارد. خروج 5 میلی لیتر خون همراه با خلط در 24ساعت می تواند به دلیل سل، عفونت جدی یا سرطان باشد. اگر هنگام سرفه کردن، خون یا خلط خونی مشاهده می کنید.

علایم خطر
 به موارد زیر که ممکن است علامت خطر باشد، دقت کنید:
خون ریزی بیش از حد
کاهش وزن یا خستگی مفرط
داشتن سابقه استعمال دخانیات
احساس نیاز به خواب با وجود استراحت کافی 

منبع: «Prevention»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha