سلامت نیوز:یكی از مشكلاتی كه در روزهای اخیر برخی دانش‌آموزان را در مدارس كشور با چالش روبه‌رو كرده است، مساله خاموشی بخاری‌ها و وسایل گرمایشی به دلیل عدم پرداخت كمك‌های مردمی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان این در حالی است كه پرداخت كمك‌های مردمی خانواده‌ها به مدارس هنوز میان اجبار و اختیار سرگردان است. بسیاری از خانواده‌ها با این ابهام مواجهند‌ كه آیا هر رقمی را كه انجمن اولیا و مربیان مدرسه مصوب كرد، باید پرداخت كنند؟

آیا نظارتی بر نحوه هزینه این كمك‌ها صورت می‌گیرد؟ و... سال‌‌هاست كه آموزش و پرورش سرانه‌ای را به مدارس دولتی پرداخت نمی‌كند یا سرانه‌ اختصاص یافته به مدارس آنقدر ناچیز است كه به اصطلاح هیچ دردی را دوا نمی‌كند.

مسئولان آموزش‌وپرورش در سخنرانی‌های متفاوت دریافت پول از خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام را ممنوع اعلام كرده‌اند، اما با بازگشایی مدارس و تشكیل انجمن اولیا و مربیان و مصوبه این انجمن، میزان كمك‌های خانواده‌ها به مدارس برای یك سال تحصیلی مشخص ‌شد.

روال كار عمدتاً بدین صورت است كه مدیر مدرسه، برنامه‌های مدنظر و نیازهای خود را برای انجمن اولیا و مربیان تشریح می‌كند و با تصویب آنها رقمی تحت عنوان كمك‌های مالی هر دانش‌آموز به مدرسه مشخص می‌شود. اگر چه دریافت این كمك‌ها نباید اجباری باشد، اما شواهد حكایت از اجباری بودن آن و به نوعی گروكشی دارد.

كم وكیف پرداخت كمك‌های مردمی در قانون

براساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفائی كشور به طور رایگان گسترش دهد. اما آموزش و پرورش رایگان در حد یك شعار و به عنوان یكی از اصول اجرا نشده قانون اساسی باقی مانده است.

در این بین، وزارت آموزش‌وپرورش، دریافت وجه اجباری توسط مدارس دولتی را غیرقانونی اعلام می‌كند و مدارس نیز به بهانه كمبود بودجه به دریافت وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان به مناسبت‌های مختلف همچون هنگام ثبت نام، در آستانه برگزاری امتحانات یا به دلیل روشنی وسایل گرمایش ادامه می‌دهند. با توجه به اینكه بنابر قانون تحصیل در مدارس ایران باید به شكل كاملا رایگان باشد، اما این نوع دریافت هزینه به بهانه‌های گوناگون به معنای بی‌توجهی به اصل 30 قانون اساسی كشورمان محسوب می‌شود.

كمك مالی خانواده‌ها، برای روشن‌كردن سیستم گرمایشی

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینكه مدارس نمی‌توانند روشن كردن سیستم گرمایشی را به دریافت پول از خانواده‌ها مشروط كنند، گفت: ‌خانواده‌ها این مشكلات را به شماره ۸۸۹۶۴۰۰۶ اطلاع دهند. مسعود ثقفی در پاسخ به این پرسش كه خانواده‌ها از شرط برخی مدارس برای روشن كردن سرویس گرمایشی به ازای دریافت پول از خانواده‌ها برای پرداخت قبوض گاز خبر می‌دهند، اظهار داشت: تاكنون چنین موضوعی به ما گزارش نشده است.

او با تأكید بر اینكه هیچ یك از مدارس اجازه ندارند، روشن كردن سرویس گرمایشی را به دریافت پول از خانواده‌ها منوط كنند، گفت: خانواده‌ها اگر با چنین موردی مواجه شدند آن را به واحدهای ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات آموزش و پرورش منطقه خود یا شماره تماس 88964006 اطلاع دهند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران عنوان كرد: برخی مدارس اعلام می‌كنند كه طبق بخشنامه تا 15 آذر باید سیستم گرمایشی مدارس خاموش باشد، اما چنین بخشنامه‌ای وجود ندارد و این ادعا صحیح نیست. به گزارش تسنیم، ثقفی گفت: اگر مدرسه‌ای برای پرداخت قبوض گاز با مشكل مواجه است به آموزش و پرورش شهر تهران اطلاع دهد تا مشكل آنها را رفع كنیم.

كمك‌های مردمی اجباری نیست

با وجود سیاست‌های دوگانه درباره نحوه اخذ كمك‌های مالی در آغاز سال تحصیلی امسال علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درباره كم و كیف اخذ كمك‌های مالی از دانش‌آموزان گفت: هیچ اجباری برای دریافت كمك‌های مردمی توسط مدارس وجود ندارد، اما خدمت خانواده‌ها عرض می‌كنم كه دولت بابت هر دانش‌آموزعلاوه بر هزینه‌های سرمایه‌ای مانند فضا و تجهیزات بیش از 2 میلیون تومان هزینه می‌كند.

این ارقام كفایت نیاز مدارس را نمی‌كند بنابراین از مردم تقاضا داریم همانند دوران دفاع مقدس به ما كمك كنند. علی ‌اصغر احمدی مدیركل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: انجمن اولیا و مربیان، نمایندگان اولیای دانش‌آموزان هستند، بنابراین مصوبات آنها قابلیت اجرایی دارد، اما به اجبار نباید از خانواده ها پول گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha