مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا انجام شده، نشان داده است که محصولات کشاورزی بیشتر از دامپروری آسیب محیط‌زیستی به بار می آورند؛ گرچه ممکن است این ادعا با نوعی مغلطه همراه باشد.

سلامت نیوز:مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا انجام شده، نشان داده است که محصولات کشاورزی بیشتر از دامپروری آسیب محیط‌زیستی به بار می آورند؛ گرچه ممکن است این ادعا با نوعی مغلطه همراه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، نتیجه پژوهشی که اخیراً در مجله علمی Environment Systems and Decisions منتشر شده است، نشان می‌دهد که برخلاف تصورات پیشین، دامپروری از لحاظ تأثیر محیط‌زیستی از به عمل آوردن میوه و سبزیجات بهتر است.

پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ پنسیلوانیا اعلام کرده‌اند که «پیروی از توصیه‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده در مورد مصرف بیشتر میوه، سبزیجات، لبنیات و غذاهای دریایی بیشتر برای محیط‌زیست مضر است زیرا این مواد غذایی گازهای گلخانه‌ای (GHG) بیشتری به ازای هر کالری تولید می کنند.»

البته این ادعا ممکن است با نوعی سفسطه و مغلطه همراه باشد؛ چون طبیعتاً گوشت کالری بیشتری تولید می‌کند و بسیاری از مواد غذایی گیاهی کمتر به عنوان مواد کالری‌زا مطرح هستند و بیشتر از لحاظ جنبه‌هایی که به حفظ سلامتی کمک می‌کند، مورد توجه قرار دارند.

به گزارش فاکس‌نیوز این تیم پژوهشی کل زنجیره تأمین مواد غذایی - از کاشت تا برداشت، فرآوری و حمل و نقل مواد غذایی، خرید و فروش مواد غذایی و خدمات و ذخیره سازی و مصرف خانگی را مورد بررسی قرار داده‌اند تا تعیین کنند که در هر مرحله از لحاظ منابع انرژی، مصرف آب گرفت و انتشار گازهای گلخانه‌ای چه میزان تفاوت وجود دارد.

پل فیشبِک، استاد علوم اجتماعی و تصمیم‌گیری و مهندسی و سیاست عمومی در دانشگاه کارنگی ملون، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده است: «خوردن کاهو سه بار بیشتر از مصرف گوشت سبب آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای می شود. بسیاری از سبزیجات معمولی برای هر کالری بیش از آنکه فکر می کنید نیاز به منابع دارند. به ویژه بادمجان، کرفس و خیار تأثیر بدتری در مقایسه با گوشت قرمز یا گوشت مرغ دارند.»



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha