رییس انستیتو تغذیه ایران با تاكید بر لزوم توجه به تغذیه‌ كودكان و نوجوانان و همچنین فعالیت بدنی آنها در طول روز، دریافت ناکافی مواد غذایی را از علل وارد شدن لطمات جبران ناپذیری به رشد و نمو آنها عنوان و توصیه‌ كرد: دختران 9 تا 12ساله، نوجوانان، بیماران و حتی افراد به ظاهر سالمی که روزه داری منجر به تشدید عوارض بدنی از جمله ضعف فراوان در آنها می‌شود با مشورت پزشک به روزه‌داری اقدام كنند.

دكتر احمدرضا درستی در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به فواید روزه‌داری برای سلامت بدن، گفت: بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی را به عنوان انرژی در نقاط مختلف ذخیره می‌کند. اگر این چربی‌ها برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند، به شکل توده فشرده درآمده و چربی‌هایی که در مرکز این توده قرار می‌گیرند، ممکن است برای همیشه در بدن باقی بمانند و کمتر برای تولید انرژی بسوزند.

وی با بیان این كه روزه‌داری، برای افرادی که چربی ذخیره‌ای زیادی در بدن خود دارند، فرصت مغتنمی است تا مقداری از این چربی‌ها را برای تولید انرژی به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بکاهند، افزود: روزه‌داری حتی در افراد لاغر یا دارای وزن طبیعی، باعث می‌شود بدن چربی‌های قبلی را سوزانده و پس از پایان دوره روزه‌داری، به جای آن‌ها چربی تازه و مناسب‌تری را جایگزین كند.

دكتر درستی با بیان این كه از نظر علم تغذیه، كودكان و نوجوانان، مادران باردار و شیرده و سالمندان سه گروهی هستند كه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سوء تغذیه قرار دارند، گفت: روزه‌داری در افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف، افراد بسیار لاغر و یا مبتلا به سوء تغذیه لازم است با مشورت متخصص تغذیه و با توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای، صورت گیرد.

وی ادامه داد: به تغذیه‌ كودكان 9 تا 12 ساله و نوجوانان 13 تا 18 ساله و همچنین فعالیت بدنی آنها در طول روز باید توجه خاصی شود؛ چرا که دریافت ناکافی مواد غذایی می‌تواند به رشد و نمو آن‌ها لطمات جبران ناپذیری وارد کند. نوجوانانی كه دچار وقفه در رشد و یا نمو شوند، گاهی با كوتاه ماندن قد، لاغری و یا چاقی بیمارگونه قابل تشخیص هستند؛ اما متاسفانه اختلالاتی كه در اثر وقفه نمو در ساختمان دستگاه‌های بدنی آنها اتفاق می‌افتد اغلب قابل مشاهده نیست.

دكتر درستی در این باره افزود: به عنوان مثال دختران بدغذا و مبتلا به سوء تغذیه، در بزرگسالی بیشتر و سریعتر بیمار شده و عموما مبتلا به ضعف و دردهای بدنی (بویژه سردردهای مزمن)، بیماری‌های زنان، سقط و زایمان زودرس، مرده زایی و خونریزی غیرطبیعی و ... می‌شوند؛ بنابراین ساده اندیشی و بی توجهی به وضع تغذیه كودكان و خردسالان به هیچوجه جایز نیست.

وی با بیان این كه فعالیت شدیدی كه منجر به مصرف انرژی زیاد و همچنین تعریق فراوان در طی روز شود، چنانچه با تغذیه و آشامیدن معایعات جبرانی همراه نباشد، می‌تواند به سوء تغذیه (خفیف تا شدید) منجر شود، ادامه داد: بنابراین به دختران 9 تا 12ساله، همچنین به نوجوانانی که در معرض خطر کمتری قرار دارند و به تمام بیماران و حتی افراد به ظاهر سالمی که روزه داری منجر به تشدید عوارض بدنی از جمله ضعف فراوان در آنها می‌شود، توصیه‌ می‌شود که با مشورت با پزشک به روزه‌داری اقدام كنند.

این متخصص تغذیه در رابطه با روزه‌داری در مادران باردار و شیرده به ایسنا گفت: نمی‌توان درباره مادران باردار، مادران شیرده و سالمندان قانون یكسانی را عنوان كرد. برخی از مادران از سلامت و تغذیه كافی و مناسب برخوردار بوده و ممكن است در مواردی قادر به روزه داری باشند؛ در حالی كه برخی دیگر با روزه گرفتن به خود، جنین و یا فرزند خردسال خود لطمه وارد می‌كنند كه مسلما این گونه افراد از روزه داری منع می‌شوند.

رییس انستیتو تغذیه با اشاره به روزه‌داری در سالمندان ادامه داد: دستگاه گوارش سالمندان تا حدودی به مرور زمان دچار ضعف شده و بنابراین قدرت جذب مواد مغذی در آنان تا حدودی كاهش یافته است. احساس تشنگی در این گروه خدشه دار شده و در نتیجه درك تشنگی تا حدودی مختل شده است. به همین دلیل نیز به این افراد توصیه می‌شود كه بدون اینكه منتظر احساس تشنگی شوند، روزانه حداقل هشت لیوان (در شرایط گرما و تعریق بیشتر) آب بنوشند. بر این اساس روزه داری این گروه سنی نیز بهتر است تحت نظر متخصص انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha