پزشکان معتقدند رژیم غذایی کاهش وزن کتوژنیک که مورد استفاده بدنسازان است می‌تواند در درمان بیماری شیزوفرنی موثر باشد.

سلامت نیوز:پزشکان معتقدند رژیم غذایی کاهش وزن کتوژنیک که مورد استفاده بدنسازان است می‌تواند در درمان بیماری شیزوفرنی موثر باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان استرالیایی دریافتند رژیم غذایی کتوژنیک که حاوی میزان چربی بالا و کربوهیدرات پایین است به کاهش رفتارهای مشابه با اختلال مغزی مزمن در موش ها کمک می‌کند. این رژیم غذایی خاص که اولین بار در دهه 1920 برای درمان صرع و پیش از کشف داروی ضد صرع در دهه 1940 مورد استفاده بود، می‌تواند منابع انرژی جایگزین را از طریق کتون یا فرآورده‌های تجزیه چربی فراهم سازد.


به گفته پزشکان، مغز از این منابع جایگزین به جای مجراهای انرژی سلولی که عملکرد غیر معمولی دارند در مبتلایان به شیزوفرنی استفاده می‌کند. در این مطالعه پزشکان استرالیایی در تعدادی موش و برای مدت سه هفته رژیم غذایی کتوژنیک را آزمایش کرده و بیش فعالی روانی و رفتاری همچنین نارسایی حافظه‌ این حیوانات را اندازه گیری کردند.

سپس نتایج بدست آمده را با نتیجه آزمایش‌ها روی موش‌هایی با رژیم غذایی معمولی مقایسه کرده و مشخص شد موش‌های گروه اول وزن کمتری بدست آورده و از سطح پایین تری از گلوکز خون برخوردار بودند.


طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا شیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن است که نیم درصد از یک درصد جمعیت جهان به آن مبتلا می‌شوند. توهم، انزوای اجتماعی و انجام رفتارهای غیر قابل پیش بینی از جمله علائم آن به حساب می‌آیند.


داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال مغزی ناتوان کننده منجر به اضافه وزن، تاثیرات نامطلوب بر قدرت حرکت فرد مبتلا به شیزوفرنی، اختلال حرکتی و بیماری قلبی – عروقی می‌شود. بنابراین این یافته‌ها ممکن است گام اصلی در جهت تسکین این عوارض جانبی برای بیماران باشد.


 به گفته پزشکان استرالیایی، اگرچه لازم است مطالعات بیشتری روی نمونه‌های حیوانی دیگر انجام شود نتایج بدست آمده حاکی از آن است این رژیم غذایی به نرمال شدن رفتارهای بیمار گونه در جانوران مبتلا به شیزوفرنی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha