گروهی از محققان بین المللی با هدف یافتن راه حلی برای مبارزه با چاقی مولکولی را شناسایی کردند که قادر است ژنهای مربوط به ترکیب چربیها را خاموش کند.

محققان دانشگاه کیوتو ژاپن و کالج پزشکی بیلر آمریکا دریافتند که این مولکول در مدلهای آزمایشگاهی با عمل بر روی 63 ژن به طور همزمان سرعت کاهش گلیسمی و کلسترولمیا را افزایش می دهد.

این مولکول نوعی استاتین بوده و "فوتو استاتین" نام دارد. استاتینهایی که در حال حاضر استفاده می شوند می توانند تنها یک آنزیم متابولیکی کلسترول را مسدود کنند، درحالی که این ترکیب که همچنین با عنوان 125B11 شناخته می شود همزمان روی بسیاری از ژنهایی که در تولید و متابولیسم چربیها دخالت دارند اثر می گذارد.

این دانشمندان با آزمایشات کشت در شیشه نشان دادند که فوتو استاتین تا حد چشمگیری فعالیت 63 ژن را کاهش می دهد که از این تعداد 34 ژن مستقیما در ترکیب اسیدهای چرب یا کلسترول دخالت دارند.

براساس گزارش رویترز، با آزمایش بر روی موشهای چاق، تزریق فوتو استاتین توانست منجر به کاهش قابل توجه وزن شود بدون این عادات غذایی آنها تغییر کند. پس از چهار هفته درمان این حیوانات 12 درصد از وزن خود را از دست دادند و میزان گلیسمی در آنها 70 درصد کاهش یافت. همچنین کبد این حیوانات نیز در شرایط بهتری قرار گرفت.

به گفته این محققان، فوتو استاتین یا مشتقات آن می توانند در مبارزه با چاقی و سایر بیماریهای متابولیکی بسیار مفید باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha