یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 17065

یک متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: توجه به علایم سردرد به ویژه در گروه سنی کمتر از 8 سالگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر علیرضا زالی جراح مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر این که توجه به سردرد در کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ گفت: توجه به علایم سردرد در گروه سنی اطفال، خصوصا در سنین کمتر از هشت سالگی، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نیازمند توجه و پیگیری جدی از جانب پزشک است.

وی با اشاره به اینکه سردردهای روحی روانی در اطفال شیوع کمتری دارد؛ خاطرنشان کرد: سردردهای ارگانیک (با علل عضوی) در گروه سنی اطفال نسبتا شایع‌تر از بقیه گروه های سنی است.

دکتر زالی در خصوص سردردهایی که به دنبال ضربه به سر در گروه های سنی مختلف ایجاد می‌شود؛ گفت: خصوصا اگر این نوع سردردها دارای سیر پیش رونده باشد، از نظر پزشک اهمیت ویژه‌ای جهت بررسی دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت سردرد در بیمارانی که دچار بیماری مزمن و زمینه‌ای هستند؛ تاکید كرد: در بیماران قلبی عروقی مزمن، بیماران با سابقه فشار خون بالا و افرادی که داروهای ضد فشار خون مصرف می‌کنند، بیماران دیابتی و افرادی که داروهای ضد انعقادی مصرف می‌کنند، وجود سردرد ناگهانی حاد و پیش رونده هم می‌تواند یک ظن تشخیصی مهم تلقی شود. بنابراین افراد در صورت بروز این نوع سردردها حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

دکتر زالی تاکید کرد: مشخصا ثابت شده است که بین محل استقرار سردرد و عامل سردرد، هیچگونه همخوانی و سازگاری مستقیمی وجود ندارد و این که به تصورعام، سردرد در ناحیه خاصی از سر را به علت وجود مشکل در عضوی خاص نسبت می‌دهند، هیچگونه پایه و اساس علمی ندارد. به عنوان مثال ممکن است فردی علیرغم وجود تومور در ناحیه پیشانی از سردرد در ناحیه پس سری شکایت داشته باشد.

وی در خصوص اهمیت توجه به سردردهای شدید و مقاوم به درمان در زنان باردار گفت: ممکن است این سردرد علامتی ناشی از بالا رفتن فشار خون در دوران حاملگی باشد که اکلامپسی یا پره اکلامپسی نامیده می‌شود و درخور توجه جدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha