«قرار است، سازمان انتقال خون، خونی را که رایگان از مردم می‌گیرد، به مبلغ ٣٠ هزار و ٥٠٠ تومان به مردم بفروشد». این خبری بود که توسط یکی از خوانندگان به گروه اجتماعی «شرق» رسید. خبری که سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسید و فرهنگ اهدای خون را نیز زیر سؤال می‌برد. مردمی که شاید برای روز مبادای خودشان در دوران سلامتی برای اهدای خون به این سازمان مراجعه می‌کنند، در قبال دریافت آن باید هزینه پرداخت کنند. همین ماجرا باعث شد رئیس سازمان انتقال خون، با تکذیب این ادعا، اعلام کند همچنان یک واحد خون کامل قیمتی ندارد، اما فراورده‌های خونی از فروردین سال جاری، قیمت‌گذاری شده‌اند.

فراورده‌های خونی پولی شدند

سلامت نیوز: «قرار است، سازمان انتقال خون، خونی را که رایگان از مردم می‌گیرد، به مبلغ ٣٠ هزار و ٥٠٠ تومان به مردم بفروشد». این خبری بود که توسط یکی از خوانندگان به گروه اجتماعی «شرق» رسید. خبری که سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسید و فرهنگ اهدای خون را نیز زیر سؤال می‌برد. مردمی که شاید برای روز مبادای خودشان در دوران سلامتی برای اهدای خون به این سازمان مراجعه می‌کنند، در قبال دریافت آن باید هزینه پرداخت کنند. همین ماجرا باعث شد رئیس سازمان انتقال خون، با تکذیب این ادعا، اعلام کند همچنان یک واحد خون کامل قیمتی ندارد، اما فراورده‌های خونی از فروردین سال جاری، قیمت‌گذاری شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: دکتر علی‌ پورفتح‌الله با اشاره به اینکه اقتصاد انتقال خون نقش بسیار مهمی در چرخه انتقال خون و فراورده‌های خونی دارد، به «شرق» می‌گوید: «واقعیت این است که هزینه پروسسینگ و آماده‌سازی فراورده‌های خونی و هزینه محصولات نوینی که امروزه در دنیا عرضه شده، روزبه‌روز در دنیا در حال افزایش است. هزینه‌های مرتبط با تست و آزمایش‌های مختلفی که روی خون و فراورده‌های خونی انجام می‌شود، به‌شدت افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار گرفته‌شده، در ١٧ کشور صنعتی دنیا خون داوطلبانه و ایثارگرانه اهدا می‌شود، اما هزینه‌های مرتبط با فرایندها و فراورده‌های خونی و هزینه‌های مرتبط با تولید خون محاسبه شده و دریافت می‌شود. بر همین اساس با تلاش‌هایی که سازمان انجام داد و با همکاری سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و پیگیری وزیر بهداشت و همچنین شورای عالی بیمه، سال گذشته ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون در شورای عالی تصویب شد و سپس در فروردین سال جاری، به تصویب هیأت دولت رسید و خدمات مرتبط با انتقال خون در ١٤ خدمت ارزش‌گذاری شد».

رئیس سازمان انتقال خون تأکید کرد: «این ١٤ خدمت بخشی از آن خدماتی است که قبلا در سازمان انتقال خون یا در مراکز درمانی انجام می‌شد و مردم هزینه‌هایش را پرداخت می‌کردند و وسایل، موارد و تجهیزات موردنیاز آن را تهیه می‌کردند. به‌عنوان مثال بیماران تمام خدمات پلاسما فرزیس را تا سال گذشته و ماه‌های آغازین امسال پرداخت می‌کردند و هرکس به این خدمات نیاز داشت، باید کیت و تجهیزات و کیسه ویژه را خریداری می‌کرد و در اختیار سازمان انتقال خون قرار می‌داد و ما برایش فراورده مربوطه را تهیه می‌کردیم. اما در‌حال‌حاضر این خدمات خوشبختانه در شورای عالی بیمه ساماندهی شده و بیمه‌ها علاوه بر اینکه ارزش خدمت را پذیرفتند، ارزش ملزومات مصرفی آن را نیز پذیرفته‌اند».

پورفتح‌الله در ادامه سخنان خود می‌افزاید: «مثلا برای خدمت تولید پلاکت به روش فرزیس چیزی حدود ٦٠٠‌ هزارتومان هزینه مواد مصرفی بود که به بیماران تحمیل می‌شد و حدود ٢٠٠‌ هزارتومان ارزش آن خدمت بود که به سازمان انتقال خون داده می‌شد. خوشبختانه با این ارزش‌گذاری، پرداختی مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده. یعنی در بیمارستان‌های دولتی برای خدماتی که بیمه شهری دارند، حدود هفت درصد و در بخش روستایی پنج درصد را مردم پرداخت می‌کنند و بقیه بر عهده بیمه‌ها خواهد بود. بخش دوم این خدمات، خدماتی بود که اصولا در سازمان انتقال خون به علت هزینه سنگین ارائه نمی‌شد. مثلا خدمت حذف گلبول‌های سفید از فراورده‌های خونی که امروز در تمام کشورهای پیشرفته انجام می‌شود. ما به علت اینکه هزینه فیلتراسیون و هزینه حذف گلبول‌های سفید بسیار بالا بود، قادر به انجام این خدمت برای شهروندان نبودیم. در همین راستا با توافقی که با معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شده بود، این خدمت سالانه فقط در مورد بیماران تالاسمی انجام می‌شد که هزینه آنها را معاونت درمان وزارت بهداشت متقبل شده بود. حدود ١٥‌میلیارد تومان هزینه حذف گلبول‌های سفید از حدود ٣٠٠‌ هزار واحد خونی بود که برای بیماران تالاسمی انجام می‌شد. اما خوشبختانه امروز برای فراورده‌های حذف لگوسیتی، ما تعرفه جداگانه داریم و بیمه‌ها آن را تقبل کرده‌اند».

وی با اشاره به اینکه فقط هزینه‌های مرتبط با حذف گلبول‌های سفید ارزش‌گذاری شده نه اینکه روی خون، قیمت گذاشته شود، خاطرنشان کرد: «در مورد چهار خدمتی که قبلا به صورت رایگان ارائه می‌دادیم و امروز تعرفه‌گذاری شده، قاطعانه می‌گویم امروز جزء خدماتی هستند که از رده خارج شده‌اند. مثلا ما گلبول قرمز متراکم را در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دادیم که امروزه این فراورده بدون حذف گلبول سفید در اختیار مراکز قرار می‌گیرد، همچنین جانشین‌های بسیار خوبی برای پلاسما ارائه و در دنیا عرضه شده که در کشور ما امکان تولیدش وجود ندارد. اما به دلیل اینکه پلاسمای ما رایگان در اختیار مراکز قرار می‌گیرد، امکان ورود این فراورده‌ها به کشور وجود ندارد. همچنین پلاکت هم به روشی که در گذشته تهیه می‌کردیم، تهیه نمی‌شود. بلکه پلاکت را به روش حذف گلبول‌های سفید پودرشده و مجموعه‌های پنج‌واحدی در اختیار مراکز  قرار می‌دهند و آن چیزی که ارزش‌گذاری شده، فقط هزینه تولید است. بنابراین آن چیزی که اتفاق افتاده، ارزش‌گذاری خدمات مرتبط با فرایندهای تولید خون و فراوردهای خونی در کشور است و من باید این اطمینان را بدهم که این ارزش‌گذاری خدمات ما برای همه افراد یک بازی است که همه در آن برنده هستند. بیماران خدمات بهتری می‌گیرند و به فراورده‌های جدید دسترسی پیدا می‌کنند. کیفیت خدمت افزایش پیدا می‌کند و همچنین برای بیمه‌ها نیز کاملا منفعت خواهد داشت چراکه به نفع آنهاست امکان مدیریت خون بیمه‌ها و امکان مصرف منطقی خون و فراورده‌های خونی فراهم ‌شود.

باید توضیح دهم در مطالعاتی که انجام شده، ثابت شده کسانی که خون و فراورده‌های خونی را دریافت می‌کنند در برابر کسانی که این فرآورده‌ها را دریافت نمی‌کنند، مرگ‌ومیرشان دوبرابر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین وقتی تولید وارد فراورده‌هایی مثل حذف گلبول با روش نوین می‌شویم، به نفع بیمه‌ها هم هست؛ مثلا در فراورده‌های حذف گلبول سفید، ده‌ها مطالعه نشان داده حذف گلبول سفید ٢/١ روز بستری بیمارانی را که از خون و فراورده‌های خونی استفاده می‌کنند، کاهش می‌دهد. چون یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مصرف خون القاع تثبیت سیستم ایمنی به‌واسطه حضور گلبول‌های سفید است. چون گلبول‌های سفید باعث تضعیف ایمنی گیرنده خون می‌شوند و بیماری که در بیمارستان بستری است، سیستم ایمنی تضعیف‌یافته دارد؛ بنابراین این مسئله به نفع بیمه‌هاست زیرا با فراورده‌های نوین تخت روز بیماران کاهش پیدا می‌کند». رئیس سازمان انتقال خون در پایان سخنان خود تأکید کرد: «امیدواریم با اجرائی‌شدن این کار این اطمینان را به همه بدهم که به هیچ‌وجه این برنامه به اهدای داوطلبانه لطمه نخواهد زد و به هیچ‌وجه روی خون قیمت‌گذاری نشده بلکه بر فرایندها ارزش‌گذاری شده. به همین دلیل تعرفه گلبول کامل همچنان صفر است. سازمان انتقال خون، خون کامل را رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهند. بنابراین آنچه ارزش‌گذاری شده است، بر روی فرایندهای تولید است که کاملا منطقی است و باید خیلی زودتر از اینها صورت می‌گرفت و مطمئنم پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا خواهد کرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha