٤ لایحه محیط ‌زیستی در دستور کار مجلس قرار دارد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست بررسی نتایج اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی در پاریس، از ٤ لایحه محیط‌زیستی خبر داد که چند ماهی می‌شود در دستور کار مجلس قرار گرفته و هنوز در انتظار بررسی و تصویب است.

سلامت نیوز: ٤ لایحه محیط ‌زیستی در دستور کار مجلس قرار دارد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست بررسی نتایج اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی در پاریس، از ٤ لایحه محیط‌زیستی خبر داد که چند ماهی می‌شود در دستور کار مجلس قرار گرفته و هنوز در انتظار بررسی و تصویب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، معصومه ابتکار با اشاره به این‌که لایحه هوای پاک ٣ ماه است در دستور کار مجلس قرار گرفته، گفت: «در کنار آن لوایح ارزیابی زیست‌محیطی، خاک و حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران هم در دستور کار مجلس است. تقاضا کرده‌ایم که بررسی این لوایح در اولویت قرار بگیرد. در این‌باره امضاهایی هم جمع شده تا این لوایح زیست‌محیطی به‌صورت دوفوریتی بررسی و تصویب شود. امیدواریم پیش از ورود مجلس به بحث بودجه که وقت مجلسی‌ها را به‌صورت کامل می‌گیرد، حداقل لایحه هوای پاک به تصویب برسد.»

  او در تشریح دستاوردهای ایران از اجلاس پاریس با اشاره به اعلام آمادگی کشورهای مختلف برای همکاری با ایران به‌منظور انتقال تکنولوژی‌های زیست‌محیطی، از مکلف شدن کشورهای توسعه‌یافته جهت تامین اعتبار ١٠٠‌میلیارد دلاری صندوق سبز اقلیم خبر داد. او درباره انتقادات به حضور کمرنگ ایران در این نشست هم گفت: «حضور ایران در این اجلاس خوب بود. ایران در تمامی مراحل مذاکرات حضور داشت و مورد مشورت قرار می‌گرفت و تاثیرگذار بود. انعکاس رسانه‌های خارجی نیز بر حضور بسیار فعال و جدی تیم ایرانی در اجلاس پاریس اشاره دارد. جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل اجلاس پاریس حضور داشته و کارشناسان و رئیس مذاکره‌کننده و تیم مذاکره‌کننده فعالیت جدی در این مذاکرات داشته و مورد مشورت قرار گرفته‌اند.»

  رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر این‌که هیأت ایرانی حاضر در اجلاس پاریس شامل نمایندگانی از وزارت خارجه، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌ زیست بوده است، یادآوری کرد:  «این هیأت در تمام مراحل مقدماتی حضور داشته است و حتی یک ساعت پیش از توافق نهایی با فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه و رئیس مذاکرات پاریس گفت‌وگویی داشتم. بنابراین حضور ایران در این اجلاس تاثیرگذار بوده است.»


ابتکار با اشاره به وجود سیاست دیپلماسی محیط‌زیست در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: «اجلاس پاریس علاوه بر تاثیر در حوزه محیط‌زیست آثار متعددی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... خواهد داشت.»  معاون رئیس جمهوری با اشاره به انجام یک‌سری اقدامات ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: «از ابتدای دولت یازدهم بحث اصلاح الگوی مصرف سوخت و توجه به انتشار گازهای گلخانه‌ای در دستور اسناد بالادستی قرار گرفت و در سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز به موضوع تغییر اقلیم و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صراحت تاکید شده است.»

او ادامه داد: «همچنین برنامه اقتصاد کم‌کربن به‌عنوان پیوست برنامه ششم در دولت به تصویب رسید و تمام سازمان‌ها برنامه‌های خود در این زمینه را ارایه کردند.» 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که در توافق پاریس قرار شد تمام فعالیت‌های کشورها در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشترک اما متمایز باشد، گفت: «قرار شده است کشورها چه توسعه‌یافته و چه درحال توسعه برنامه‌های مشارکتی خود را ارایه دهند. ما در این زمینه جلسات متعددی داشتیم که بر این اساس مدلی از سازگاری ملی تدوین شد و در نهایت به یک برنامه مشارکت ملی رسیدیم که آن را در اجلاس پاریس ارایه کردیم.»


ابتکار درباره آلودگی هوا و حذف بنزین پتروشیمی با تاکید بر این‌که هر ٣ماه یک‌بار آزمون‌هایی را در مورد کیفیت بنزین انجام می‌دهیم، گفت: «براساس گزارشی که وزارت نفت رسما ارایه کرده است، بنزین پتروشیمی از اردیبهشت ۹۳ به‌طور کامل حذف شده است و توزیع بنزین یورو ۴ در جایگاه‌های کلانشهرها شهر به شهر توسعه پیدا می‌کند.»  او در ادامه با اشاره به این‌که در اصفهان اتفاق بسیار مهمی رخ داده است، یادآوری کرد: «در ٧ماهه نخست ‌سال ۹۲ در اصفهان ۵۰ روز سالم و در ٧ماهه نخست ‌سال ۹۳ صد روز سالم داشتیم و در ٧ماهه نخست امسال این عدد به ۱۵۰ روز سالم رسید و به این ترتیب تعداد روزهای سالم در اصفهان ٣ برابر شده است.»


ایران رتبه نهم تولید گازهای گلخانه‌ای را دارد
در ادامه این نشست مجید شفیع‌پور، رئیس مرکز کنوانسیون و بین‌الملل سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده ایران در اجلاس پاریس، درباره وضع ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای و رتبه کشور در میان سایر کشورهای جهان گفت: «ایران ١,٦٧‌درصد کل گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند که با توجه به سهم ١.٢‌درصدی که در اقتصاد جهانی دارد، تولید این میزان گاز گلخانه‌ای به معنای آن است که توازن برقرار نیست و آلاینده هستیم. باید مصرف انرژی و تولید گازهای مخرب را کاهش دهیم.»
او جایگاه ایران را در میان سایر کشورهای جهان، نهم دانست و ادامه داد: «براساس آخرین مستندات رتبه نهم را در تولید گازهای گلخانه‌ای داریم. چین رتبه نخست و آمریکا رتبه دوم را در تولید این گازها دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha