11 میلیون و 200 هزار جوان دم بخت در آستانه عبور از سن ازدواجند؛ اگر كمی زاویه دیدمان را بازتر بكنیم و سنین 15تا 29 سال را در نظر بگیریم با آماری 24میلیونی مواجهیم. 24‌میلیون جوان در سن ازدواجی كه تنها حدود 5 درصدشان ازدواج كرده‌اند و 95 درصد مجردند. این جامعه آماری گسترده انگار بیش از آنكه معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان را به فكر ساماندهی امور این جوانان بیندازد، ‌این معاونت را به فكر همكاری با یكی از بیمه‌‌ها برای راه‌اندازی یك كار اقتصادی انداخته است، كاری در قالب یك بیمه‌نامه خصوصی به نام بیمه مهریه و ازدواج!

چرتکه‌اندازی وزارت جوانان برای فروش بیمه نامه به 11 میلیون جوان دم‌بخت!

سلامت نیوز: 11 میلیون و 200 هزار جوان دم بخت در آستانه عبور از سن ازدواجند؛ اگر كمی زاویه دیدمان را بازتر بكنیم و سنین 15تا 29 سال را در نظر بگیریم با آماری 24میلیونی مواجهیم. 24‌میلیون جوان در سن ازدواجی كه تنها حدود 5 درصدشان ازدواج كرده‌اند و 95 درصد مجردند. این جامعه آماری گسترده انگار بیش از آنكه معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان را به فكر ساماندهی امور این جوانان بیندازد، ‌این معاونت را به فكر همكاری با یكی از بیمه‌‌ها برای راه‌اندازی یك كار اقتصادی انداخته است، كاری در قالب یك بیمه‌نامه خصوصی به نام بیمه مهریه و ازدواج!


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان نوشت: بخش مهمی از آرزوهای پدر و مادرها برای فرزندان‌شان آرزوی یك ازدواج خوب و موفق است، تا حدی كه چنین موضوعی خیلی وقت‌ها و از نگاه اغلب افراد مفهوم خوشبختی را معنا می‌كند اما با وجود این چالش‌های متعدد اقتصادی و تغییرات گسترده فرهنگی كه از ویژگی‌های جوامع در حال گذار است موجب شده تعداد زیادی از جوانان كشورمان از ازدواج جا بمانند و آمار جا ماندگان از این توصیه مؤكد دینی از مرز هشدار عبور كند. حالا اما وزارت ورزش و جوانان كه همواره به خاطر فراموش كردن حوزه جوانان مورد انتقاد است بحث بیمه ازدواج را مطرح كرده است؛‌بیمه‌ای كه به گفته معاون ساماندهی امور جوانان این وزارتخانه هزینه مشاوره‌های پیش از ازدواج، جهیزیه، مراسم ازدواج، حمایت از پرداخت مهریه و خسارت ناشی از طلاق یا فوت را تحت پوشش قرار می‌دهد و 80 درصد از خانواده‌ها توانایی خرید این بیمه‌نامه را دارند.
 
حمایت از كسانی كه بیمه‌نامه را می‌خرند
از نگاه برخی كارشناسان، ازدواج امری حاكمیتی است. یكی از این افراد محمود گلزاری، معاون پیشین ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است. وی كه سال‌ها مشاوره ازدواج را در كارنامه فعالیت‌های كاری و پژوهشی خود دارد بر وظیفه و نقش حاكمیت در امر ازدواج تأكید داشت. تغییرات مدیریتی اما گریبان معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان را هم گرفت و محمد‌رضا رستمی روی این صندلی نشست. حاصل عملكرد چند ماهه رستمی در این معاونت بیمه ازدواج بوده است؛ ‌بیمه‌نامه‌ای شبیه بیمه عمر، ‌ماشین یا آتش‌سوزی كه قرار است جای خالی تمام اقدامات روی زمین مانده در حوزه ازدواج همچون فرهنگ‌سازی، ‌آموزش، ‌رفع موانع اقتصادی، ‌وام ازدواج و... را بگیرد، البته برای خانواده‌هایی كه این بیمه‌نامه را برای فرزندانشان خریداری كنند. به گفته رستمی بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، 80 درصد افراد جامعه، توانایی خرید بیمه ازدواج را دارند. بنا به اظهار وی در زمان حاضر حدود 750 هزار ازدواج در سال رخ می‌دهد و از سوی دیگر وجود 10 میلیون جوان مجرد در كشور نیز حاكی از این مطلب است كه هر سال، حدود یك دهم این شمار، امكان ازدواج دارند. رستمی در خصوص مفاد بیمه ازدواج گفت: در این بیمه هزینه مشاوره‌های پیش از ازدواج، جهیزیه، مراسم ازدواج، حمایت از پرداخت مهریه و خسارات ناشی از طلاق مد‌نظر است.
 
وقتی دولت بیمه ازدواج می‌فروشد
سابقه بسیاری از ما درباره عملكرد بیمه‌ها در كشورمان نشان می‌دهد شركت‌های بیمه‌ای اغلب یا به تعهدات‌شان پایبند نیستند یا عملكردشان به گونه‌ای است كه همواره بیمه شده ضرر می‌كند. البته این در مواردی است كه بیمه برای كالای اقتصادی مطرح باشد. در برابر این باید دید از بیمه ازدواج آن هم بیمه‌ای كه از سوی بخش خصوصی و در قالب بیمه‌نامه ارائه شود، چه انتظاری می‌توان داشت؟
آیا با خرید چنین بیمه‌نامه‌ای ازدواج جوانان تضمین می‌شود؟ یا مثلاً این بیمه‌نامه می‌تواند تضمینی برای خوشبختی جوانانی باشد كه آن را خریداری كرده‌اند؟ اصولاً آیا مسائل انسانی و فرهنگی را می‌توان با خرید بیمه‌نامه و دو دوتا چهارتای اقتصادی سامان بخشید یا مسائلی از این دست نیازمند اقداماتی از جنس خود است و راهكارهای فرهنگی و اجتماعی دراز‌مدت را می‌طلبد. اصلاً آیا همین حاكمیت نگاه اقتصادی به روابط انسانی موجب بالا رفتن هزینه‌های ازدواج و مهریه‌های نجومی نبوده است؟ از همه اینها گذشته تكلیف افراد و خانواده‌هایی كه یا این بیمه نامه را نمی‌خواهند یا توان خریداری آن را ندارند، چیست؟ آیا خوشبختی و تداوم ازدواج حق این افراد نیست؟ نقش دولت در این میان چه خواهد بود؟ آیا حاكمیت نباید با برنامه‌ریزی درست و آموزش‌های همگانی در این زمینه گام بردارد؟ اینها تنها بخشی از سؤالاتی است كه در مواجهه با بحث بیمه ازدواج در ذهن شكل می‌گیرد.
 
بیمه نامه قابل سوءاستفاده!
مهریه سنت پیامبر است یعنی نه می‌توان آن را حذف كرد و نه بسیار بی‌مقدار گرفت و نه آنكه برای ازدواج مهریه‌های نجومی تعیین كرد. این سنت در درجه نخست احترام به زن و در مرحله بعدی حفظ مسئولیت پذیری مرد در برابر تعهد ازدواج است. بیمه كردن مهریه اما انگار گزینه‌ای است كه در برابر تشخص زن و مسئولیت‌پذیری مرد قرار می‌گیرد.
 علی اكبر ابراهیم‌پور، كارشناس ارشد علوم قرآنی درباره بیمه نامه مهریه و ازدواج به «جوان» می‌گوید: با توجه به فرهنگ حاكم بر جامعه ما، بیمه نامه‌های این چنینی قابل سوء‌استفاده است. به باور وی اینكه چنین بیمه‌نامه‌ای بر مبنای چه چیزی مطرح شده خود جای تأمل و سؤال است. از نگاه این كارشناس طرح چنین بیمه‌هایی حتی ممكن است به طلاق‌های صوری برای دریافت هزینه بیمه‌نامه بینجامد.
وی هر چند كاهش مسئولیت‌پذیری مرد در برابر تعهد زندگی و همسرش را با بیمه مهریه محتمل می‌داند اما می‌افزاید: باید دید انگیزه مرد از ازدواج چه بوده است؟ وی با اشاره به طلاق در ازدواج‌های با مهریه بالا و تقسیط مهریه، ‌بحث مسئولیت‌پذیری مرد را جزو ویژگی‌های شخصیتی و تربیتی می‌داند و معتقد است در این باره عوامل فرهنگی حرف اول را می‌زند. همچنان كه اگر بناست وزارت ورزش و جوانان به موضوع ازدواج ورود نماید باید موضوعات مهم‌تر همچون عوامل فرهنگی و اجتماعی  را و اینكه چرا جوانان تن به ازدواج نمی‌دهند، مد نظر قرار دهد. اینكه اصولاً چرا مهریه و جهیزیه‌ها باید اینقدر زیاد باشد و برای كنترل این مسائل كار فرهنگی انجام دهد.
محسن نصری، جامعه‌شناس و كارشناس مذهبی نیز درباره بیمه مهریه و تقابل آن با مسئولیت‌پذیری مرد تأكید می‌كند:‌كسی كه اتومبیلش را بیمه می‌كند طبعاً به دنبال تصادف نیست بلكه با این هدف كه اگر مشكلی پیش آمد بتواند پشتوانه‌ای داشته باشد این كار را می‌كند به همین صورت كسی كه بیمه مهریه را تهیه می‌كند الزاماً به دنبال سلب مسئولیت در زندگی نیست. از نگاه این كارشناس بیمه ازدواج می‌تواند با توجه به شرایط كنونی تسهیل‌گر مسائل اقتصادی آن باشد اما شناخت، ‌معرفت، ‌آگاهی و اخلاق مسئله دیگری است كه نیازمند آموزش و برنامه‌ریزی است و وزارت ورزش و جوانان اگر می‌خواهد كاری برای جوانان انجام دهد باید در این مسیر حركت كند. همچنان كه مسئولان این وزارتخانه در شرایطی كه دولت برای اتومبیل وام‌های 25 میلیونی پرداخت می‌كرد، وظیفه پیگیری تسهیل و افزایش وام ازدواج را داشت اما این كار را نكرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha