عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید براینکه هیچ نرمشی در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر وجود ندارد، گفت: با توجه به طرح نمایندگان، مجلس پیگیر بررسی تاثیرات حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدراست.

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید براینکه هیچ نرمشی در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر وجود ندارد، گفت: با توجه به طرح نمایندگان، مجلس پیگیر بررسی تاثیرات حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدراست.

به گزارش سلامت نیوز، محمد دهقان درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص طرح حذف مجازات اعدام از مجازات  قاچاقچیان مواد مخدر، گفت:‌ از مدتی پیش تاکنون موضوعی در کشور مطرح شده مبنی بر اینکه آیا اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر کارآمد بوده یا خیر و اینکه اعدام قاچاقچیان مواد مخدر چه هزینه‌هایی از لحاظ اجتماعی برای اطرافیان فرد معدوم داشته است.

نماینده مردم چناران و طرقبه درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته این پرسش ها به معنای آن نیست که افراد پرسش کننده نسبت به مجازات شدید قاچاقچیان مواد مخدرعقب نشینی کرده یا معتقد باشند که حق قاچاقچیان اعدام نیست؛ بلکه آنها معتقد هستند که هیچ دفاعی از قاچاقچیان مواد مخدر قابل پذیرش نبوده و قاچاقچیان با توجه به اینکه موجب سلب حیات جمع زیادی از جوانان شدند باید اعدام شوند، بنابراین ترحمی نسبت به قاچاقچی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اما  درحال حاضر بحثی وجود  دارد درخصوص اینکه اعدام قاچاقچیان چه تبعاتی به لحاظ اجتماعی برای خانواده‌های آنها در پی دارد و اگر مجازات اعدام یک درجه تخفیف پیدا کند برای قاچاقچیان مواد مخدری که بدون عملیات مسلحانه اقدام به قاچاق مواد مخدر کردند، بهتر نخواهد بود؟ بنابراین این پرسش در حال حاضردر سطح مجلس، میان کارشناسان و قوه قضاییه مطرح است.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه برای تصمیم گیری دراین خصوص نباید عجله کرد، افزود:‌ البته مقررشده که مرکز پژوهش ها بررسی های خود را دراین باره انجام دهد و نتایج خود را به اعلام کند، زیرا باید مشخص شود که اگر اعدام حذف شده و به قاچاقچیان مواد مخدر یک درجه تخفیف داده شود و برای آنها مجازات حبس ابد در نظرگرفته شود این موضوع به لحاظ اجتماعی به نفع جامعه است یا خیر؟ بنابراین تنها زمانی می توان طرح مورد نظرنمایندگان را بررسی کرد که ابعاد موضوع به درستی مشخص شود.

دهقان تصریح کرد: قوه قضاییه بدون اینکه نرمشی در برابر قاچاقچیان موادمخدر داشته باشد این پرسش را بررسی می کند، بنابراین امیدوارهستیم که تا پایان عمر مجلس پاسخ این پرسش در قالب مصوبه‌ای به صحن علنی مجلس از طریق کمیسیون قضایی و حقوقی ارسال شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه برای چند صد نفر در جامعه حکم اعدام صادر می‌شود، افزود: به طور حتم حق این افراد اعدام است، زیرا این افراد خانواده های مختلفی را تباه کرده و انسان‌های بسیاری را نابود می‌کنند، بنابراین نسبت به یک فرد قاچاقچی مواد مخدر هیچ نرمشی وجود ندارد؛ اما این پرسش مطرح است که اگر این فرد تا آخر عمر درزندان باشد به لحاظ اجتماعی به نفع جامعه خواهد بود یا خیر؟

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ البته هنوز هیچ نظر قطعی در این خصوص وجود نداشته و نباید چنین پیامی از مجلس ونظام حقوقی کشور به جامعه منتقل شود که به دنبال عقب‌نشینی از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر هستیم؛ اما صحبت تنها به لحاظ تبعات اجتماعی است که اگر مجازات این فرد اعدامی تبدیل به حبس ابد شود به نفع کشور خواهد بود یا خیر؛ البته موافقم که مجازات اعدام  به یک درجه یعنی حبس ابد کاهش پیدا کند نه به خاطر قاچاقچی بلکه به دلیل خانواده و تبعات اجتماعی آن، بنابراین منتظریم که نظرات کارشناسی از سوی مرکز پ‍ژوهش ها و قوه قضاییه برای تصمیم گیری مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha