دبیر علمی اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان گفت: در 11 ماه از سال 93 مبلغ 145 میلیارد تومان داروی «هرسپتین» که برای درمان سرطان پستان به کار می‌رود در کشور هزینه شده این در حالیست که با سرمایه گذاری روی رشته های علوم پایه پزشکی، قادر به تولید داروهای درمان سرطان در کشور هستیم.

سلامت نیوز: دبیر علمی اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان گفت: در 11 ماه از سال 93 مبلغ 145 میلیارد تومان داروی «هرسپتین» که برای درمان سرطان پستان به کار می‌رود در کشور هزینه شده این در حالیست که با سرمایه گذاری روی رشته های علوم پایه پزشکی، قادر به تولید داروهای درمان سرطان در کشور هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر محمود جدی تهرانی به مناسبت برپایی اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان که همزمان با هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین 17 تا 19 بهمن ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود با اعلام این خبر افزود: داروهای با تکنولوژی بالا اکثرا در حوزه رشته علوم پایه قرار دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به داروهای آنتی بادی‌های «منوکلونال» اشاره کرد که این داروها از گروه پروتئین‌های نوترکیب بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن که مهم‌ترین آنها سرطان‌ها هستند، موثرند.

وی با توجه به اینکه داروی هرسپتین (تراستوزوماب) از آنتی بادی‌های منوکلونال درمانی به شمار می‌رود، اظهار کرد: قیمت هر ویال 440 میلی گرمی آن برای یک نوبت تزریق به بیماران مبتلا به سرطان پستان حدود 6 میلیون تومان ارزش دارد که به صورت تک نسخه‌ای به بیماران عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر بیمار مبتلا به سرطان پستان برای درمان خود بر اساس تشخیص پزشک، نیازمند 10 تا 30 بار تزریق است، کل فرایند درمان بین 60 تا 180 میلیون تومان هزینه بر است.

به گفته دکتر جدی تهرانی؛ ابداع این دارو که جزو آنتی بادی‌های منوکلونال است از یک پژوهش دانشجویی در خارج کشور آغاز شد که با سرمایه گذاری لازم، امروزه تبدیل به یکی از اساسی‌ترین داروها برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان شناخته می‌شود. از همین رو رشته‌های علوم پایه پزشکی و دانش بنیان نیازمند توجه و حمایت خاصی از سوی محققان، سیاست گذاران و سرمایه گذاران این حوزه است که اولین همایش علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان با هدف توجه به این رشته برگزار می‌شود.

دبیر علمی اولین کنگره علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان یاد آور شد: در سال 1393 حدود 700 میلیارد تومان ارز بابت خرید داروهای ضد سرطان از کشور خارج که 450 میلیارد تومان آن تنها برای داروهای با منشا آنتی بادی‌های منوکلونال هزینه شده است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری اولین کنگره علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان، تاکید بر نقش علوم پایه برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست تا بتوانند با هدف بهره گیری مناسب، آینده کاری روشنی را برای خود ترسیم کرده و از هم اینک بتوانند در این زمینه برنامه ریزی کنند و به سمت تاسیس شرکت های دانش بنیان گام بردارند. همچنین در نظر است، استادان دانشگاه ترغیب شده تا بیشتر به سمت کاربردی کردن رشته های علوم پایه پزشکی گام بردارند.

دکتر جدی تهرانی از شرکت‌های نوپا به عنوان سومین گروه هدف این کنگره نام برد و گفت: شرکت‌هایی که یا دانش بنیان شده‌اند یا اینکه در حال حاضر به شکل «هسته» به فعالیت مشغولند و قصد دارند به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند که این همایش فرصتی را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا بتوانند با چگونگی تاسیس این شرکت‌ها آشنا شوند.

 هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین همزمان با اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان در روزهای 17 تا 19 بهمن ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha