پس از شایعاتی که درباره صحت و سقم ماجرای کشیدن بخیه صورت پسربچه‌ای در بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه بیمارستان شنیده ‌شد، ایرج حریرچی قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشیده شدن بخیه را در بیمارستان خمینی‌شهر تایید کرد و از تعلیق یک‌ساله پزشک و پرستار خاطی از سوی سازمان نظام پزشکی خبر داد.

سلامت نیوز: پس از شایعاتی که درباره صحت و سقم ماجرای کشیدن بخیه صورت پسربچه‌ای در بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه بیمارستان شنیده ‌شد، ایرج حریرچی قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشیده شدن بخیه را در بیمارستان خمینی‌شهر تایید کرد و از تعلیق یک‌ساله پزشک و پرستار خاطی از سوی سازمان نظام پزشکی خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: البته حکم تعلیق این دو فرد خاطی پیش از این از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام شده بود که همین امر باعث انتشار شایعاتی مبنی‌بر صحت نداشتن این ماجرا از سوی برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی شد.
این افراد برخورد با خاطیان را بی‌دلیل می‌دانستند؛ چراکه پزشک مورد نظر فردی بااخلاق بوده و اصل ماجرا چیز دیگری است.

 یک اتفاق و هزار روایت
برخی می‌گفتند که بعد از تجویز بخیه از سوی پزشک، پرستار شروع به بخیه زدن می‌کند پس از آن همراه کودک به پرستار می‌گوید که هزینه مورد نیاز را ندارد و از پرستار می‌خواهد زخم را بدون بخیه پانسمان کند. پس از این ماجرا هم این خانواده بدون اطلاع پزشک از بیمارستان خارج می‌شوند. اما شایعه منتشرشده با اصل ماجرا تفاوت بسیاری دارد و بر اساس این شایعه پزشک خاطی فرد بسیار با اخلاقی است.


در شایعه‌ای دیگر مادر کودک متهم به تحریک شدن توسط پرسنل اخراجی بیمارستان می‌شود تا اتفاقی را که خود مسبب آن بوده است به صورت وارونه جلوه دهد و به گردن پزشک و پرستار بیندازد، که در این میان مسئولان وزارت بهداشت هم متهم شده‌اند که چرا به جای کشف حقیقت بر موج احساسات پاک جامعه سوار شده و خبر از بازداشت و تعلیق پرسنل درمانی بیمارستان می‌دهند.


برخی دیگر هم مدعی بودند که بخیه کودک خارج از بیمارستان و به دست والدین کودک کشیده شده که بسیار دور از ذهن است.


 این درحالی است که پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا، پیگیری‌های شخص وزیر بهداشت این موضوع را تایید کرد و پس از آن محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت راهی اصفهان شد و علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم خواستار پیگیری موضوع از سوی معاونت انتظامی سازمان شد. در همین زمان بود که با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پزشک و پرستار از کار تعلیق شدند و مسئول فنی شیفت به دستگاه قضایی معرفی شد.

 توضیحات قائم مقام وزیر بهداشت
اما اصل ماجرا از زبان حریرچی، قائم‌مقام وزارت بهداشت به این شرح است: «کودکی با زخمی 12 میلیمتری در صورتش به یکی از بیمارستان‌های خمینی‌شهر مراجعه می‌کند. پزشک مورد نظر پس از معاینه تشخیص می‌دهد که زخم کودک بخیه شود. در حین زدن بخیه از سوی پرستار، مادر به صندوق مراجعه می‌کند تا هزینه بیمارستان را پرداخت کند. مادر پس از اطلاع از هزینه بیمارستان پیش پرستار برگشته و می‌گوید توانایی پرداخت هزینه را ندارد. پرستار هم بخیه زدن را رها می‌کند و موضوع را به پزشک مورد نظر اطلاع می‌دهد.»


به گفته حریرچی بنابر اظهارات پزشک خاطی، او برای اینکه مادر کودک را تحریک به پرداخت هزینه کند، می‌گوید در صورت پرداخت نکردن هزینه بخیه کودک کشیده می‌شود که پرستار هم همین کار را می‌کند و بخیه‌های کودک را می‌کشد.


با این حال به گفته حریرچی این مساله برای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی محرز شده و پرستار و پزشک خاطی یک سال از فعالیت‌های درمانی تعلیق شده‌اند. البته به گفته قائم‌مقام وزارت بهداشت، قوه‌قضائیه هم این موضوع را بررسی می‌کند؛ اما هنوز حکمی صادر نکرده است.
این اتفاق در حالی در یکی از بیمارستان‌های کشور افتاد که براساس منشور حقوق بیمار در مراقبت‌های اورژانس بدون توجه به دولتی یا خصوصی بودن بیمارستان، درمان بیمار باید بدون توجه به تامین هزینه‌ آن انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha