رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به آمار خانه‌های مجردی در محله هرندی و اسکان دختران و مردان مجرد در این خانه‌ها،گفت: حضور اوباش در محله منجر به ترس و دلهره خانواده‌ها برای تردد شده است.

از خانه های مجردی هرندی تا عبور با دلهره از گذر اوباش‌ها

سلامت نیوز: رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به آمار خانه‌های مجردی در محله هرندی و اسکان دختران و مردان مجرد در این خانه‌ها،گفت: حضور اوباش در محله منجر به ترس و دلهره خانواده‌ها برای تردد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فاطمه دانشور در میزگرد آسیب‌های اجتماعی با موضوع اعتیاد و زنانه شدن کارتن‌خوابی، اظهار داشت: بحث آسیب‌های اجتماعی در سه حوزه سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت درست پرداخته نشده است.

وی با اشاره به عرصه سیاست‌گذاری حوزه آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی و خلأ پرداختی در این عرصه به وضوح دیده می‌شود.

دانشور با اشاره به پدیده شدن آسیب‌های اجتماعی در طی سالهای گذشته، گفت: انکار کردن موضوعات آسیب‌های اجتماعی طی سالیان اخیر لطمه‌های زیادی وارد کرده است و همین امر باعث شده که آسیب‌ها با سرعت بیشتری در کلانشهرها رشد کنند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، بیان داشت: پدیده آسیب‌های اجتماعی خاص زندگی‌های اجتماعی است و در همه دنیا به شکل‌های مختلف وجود دارد و راهکارهای لازم برای کنترل آن ترسیم شده است.

وی با اشاره به مشکلات عرصه اجرا در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: در این زمینه نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و این در حالی است که مشارکت بین‌بخشی در این زمینه وجود ندارد ضمن اینکه در بحث نظارت هم سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های ناظر ضعیف هستند.

در سال‌های گذشته نگاه به محله هرندی امنیتی بوده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه پیشگیری و مداخله نیز با ضعف‌هایی روبرو هستیم، بیان داشت: موضوع هرندی یکی از موضوعاتی است که در سالهای گذشته به آن پرداخته نشده است و در واقع به این محل به صورت امنیتی نگاه شده ضمن اینکه به دلیل ضعف پیشگیری و مداخله، آسیب‌ها در این محله نسبت به سایر مناطق و محلات افزایش چشمگیری داشته است.

دانشور به مجاورت محله هرندی با بازار بزرگ تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما متأسفانه بازاریان و بنگاه‌های اقتصادی در این حوزه نتوانسته‌اند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال آسیب‌های اجتماعی عمل کنند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: بازار بزرگ تهران بخش قابل توجهی از کارگران را جذب کرده است و این کارگران برای اقامت و اسکان به محلات مجاور در کنار بازار از جمله محله هرندی مراجعه کرده‌اند چرا که خانه‌های این محله نسبت به سایر محلات ارزان‌تر است.

وی با اشاره به شرایط خانه‌های محله هرندی، تأکید کرد: در واقع اغلب این خانه‌ها، خانه‌های مجردی هستند که شاهدیم تعداد قابل توجهی از مردان و زنان  مجرد در این خانه‌ها زندگی می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: متأسفانه در این گونه خانه‌ها شاهد آسیب‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌ها اعم از اعتیاد و نیازهای جنسی هستیم و در واقع نوعی اقتصاد غیررسمی در این گونه خانه‌ها شکل گرفته است.

دانشور با اشاره به نرخ تن‌فروشی در این گونه‌ خانه‌ها افزود: در این گونه خانه‌ها شاهد تن‌فروشی هستیم که قیمت آن به 5 هزار تومان می‌رسد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: معمولاً خانم‌های 20 تا 30 سال در این خانه‌ها حضور دارند و خود را در اختیار مردان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در محله هرندی شاهد یک سیستم حفاظتی غیررسمی متشکل از اوباش محله هستیم و در کنار کودکان کار و خیابان، فقر و فحشا می‌بایستی تن‌فروشی را هم اضافه کنیم.

دانشور با تأکید مجدد بر اینکه متأسفانه بازار بزرگ تهران به هیچ عنوان نقش مسئولیت اجتماعی خود را در محله هرندی ایفا نکرده است، بیان داشت: بنگاه‌های اقتصادی نقش مهمی را در حوزه مسئولیت اجتماعی دارند و چنانچه این امر در سالهای گذشته اتفاق می‌افتاد این گونه مشکلات در محله هرندی شکل نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: کوچک‌ترین کاری که بنگاه‌های اقتصادی و بازاریان می‌توانستند در محله هرندی انجام دهند ساخت مدرسه برای دختران و پسران در محله هرندی بوده چرا که بسیاری از کودکان در این محله از تحصیل باز مانده‌اند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: تردد خانواده‌ها از محله هرندی مشکلات عدیده‌ای را برای آنها به وجود آوردند چرا که فرزندان این خانواده‌ها برای رسیدن به محل تحصیل بایستی از گذر اوباش‌ها عبور کنند و به همین جهت خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندانشان بی‌سواد باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر پیگیری موضوعات آسیب‌های اجتماعی از طریق کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، تأکید کرد: در دوره چهارم شورا کمیته‌ای تحت عنوان کمیته موضوعات اجتماعی شکل گرفته است و این کمیته به صورت ویژه به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت جهت تدوین برنامه ششم توسعه و عدم توجه به موضوعات اجتماعی در این برنامه، گفت: ما امیدوار بودیم دولت یازدهم توجه بیشتری را به موضوعات اجتماعی و به ویژه آسیب‌ها داشته باشند اما شاهد هستیم که در برنامه ششم توسعه اشاره‌ای به موضوعات اجتماعی نشده است.

دانشور با اشاره به اقدام شهرداری تهران و ورود به این نهاد به محله هرندی و آسیب‌ها،بیان داشت: این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و خرسند هستیم پس از سالها نهادی به موضوع هرندی وارد شده و حساسیت‌هایی را در جامعه و در بین دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، نمایندگان مجلس، سازمان بهزیستی و ... ایجاد کرده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ضمن حمایت از اقدام شهرداری تهران برای ورود به محله هرندی، اضافه کرد:متأسفانه شهرداری تهران قبل از تدوین سند جامع ورود عجولانه و شتابزده‌ای را به پروژه شهید هرندی داشته است و شهرداری می‌توانست قبل از مطرح شدن پروژه شهید هرندی سند این پروژه را نیز تهیه و تدوین کند.

دانشور با اشاره به تصمیم عجولانه شهرداری در پروژه شهید هرندی،گفت: هم اکنون اعتیاد در بین دانش آموزان،کودکان و زنان در حال گسترش است و دولت توجه‌ای به این موضوع ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رسیدگی به موضوعات و آسیب‌های اجتماعی نیاز به مطالعات دقیق و کارشناسی دارد، گفت: مداخلات کالبدی در محله هرندی باعث شده برخی از معتادین مستقر در پارک حقانی به سایر محلات و پارک‌های دیگر نقل مکان کنند.

دانشور اظهار امیدواری کرد که شهرداری تهران طی چند ماه آینده در سال 94 و در سالهای بعدی برنامه مدون و مستمری را برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادین در سطح شهر داشته باشند و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی استفاده کند.

 
نبودِ مددکاران اجتماعی متخصص در جامعه

وی با انتقاد از نبود مددکاران اجتماعی در برخی از مراکز نگهداری زنان معتاد متجاهر تصریح کرد: این موضوع بایستی مورد توجه دستگاه‌ها و به خصوص سازمان بهزیستی قرار بگیرد چرا که 75 درصد از مددکاران ما تحصیلات مرتبط با حوزه کاری خود ندارند و این در واقع نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: می‌بایستی قدرت مددکاران اجتماعی تقویت شود و کار به گونه‌ای باشد که اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی قدرت مداخله داشته باشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از رفتار سلیقه‌ای برخی قضات در بررسی پرونده‌های قضایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: این گونه رفتارها مشکلاتی بزرگ ایجاد کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم با تعامل قوه قضاییه و قضات این موارد و مشکلات را مرتفع سازیم.

دانشور ضمن اشاره به نبود قوانین و مقررات لازم جهت حمایت از کودکان بدسرپرست، تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای در این زمینه وجود دارد که این موارد بایستی از سوی قوه مقننه  مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه در برنامه ششم توسعه به موضوع ‌آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد، کودکان کار، کودکان خیابان و ...) پرداخته شده است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی در بررسی این برنامه موارد اشاره شده را به برنامه ششم اضافه کند.

وی با اشاره به پیشنهاد دولت یازدهم جهت تشکیل ستاد توانمندسازی زنان خانواده در برنامه ششم توسعه، گفت: این ستاد قطعاً کارایی لازم را ندارد چرا که هم اکنون در کمیته امداد نیز شکل گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: باید در برنامه ششم توسعه با ذکر موارد از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های مدون و مستمری را برای کاهش آسیب‌ها پیش‌بینی کرد که اگر این امر اتفاق نیفتد در آینده شاهد افزایش و گسترش آسیب‌ها خواهیم بود.

تمایل وزیر رفاه به حوزه اشتغال!

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه در یک وزارتخانه تحت عنوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: این کار از ابتدا نیز اشتباه بود چرا که هر وزیری که در این وزارتخانه منصوب می‌شود تمایل بیشتری به حوزه وزارت کار دارد و در واقع حوزه رفاهی مغفول می‌ماند.

دانشور به معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: این مجموعه نیز به دلیل تمایل معاونتش به حوزه اقتصادی کمتر به موضوعات اجتماعی و رفاهی توجه می‌کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ضمن اشاره به اینکه می‌بایستی یک سازمان و یا یک مجموعه فراتر از یک وزارتخانه موضوعات رفاهی و اجتماعی را پیگیری کند، گفت: به نظر می‌رسد باید سازمانی زیرمجموعه رئیس جمهور و یا معاون اول وی شکل بگیرد تا توجه بیشتری به موضوعات اجتماعی و رفاهی شود.

وی ادامه داد: تشکیل یک نهاد فرابخشی می‌تواند بسیاری از موضوعات آسیب‌های اجتماعی را برطرف کند و استقرار این نهاد زیر نظر رئیس جمهور و یا معاون وی بسیار مناسب خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: قطعاً سازمان بهزیستی با تعدد وظایف مختلف نمی‌تواند به موضوعات آسیب‌های اجتماعی بپردازد و این در حالی است که متأسفانه پرسنل و کارکنان سازمان بهزیستی به دلیل دریافت حقوق ناکافی نمی‌توانند خدمت‌رسانی مؤثرتری را به جامعه هدف بهزیستی داشته باشند.

وی تأکید کرد: عملکرد کمیته امداد در حوزه رفاهی و اجتماعی نشان داده است که در مسائل اجتماعی تخصص کامل را ندارد و این مجموعه نیز به یک سازمان بزرگ بدون قدرت کافی تبدیل شده است.

دانشور با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی می‌بایستی به وظایف خود در حوزه مسئولیت اجتماعی توجه کند، گفت: این سازمان دارای بنگاه‌های اقتصادی بزرگی است و می‌تواند در حوزه مسئولیت اجتماعی گام‌های مؤثری را بردارد که متأسفانه در سالهای اخیر به هیچ عنوان در این حوزه فعالیت نکرده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در پایان به ظرفیت NGO ها و سازمان‌های غیردولتی در بخش کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این سازمانها بایستی هدایت شوند و از اتلاف وقت آنها جلوگیری شود ضمن اینکه NGO ها و سازمان‌های غیردولتی بایستی از شفافیت مالی برخوردار شوند و این در حالی است که شاهدیم که برخی از NGO ها و سازمان‌های غیردولتی برای دریافت کمک‌های مردمی شماره حساب شخصی خود را اعلام می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha