موتور سیكلت‌ها به واسطه تكنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی حداقل شش برابر خودروهای دارای استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می‌كنند. به گفته دبیر معاینه فنی كلانشهرهای كشور از 3/5 میلیون دستگاه موتورسیكلت در حال تردد شهر تهران امسال تنها 128 دستگاه به مراكز معاینه فنی پایتخت مراجعه كرده‌اند. وی در خصوص اصلاح قانون معافیت معاینه فنی خودروهای نو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اینكه معاینه فنی مستقیماً با سلامت شهروندان در ارتباط است از نمایندگان می‌خواهیم تا در مدت باقیمانده از این دوره مجلس با تصویب این لایحه، تصمیم‌گیری اشتباه در دوره گذشته را جبران كنند.

فرار 80 درصد خودروها از معاینه فنی/3/5 میلیون موتورسیکلت معاینه فنی را دور می‌زنند

سلامت نیوز: موتور سیكلت‌ها به واسطه تكنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی حداقل شش برابر خودروهای دارای استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می‌كنند. به گفته دبیر معاینه فنی كلانشهرهای كشور از 3/5 میلیون دستگاه موتورسیكلت در حال تردد شهر تهران امسال تنها 128 دستگاه به مراكز معاینه فنی پایتخت مراجعه كرده‌اند. وی در خصوص اصلاح قانون معافیت معاینه فنی خودروهای نو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اینكه معاینه فنی مستقیماً با سلامت شهروندان در ارتباط است از نمایندگان می‌خواهیم تا در مدت باقیمانده از این دوره مجلس با تصویب این لایحه، تصمیم‌گیری اشتباه در دوره گذشته را جبران كنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: در حالی كه آلودگی هوا و تبعات آن هر روز مسائل و مشكلات بسیاری را به بار می‌آورد و بیشتر آلودگی و آلایندگی مربوط به وسایل نقلیه موتوری و متحرك است در كشور ما بسیاری از خودرو‌ها با كیفیت پایین و غیراستاندارد تولید می‌شود كه این خودرو‌ها پس از مدتی دچار نقص‌های فنی شده و نیازمند تعمیر و نگهداری هستند. بر این اساس و به منظور كاهش حوادث احتمالی و كاستن از خسارت‌های جانی و مالی معاینه فنی باید در اولویت قرار گیرد. در این زمینه مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: به رغم وضعیت بحرانی آلودگی هوا بالاخص در فصل سرما بالغ بر 80 درصد خودروهای مشمول، فاقد معاینه فنی هستند.
 
 

‌ بی‌تأثیری اجرای طرح زوج وفرد در آلودگی هوا

تجارب این چند سال نشان می‌دهد كه اجرای طرح زوج و فرد در هسته مركزی شهر هیچ‌گونه كمكی در كاهش آلودگی هوا نداشته است. از دو سال گذشته مطالعاتی در خصوص پیاده‌سازی طرحLEZ در مناطق كم انتشار آلایندگی كه از این پس با عنوان طرح«كاهش» شناخته می‌شود، توسط معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیك به انجام رسیده و قرار است این طرح پس از تصویب اجرایی ‌شود. ولی‌الله آذروش، مدیرعامل ستاد فنی خودروهای تهران گفت: خودروها براساس سن تكنولوژی تولید و معاینه فنی به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند و از آنجایی كه ملاك جواز تردد خودروها میزان آلایندگی است، مسئله اخذ معاینه فنی اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در این طرح خواهد بود. خودروهایی كه فاقد معاینه فنی هستند توسط دوربین‌های نظارت تصویری شناسایی شده و در سایت به صورت نرم‌افزاری اعمال قانون می‌شوند.

‌ نظارت ضعیف بر ترددخودروها و موتورسیکلت‌ها

بیش از 80 درصد خودروهای موجود در تهران فاقد معاینه فنی هستند و آزادانه و بدون هیچ نظارت و كنترلی در سطح شهر تردد می‌كنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینكه تردد خودروهای معیوب و فاقد معاینه فنی از جمله عوامل اصلی بروز و تشدید آلودگی هوای پایتخت است، افزود: خودروهای فاقد معاینه فنی بدون هیچ نظارت و كنترلی در زمینه وضعیت آلایندگی و سلامت ایمنی در شهر تهران تردد می‌كنند.

وی با اشاره به اثرات مثبت معاینه فنی خودرو و تأثیر حداقل 23 درصدی آن در كاهش آلودگی هوا، اظهار كرد: از ابتدای سال جاری تاكنون از حدود 3 میلیون خودرو مشمول معاینه فنی در تهران، تنها 270 هزار دستگاه خودرو به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده‌اند.

‌ 3/5 میلیون موتورسیكلت معاینه فنی را دور می‌زند

آذروش با بیان اینكه وضعیت موتورسیكلت‌ها نیز به مراتب بدتر از خودروهای آلاینده است، گفت: موتور سیكلت‌ها به واسطه تكنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی حداقل شش برابر خودروهای دارای استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می‌كنند. به گفته دبیر معاینه فنی كلانشهرهای كشور از 3/5 میلیون دستگاه موتورسیكلت در حال تردد شهر تهران امسال تنها 128 دستگاه به مراكز معاینه فنی پایتخت مراجعه كرده‌اند. وی در خصوص اصلاح قانون معافیت معاینه فنی خودروهای نو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اینكه معاینه فنی مستقیماً با سلامت شهروندان در ارتباط است از نمایندگان می‌خواهیم تا در مدت باقیمانده از این دوره مجلس با تصویب این لایحه، تصمیم‌گیری اشتباه در دوره گذشته را جبران كنند. آذروش تأكید كرد: برای كاهش آلودگی هوا اقداماتی نظیر معاینه فنی خودروها، از رده خارج كردن خودروهای فرسوده و كاربراتوری، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی، توسعه حمل ونقل همگانی و استفاده كمتر از خودروهای شخصی بسیار مهم و قابل توجه است.

‌ تعطیلی در انتظار مراكز معاینه فنی متخلف تهران

با مراكز معاینه فنی كه به صورت غیرقانونی برگه‌های معاینه فنی صادر می‌كنند برخورد می‌شود، در مرحله اول تذكر و در صورت تكرار تخلف، تعطیل می‌شوند.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران در خصوص نظارت بر مراكز معاینه فنی گفت: هم اكنون در شهر تهران 14 مركز معاینه فنی سبك و پنج مركز معاینه فنی سنگین و در استان تهران 26 مركز معاینه فنی سبك و هشت سنگین وجود دارد كه در كل استان تهران 40 مركز معاینه فنی سبك و 13 مركز سنگین مشغول به فعالیت است.

وی افزود: این تعداد مراكز معاینه فنی پاسخگوی مراجعه تمام مردم برای اخذ معاینه فنی است و از این بابت نگرانی وجود ندارد اما در بحث معاینه فنی چند مشكل عدیده وجود دارد اول اینكه بسیاری از خودروها برگه معاینه فنی ندارند و برای دریافت آن مراجعه نمی‌كنند. برای حل این موضوع سازمان محیط‌زیست یك سیاستگذاری داشت كه هیئت دولت نیز در سال 90 آن را تصویب كرد كه بر اساس آن سامانه یكپارچه معاینه فنی تشكیل شود. این سامانه به بانك اطلاعات نیروی انتظامی وصل می‌شود كه به صورت اتوماتیك هر خودرویی كه برگه معاینه فنی نداشته باشد اعمال قانون برای آنها صورت بگیرد. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران افزود: مشكل دیگری كه وجود دارد برگه معاینه فنی جعلی است كه ماشین برای معاینه فنی اقدام نمی‌كند اما برای آنها برگه به در منزل فرستاده می‌شود و این برگه‌ها به دو صورت است برخی از آنها كاملاً جعلی است و برخی دیگر مركز معاینه فنی تخلف می‌كند و خودشان برگه‌ها را صادر می‌كنند. رستگاری گفت: وزارت كشور تكلیف دارد سامانه یكپارچه معاینه فنی را راه‌اندازی كند كه تا‌كنون این اقدام انجام نشده است. اگر این سامانه راه‌اندازی شود جلوی این تخلفات گرفته می‌شود اما تا آن زمان كارگروهی تشكیل می‌شود كه باید بر عملكرد مراكز معاینه فنی نظارت داشته باشد، این كار‌گروه در هر شهری باید با عضویت شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و اداره محیط‌زیست تشكیل شود و عملكرد مراكز معاینه فنی را بررسی كند كه در این زمینه در سال جاری یك مركز معاینه فنی كه برگه‌های آنها مشكل داشت تعطیل شد و به دو مركز هم اخطار داده شده است كه در صورت تكرار تخلف تعطیل می‌شوند.

‌ معاینه فنی در دقیقه 90

اجرای صحیح هر طرح در وهله اول نیاز به همكاری شهروندان دارد. رعایت قانون باید به عنوان یك مطالبه عمومی در شهروندان پیگیری و درخواست شود كه در این زمینه مدیرعامل ستاد فنی خودروهای تهران گفت: ایجاد صف در برخی از ماه‌های سال نتیجه عدم مراجعه خودروها در طول سال است. متأسفانه شهروندان هر روز آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را مشاهده می‌كنند ولی باز هم برای رعایت وظیفه شهروندی خود نسبت به دیگران حاضر به مراجعه به مراكز معاینه فنی نیستند.

در حقیقت با نزدیك‌تر شدن به زمان ثبت نام طرح ترافیك در پایتخت انتظار می‌رود خودرو‌های مشمول به این مراكز مراجعه كنند هرچند این مراجعه به نوعی اجبار به حساب می‌آید ولی باید در نظر داشت كه با سختگیری و نظارت دوره‌ای صحیح صاحبان خودرو‌ها چاره‌ای جز مراجعه به این مراكز ‌ نخواهند داشت. بر این اساس لازم است تا دستگاه‌های متولی با جدیت وارد این عرصه شوند تا شاهد كاهش بخشی از آلودگی هوا باشیم در این روزهایی كه پدیده وارونگی هوا نفس كشیدن را سخت‌تر كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha