آمارهای اریه شده از نتایج تفصیلی سر شماری عمومی نفوس و مسکن نشان می دهد در سال ۱۳۹۰ حدود ۹میلیون و ۵۰۰ هزارنفراز زنان ایرانی ۱۰ سال به بالا هرگز ازدواج نکرده اند که نزدیک به ۳۰ در صد زنان کشورند.

سلامت نیوز: آمارهای اریه شده از نتایج تفصیلی سر شماری عمومی نفوس و مسکن نشان می دهد در سال ۱۳۹۰ حدود ۹میلیون و ۵۰۰ هزارنفراز زنان ایرانی ۱۰ سال به بالا هرگز ازدواج نکرده اند که نزدیک به ۳۰ در صد زنان کشورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت ساعت 24، از این تعداد زنان هرگز ازدواج نکرده ۴ میلیون انها بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند. در سال ۱۳۹۰ همچنین شمار زنان حد اقل یک بار ازدواج کرده ۱۳ میلیون نفر است. امارهای استخراج شده ۱۸ در صدزنان دارای ۲۵ تا ۲۹ سال ازدواج نکرده فرزند ندارند. ۳۹ درصد از زنان  ازدواج کرده  که سن آنها  ۲۰ تا ۲۴ سال است نیز فرزند ندارند.

در ایران از دیرباز نهاد خانواده اهمیت به سزایی داشته و در دین مبین اسلام نیز برازدواج و تشکیل خانواده تاکید فراوان شده است. همگام با تحولات اجتماعی اقتصادی در نیم قرن اخیر این پدیده اجتماعی نیز در بستر زمان دست خوش تحولاتی شده است. علاو براین در ایران یکی از ویژگی های الگوی ازدواج عمومیت آن است زیرا که در ایران ازدواج فقط یک موضوع شخصی نیست. بلکه از وظایف اساسی و مهم خانواده ها و اجتماع ازدواج جوانان است.

البته بدیهی است که تولات اجتماعی و فرهنگی اخیر در کشور باعث شده میانگین سن در اولین ازدواج برای دختران و پسران افزایش یابد. از نظر فرهنگی و مذهبی در ایران امروزی گرایش به تشکیل خانواده و ازدواج رایج است اما به نظر می رسد هنگام با افزایش سطح تحصیلات زنان تمایل برای ورود به بازار کار و میانگین سن در اولین ازدواج افایش یافته است.

درحال حاضر ساختار جمعیت کشور جوان است بنابراین کاملان روشن است که تعدد جمعیت جوان هرگز ازدواج نکرده و نیز خانواده های نوپای تازه ازدواج کره و بدون فرزند و تک فرزند قابل توجه باشد. انتظار می رود با گذر زمان تغییرات عمده ای در وضعیت جمعیت جوان از نظر وضع ازدواج و تعداد فزندان به وجود پاید البته در میان جوانان گرایش به تاخیر در زمان فزند آوری نیز مشاهده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha