یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 17050

گروهی از دانشمندان دانشگاه ساوث هامپتون سیتومتر تک سلولی میکروفلودیکی طراحی کرده اند که می تواند به عنوان ابزاری برای شمارش تفاوت تعداد گلبولهای سفید مورد استفاده قرار گیرد.

تراشه ای که در ساخت این سیتومتر - ابزاری که برای شمارش تعداد سلولها مورد استفاده قرار می گیرد - استفاده شده است به فناوری میکروفلودیک - فناوری که می تواند جریانی از تعداد پدیده ها را در مایعات کنترل کند -مجهز است تا بتواند تفاوت میان سلولهای خون را اندازه گیری کند. این ابزار از الکترودهای مینیاتوری درون شبکه های بسیار کوچک برخوردار است.

خواص الکتریکی هر یک از سلولهای خونی با عبور جریان خون از میان این ابزار اندازه گیری شده و پس از آن شمارش تعداد سلولهای متفاوت امکانپذیر خواهد بود که در نهایت از این اطلاعات می توان در تشخیص تعداد زیادی از بیماری ها استفاده کرد.

این سیستم که می تواند سه نوع مهم گلبولهای سفید خون را تعیین کند نسبت به شیوه های تشخیصی رایج از هزینه کمتر و سرعت بالاتری برخوردار است. در حال حاضر در صورت رجوع بیماری به پزشک انجام آزمایش خون و اعلام نتیجه آن زمان نسبتا زیادی نیاز خواهد داشت اما سیستم جدید آزمایش خون کنترل و دقت بیشتری بر روی آزمایش خون داشته و در مدت زمان بسیار کوتاهی نتایج را اعلام می کند.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، هدف نهایی محققان ارائه ابزار دستی آزمایش سریع خون با قیمتی در حدود هزار دلار است تا با  استفاده از تراشه های قابل تعویض بتواند انجام آزمایشهای خونی را تسریع کرده، میزان دقت آن را افزایش داده و از هزینه های آن بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha