پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 170544

کارخانه‌های تولید آسفالت را از مهم‌ترین آلاینده‌های هوا می‌دانند. این کارخانه‌ها با انتشار ذرات معلق سمی، سلامت افراد را به خطر می‌اندازند. با وجود انواع آلاینده‌ها بخصوص وسایل نقلیه، شاید توجه کمتر کسی به سمت کارخانه‌هایی جلب شود که روزانه مقادیر قابل توجهی از آلاینده‌ها را وارد هوا می‌کنند. تهران، به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران، از استقرار کارخانه‌های آسفالت‌سازی هم بی‌نصیب نیست. آسفالت گرم در کارخانه‌هایی تولید می‌شود که دارای مجوز هستند و در حاشیه تهران به فعالیت می‌پردازند.

سلامت نیوز: کارخانه‌های تولید آسفالت را از مهم‌ترین آلاینده‌های هوا می‌دانند. این کارخانه‌ها با انتشار ذرات معلق سمی، سلامت افراد را به خطر می‌اندازند. با وجود انواع آلاینده‌ها بخصوص وسایل نقلیه، شاید توجه کمتر کسی به سمت کارخانه‌هایی جلب شود که روزانه مقادیر قابل توجهی از آلاینده‌ها را وارد هوا می‌کنند. تهران، به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران، از استقرار کارخانه‌های آسفالت‌سازی هم بی‌نصیب نیست. آسفالت گرم در کارخانه‌هایی تولید می‌شود که دارای مجوز هستند و در حاشیه تهران به فعالیت می‌پردازند.


به گزارش سلامت نیوز، به نقل از روزنامه ایران، جاده مخصوص کرج، پاکدشت، شهریار، اتوبان فتح و جاده‌های حاشیه‌ای تهران، همان مکان‌هایی هستند که اگر گذرتان به آنجاها افتاده باشد، احتمالاً دود غلیظ کارخانه‌های آسفالتش را هم دیده‌اید که چطور آسمان نه چندان آبی را کدرتر می‌کند. این هوایی است که ما تنفس می‌کنیم. قرار است این کارخانه‌ها در محدوده پایتخت همچنان مستقر باقی بمانند؟  یکی از بهانه‌های اصلی این کارخانه‌ها این است که اگر کوره‌های خود را جمع کنند و به خارج از تهران بروند، دیگر نمی‌توانند آسفالت‌شان را داغ داغ به شهر برسانند. می‌گویند این کار ماشین‌های مخصوصی می‌خواهد که این چندساله به خاطر تحریم‌ها نتوانسته‌ایم وارد کنیم.
برای ساماندهی و به حداقل رساندن آسیب ناشی از فعالیت این کارخانه‌ها چه باید کرد؟ بویژه اینکه دیگر بهانه‌ای هم به نام تحریم وجود ندارد. جواب این سؤال‌ها را باید از مسئولان مربوط پرسید.
  محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان تهران به گشت‌های این اداره جهت پایش صنایع پایتخت اشاره می‌کند و می‌گوید:« این پایش در 3 محور شهریار و پاکدشت، قدس و جنوب غربی تهران در ساعات اداری و غیراداری و در طول روز و شب انجام می‌شود.»
به گفته او، در نتیجه‌ اجرای پایش شبانه صنایع، تعدادی پرونده‌ قضایی هم تشکیل شده و درحال حاضر گشت شبانه اثر خود را گذاشته و تعداد بسیاری از این صنایع به سمت اصلاح رفته‌اند و میزان صنایع آلاینده کاهش یافته. حیدرزاده با اشاره به پایش‌های اخیر صورت گرفته در حوزه معادن استان تهران  ادامه می‌دهد:«طی این پایش‌ها که هنوز هم ادامه دارد، از مجموع 46 معدن فعال در محدوده غرب و شرق استان تهران، 10 واحد معدن و 4 کارخانه آسفالت پلمب شده‌اند، دو واحد نیز توقف فعالیت گرفته‌ و چهار واحد هم اخطار دریافت کرده‌اند.»  البته در مورد کارخانه‌های تولید آسفالت، با توجه به میزان بالای آلایندگی‌شان گویا اصلاح و تذکر چندان هم کارساز نیست و توقف فعالیت و انتقال این کارخانه‌ها، تنها راه حل مؤثر به نظر می‌رسد. 
 حیدرزاده دی ماه سال گذشته و در پی بروز پدیده پایداری هوا عنوان کرده بود فعالیت تمامی معادن و کارخانه‌های آسفالت‌سازی موجود در استان تهران از جمله مناطق شهریار، ملارد و پاکدشت در روزهای بروز پایداری هوا، متوقف می‌شود. البته توقف دو روزه فعالیت کارخانه‌ها، تنها تسکینی موقت برای دردی است که آنها به جان هوای شهر می‌ریزند؛ آن هم در شرایطی که کارشناسان، هر روز نسبت به آلودگی هوای تهران هشدار می‌دهند، بخصوص در فصل سرما که پدیده وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها، راه تنفس تهرانی‌ها را هر روز تنگ‌تر از روز قبل می‌کند.هواشناسان از کوره‌های بلند کارخانه‌های آسفالت به عنوان شاخصی برای وارونگی هوا در زمستان استفاده می‌کنند؛ وقتی هوا وارونه می‌شود و هوای گرم آلوده به جای آنکه بالا برود، در ارتفاع کمی از آسمان شهر باقی می‌ماند و تبدیل به گنبدی نامرئی می‌شود، دود کوره‌ها مثل پرچم بلند آلودگی به شکلی افقی پیچ می‌خورد و سنگین و رخوتناک، معلق می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha