دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 170854

کمتر کسی در طول زندگیش حضور گاه و بی‌گاه مهمان‌های ناخوانده‌ای به نام کهیر را تجربه نکرده، در هر سن و سالی از خردسالی تا سالمندی به دلایل گوناگون ممکن است بدن ما میزبان کهیر باشد.

چرا کهیر می‌زنیم؟

سلامت نیوز: کمتر کسی در طول زندگیش حضور گاه و بی‌گاه مهمان‌های ناخوانده‌ای به نام کهیر را تجربه نکرده، در هر سن و سالی از خردسالی تا سالمندی به دلایل گوناگون ممکن است بدن ما میزبان کهیر باشد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: علائم متداولی که کهیر با خود برای بدن فرد میزبان به ارمغان می‌آورد، جوش‌هایی است که بتدریج متورم شده و تبدیل به ضایعاتی با رنگ صورتی یا قرمز می‌شوند، البته این جوش‌ها با خارش هایی بسیار ناراحت کننده همراه هستند. این ضایعات کهیری حاشیه کاملاً مشخصی دارند و مسطح نیز هستند.


قطر کهیرها از یک تا ۵ سانتیمتر متغیر است. ضایعات کهیری با سرعت هرچه تمام تر به یکدیگر متصل شده  و پلاک‌های بزرگ و مسطحی به رنگ پوست تشکیل می‌دهند. این ضایعات کهیری یا همان به اصطلاح پلاک‌ها در فواصل زمانی تغییر شکل هم می‌دهند و ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت ناپدید شده و دوباره ظاهر شوند.آمارها نشان می‌دهند 10 تا 20 درصد مردم در طول زندگی خود با حمله کهیرها مواجه می‌شوند.


دکترروشنک سعیدی، مشاور پوست، مو و زیبایی درباره کهیر و دلایل حمله آن به بدن به «ایران» می‌گوید:واکنش بدن در مقابل مواد هیستامینی باعث ایجاد واکنش آلرژیک حاد یا مزمن به نام کهیر می شود.


کهیر به صورت دانه های کوچک قرمز که گاهی بزرگتر و گاه تبدیل به تاول می شود بروز می کند و خارش از علائم اصلی آن است.به گفته او، کهیر بدون باقی گذاشتن اثر بعد از چند دقیقه تا چند ساعت از بین می رود و ضایعات دوباره پیش می‌آید. اندازه ضایعات از یک عدس تا به‌اندازه یک ظرف متغیر است. گاهی سوزش و درد نیز وجود دارد. 10 تا 20 درصد افراد حداقل یک بار در عمر خود کهیر می زنند.


دکتر سعیدی با اشاره به اینکه در بیشتر موارد کهیر طی چند روز تا چند هفته کاملاً از بین می رود، می‌افزاید: برخی کهیرها گاهی  تا سال‌ها ادامه می‌یابد و حملات آنها تکرار می‌شود، وجود آنها در ناحیه پلک یا لب سبب تورم شدید می‌شود که گاهی باعث مشکلات تنفسی یا اشکال در بلع نیز خواهد شد.


منشأ کهیر چیست؟
این مشاور پوست، مو و زیبایی در زمینه منشأ کهیر بیان می‌کند: در اثر کهیر پلاسمای خون وارد فضای بین بافتی می شود، موادی مانند آجیل و شکلات، ماهی، گوجه، تخم مرغ و توت فرنگی، شیر، مرکبات، آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، آسپرین، کدئین، آندومتاسین، خواب آورها و ویتامین‌ها ایجاد کهیر می کنند.
به گفته او، وقتی مبتلا به کهیر هستیم باید داروهای مصرفی مثل داروهای یادشده در بالا حذف شوند و حتماً با پزشک مشورت انجام شود، گفتنی است گاهی عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و سینوزیت و برخی آبسه‌ها نیز می‌توانند سبب بروز کهیر شوند.
تابش آفتاب نیز می‌تواند علت بروز کهیر باشد و در برخی مواقع در محل های در معرض تابش نیز کهیرها دیده می شوند.


انواع کهیر
کهیرها بر اساس طول مدتی که از بین می‌روند به دو دسته کهیرهای حاد و کهیرهای مزمن تقسیم می‌شوند.
دکترسعیدی با بیان مطلب فوق در توضیح انواع کهیر ادامه می‌دهد: کهیر حاد به کهیری گفته می‌شود که  حدود 6 هفته طول کشیده باشد که در واقع داروها، غذاها و عفونت‌ها می توانند باعث بروز آن باشند؛ کهیر مزمن نیز کهیری است که بیش از 6 هفته از بروز آن می گذرد و تعیین علت آن مشکل است.
بهترین درمان برای خلاص شدن از کهیر تعیین علت و حذف آن از زندگی است و در مرحله بعد استفاده از آنتی هیستامین‌ها می باشد که طبق نظر پزشک تجویز می‌گردد.


بجز درمان‌های دارویی برخی با درمان‌های خانگی و گیاهی نیز موفق به از بین بردن کهیرهای معمولی می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان بدن را با ماست، سدر و شاهتره شست‌وشو داد یا اینکه سیر له شده را روی مناطق متورم قرار داد، برخی اسپند دود کردن را راهی برای از بین بردن آنها می‌دانند، البته طبق طب سنتی حذف یا افزودن برخی خوراکی‌ها هم به رفع سریعتر کهیر و علائم آزاردهنده آن کمک می کند، به عنوان مثال حذف غذاهای پر ادویه و انواع سس‌ها و استفاده از شربت خاکشیر، هندوانه، ماست با کمی نعناع یا خوردن خیار و گل گاوزبان کمک کننده خواهند بود.گفتنی است که این روش‌ها خارش کهیر را تسکین می‌دهد وبه طور موقت و در مواقع اضطراری مفید هستند و توصیه می‌شود در صورت بروز کهیر حتماً با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha