شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 170669

مانند بقیه ویتامین ها افراط در مصرف ویتامین A نیز می تواند هم به مادر و هم به جنین آسیب برساند؛ اما سوالات متعددی درباره این موضوع پیش می آید که در این مطلب به آن اشاره شده است.

خطرات مصرف زیاد ویتامین A در دوران حاملگی

سلامت نیوز: مانند بقیه ویتامین ها افراط در  مصرف ویتامین A  نیز می تواند هم به مادر و هم به جنین آسیب برساند؛ اما سوالات متعددی درباره این موضوع پیش می آید که در این مطلب به آن اشاره شده است.

آیا مصرف ویتامین A در دوران حاملگی مضر است؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، نتایج یک تحقیق نشان می دهد که افراط در مصرف این ویتامین در ماه های اولیه بارداری ، ممکن است باعث نواقص جدی درقلب و  نخاع  کودک شود.


چه میزان ویتامین A در دوران حاملگی مجاز است؟
میزان مصرف توصیه شده برای  یک زن حامله نباید بالاتر از 8000 واحد بین المللی باشد.دوز بیش از 10000 واحد بین المللی  می تواند به جنین آسیب برساند.

چه نوعی از ویتامین A در دوران حاملگی مضر است؟
دو نوع ویتامین A  وجود دارد ، بتاکاروتن و رتینوئید.بتاکاروتن نوع غیر فعال و قابل حل در آب است که  ازگیاهان می توان دریافت کرد.مصرف این نوع ویتامین A در دوران حاملگی مضر نیست.


آیا شکل دیگر  این نوع ویتامین ضرر دارد ؟
 شکل دیگر ویتامین A رتینوئید است و از منابع حیوانی مانند  جگر،زرده تخم مرغ و لبنیات می توان آن را دریافت کرد.  افراط در مصرف این  نوع ویتامین می تواند باعث آسیب دیدگی جدی جنین شود. مصرف مکمل های ویتامین A به شکل قرص، مایع یا کپسول نیز در دوران حاملگی مضر است.


در دوران بارداری مصرف کدام نوع ویتامین A ضرری ندارد؟
اداره مواد غذایی آمریکا (FDA) توصیه می کند که زنان باردار ویتامین A را در قالب بتاکاروتن دریافت  کنند. چرا که منابع  گیاهی ویتامین A سم کمتری دارد. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.


آیا مصرف کم ویتامین A مفید است؟
  افراط  در مصرف ویتامین A در دوران حاملگی مضر است، اما نباید به اشتباه آن را کاملا حذف کنید. کمبود ویتامین A در دوران حاملگی می تواند باعث بروز همان عوارض افراط در مصرف آن شود. بنابراین، باید آن را به مقدار مناسب مصرف کرد.

آیا باید از خوردن جگر  و سایر منابع حیوانی ویتامین A اجتناب کرد؟
از افراط در مصرف منابع حیوانی ویتامین A مانند جگر، زرده تخم مرغ و لبنیات در دوران حاملگی پرهیز شود زیرا منبع نوعی  ویتامین A به نام رتینوئید است.

منبع:MSN

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha