دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 170834

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: فاکتورهای هورمونی مهم‌ترین علت به وجود آمدن آکنه در نوجوانان است.

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: فاکتورهای هورمونی مهم‌ترین علت به وجود آمدن آکنه در نوجوانان است.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر اکرم انصار اظهار کرد: آکنه یک نوع بیماری التهابی مزمن پوست است که در دوران نوجوانی بسیار شایع است.


وی با اشاره به فاکتورهای هورمونی که مهم‌ترین علت ایجاد آکنه است، تاکید کرد: در دوران بلوغ که تغییراتی در هورمون‌های بدن افراد ایجاد می‌شود، زمینه برای به وجود آمدن آکنه یا همان جوش‌های غرور ایجاد می‌شود. زمانی‌که غدد چربی پوست به علل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ دچار انسداد می‌شود و چربی درون آن نتواند به بیرون از پوست راه یابد، این چربی‌های تجمع یافته توسط باکتری‌هایی که به طور طبیعی در غده وجود دارند، عفونی می‌شود و ایجاد آکنه می‌کند.


وی عنوان کرد: نقاط سرسیاه به اندازه سر سوزن، نقاط سر سفید شبیه نقاط سرسیاه، جوش‌های کوچک چرکی و التهاب و قرمزی در اطراف جوش‌ها از علائم آکنه در نوجوانان است. در آکنه نوع شدید و پیشرفته ممکن است ضایعات پوستی به صورت کیستیک و آبسه دیده شود. کیستیک به صورت تورمی بزرگ‌تر و سفت‌تر از جوش‌های معمولی در پوست پدیدار می‌شود و با توجه به شدت آن باید نوع درمان شکل گیرد.


انصار خاطرنشان کرد: اگر آکنه از نوع خفیف باشد، بدون درمان پزشکی و با مرور زمان بهبود می‌یابد، اما اگر از نوع شدید و پیشرفته باشد با توجه به شدت ضایعه از داروهای موضعی و در موارد شدیدتر از درمان خوراکی استفاده می‌شود.


این متخصص بیماری‌های پوست و مو توصیه کرد: استرس، پوست چرب و اختلالات غدد درون در تشدید آکنه تاثیر مثبت دارند، بنابراین افراد باید از استرس دوری کنند و با رعایت بهداشت پوست خود از خوردن غذاهای چرب و شیرینی‌جات بپرهیزند و همچنین از دست‌کاری و ترکاندن جوش‌ها به شدت خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha