چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 170492

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) گفت: در دشت داراب وضعیت شکاف زمین به حد بحران رسیده است و متاسفانه هم اینک در این منطقه و روستاهای اطراف مردم بر روی این شکاف ها ساخت و ساز انجام می دهند.

سلامت نیوز: مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) گفت: در دشت داراب وضعیت شکاف زمین به حد بحران رسیده است و متاسفانه هم اینک در این منطقه و روستاهای اطراف مردم بر روی این شکاف ها ساخت و ساز انجام می دهند.

به گزارش سلامت نیوز، طهمورث یوسفی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: گروه های ما از این مناطق بازدید کرده اند که در بازدید ها مشخص شده افراد از شکاف های ایجاد شده بر روی سطح زمین به عنوان شالوده استفاده و اقدام به ساخت و ساز خانه بر روی این شکاف ها کرده اند.
وی افزود: در منطقه دشت داراب و روستاهای اطراف همه مردم علت ایجاد این شکاف ها بر روی سطح زمین را می دانند اما متاسفانه اقدام به ساخت خانه می کنند و این موضوع در آن منطقه عمومیت پیدا کرده و در حال گسترش است.
یوسفی با بیان اینکه نظارت بر ساخت و سازها دراین منطقه باید با جدیت دنبال شود اظهارداشت:باید بررسی شود چگونه مجوز و استعلام های ساخت این خانه ها در دشت داراب و روستاهای اطراف صادر می شود.
او اضافه کرد: یکی از دلایل عدم توجه کافی به ساخت و سازها در این منطقه، عدم مسکونی بودن دشت داراب است درحالی که شکاف های زمین در داخل روستاهای اطراف نیز قابل رویت و در حال گسترش است.
مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) ادامه داد: زمانی که زمین استحکام ، یکپارچگی و تراکم خود را از دست می دهد و سست می شود شکاف هایی در زمین ایجاد می شود که اگر سازه ای بر روی این بخش ها و شکاف ها ساخته شود تبعات بدی را دارد.
یوسفی عنوان داشت: بر اساس عملیات های ژئوفیزیکی انجام شده در مناطق پیرامونی تا بیش از 300 متر از اطراف شکاف های ایجاد شده بر روی زمین، شاهد گسست و سست بودن خاک هستیم که نباید در این مناطق ساخت و سازی به ویژه مسکونی انجام شود.
وی از عوامل اصلی وجود شکاف ها بر روی زمین در دشت داراب و آن منطقه را خشکسالی و پایین رفتن سطح ایستایی آب عنوان کرد و افزود: در ادامه روند پایین رفتن آب در این منطقه، گسل ها و شکاف هایی در زمین ایجاد می شود که هم اینک این روند در دست داراب در حال گسترش است.
داراب در 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.


** فروچاله جدیدی در مهارلو وجود ندارد
یوسفی گفت: پارسال یک فروچاله با عمق یک متر که بیشتر به صورت ترک و شکاف بود در سطح شرقی دریاچه مهارلو شیراز رخ داده بود که امسال اکیپی برای بررسی وضعیت منظقه مهارلو اعزام کردیم.
او بیان کرد: در بررسی ها میدانی و تحقیقاتی انجام شد که مشخص شد در این منطقه فروچاله جدیدی دیده نشده و عمق فروچاله ای که سال گذشته دیده شده، تغییری نکرده و افزایش عمق نداشته است.
وی اظهارداشت: این درحالی است که سطح فروچاله ها در این منطقه از نمک است که در پروسه زمانی و با انحلال تغییراتی در آن ایجاد می شود اما فروچاله ای در عمق هفت متر و قطر 20 متر دیده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha