گاهی یك بیماری بدخیم و یك دمل بزرگ با تحریكی كوچك سر باز می‌كند و خود را پدیدار می‌نماید. عامل محرك شاید آنچنان بزرگ و پر اهمیت نباشد اما بسته به عمق بیماری و نفوذ عفونت ممكن است با علائم سنگینی مواجه شویم. زخم 12 میلی‌متری كودك چهار‌ساله خمینی شهر بی‌تردید كشنده نبود. باز شدن بخیه‌های آن هم چندان آسیبی به كودك نمی‌زد. نهایت اینكه این زخم كمی دیرتر جوش می‌خورد یا جای آن بر چهره این كودك باقی می‌ماند اما بی‌تردید زخمی كه بازكردن این بخیه‌ها به روح صدرا زد با هیچ مرهمی مداوا نمی‌شود. باز كردن بخیه‌ها از زخم این كودك به دلیل ناتوانی پرداخت هزینه 150 هزار تومانی آن از سوی والدین اما حكایت از یك زخم كهنه داشت؛‌ زخمی كه به چهره اخلاق پزشكی نشسته است.

سلامت نیوز: گاهی یك بیماری بدخیم و یك دمل بزرگ با تحریكی كوچك سر باز می‌كند و خود را پدیدار می‌نماید. عامل محرك شاید آنچنان بزرگ و پر اهمیت نباشد اما بسته به عمق بیماری و نفوذ عفونت ممكن است با علائم سنگینی مواجه شویم. زخم 12 میلی‌متری كودك چهار‌ساله خمینی شهر بی‌تردید كشنده نبود. باز شدن بخیه‌های آن هم چندان آسیبی به كودك نمی‌زد. نهایت اینكه این زخم كمی دیرتر جوش می‌خورد یا جای آن بر چهره این كودك باقی می‌ماند اما بی‌تردید زخمی كه بازكردن این بخیه‌ها به روح صدرا زد با هیچ مرهمی مداوا نمی‌شود. باز كردن بخیه‌ها از زخم این كودك به دلیل ناتوانی پرداخت هزینه 150 هزار تومانی آن از سوی والدین اما حكایت از یك زخم كهنه داشت؛‌ زخمی كه به چهره اخلاق پزشكی نشسته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: واكنش‌هایی هم كه در پی انتشار این خبر در جامعه شكل گرفت بروندادی از یك بیماری عمیق و ریشه‌دار در جامعه پزشكی داشت و تلخی رفتارهای كادر درمان با بیماران را برای بسیاری از مردم یادآوری می‌كرد.  پس از این واقعه برخی در  جامعه پزشكی با ساختن داستان‌های غیر‌واقعی و كذب تلاش كردند حقیقت را پنهان كنند.   در برابر این اما وزیر بهداشت در آخرین اظهار نظر خود گفته است« رسانه ها در مورد یک بخیه کوچک بلایی سر وزارت بهداشت آوردند که درست نبود و اظهارنظرهایی منتشر شد که واقعیت نداشت جامعه پزشکی اعم از پزشک، پرستار و پیراپزشک همه واسطه شفای مردم هستند و باید حرمت آنان حفظ شود.» وزیر هر چند   با تعبیر «یك بخیه كوچك»(!)   كلیت ماجرا را پذیرفته اما وی نیز با آنكه در جایگاه وزارت قرار دارد و باید با مدیریت خود تلاش كند تا چنین رفتارهایی از جامعه پزشكی رخت بربندد، تلاش می‌كند تا این ماجرا را كوچك‌نمایی کند و كم‌اهمیت جلوه دهد و با تعبیر «یك بخیه كوچك» از این ماجرا یاد می‌كند. در برابر چنین رفتاری اما یادآوری چند نكته به دكتر سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی ضروری است:
1- آقای دكتر! شما وزیر بهداشت و درمان مردم هستید نه رئیس صنف پزشكان و كمترین انتظار این است كه در برابر بی‌اخلاقی‌های این چنینی كه در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی به كرات اتفاق می‌افتد در جایگاه یك وزیر اظهار‌نظر كنید نه همچون رئیس صنف پزشكان.
2- شكافته شدن حتی یك بخیه از زخم بیماری خردسال آن هم به جرم فقر والدین فاجعه‌ای است كه در كفه ترازوی انسانیت با شكافتن هزار بخیه تفاوتی ندارد. این تعداد بخیه‌های شكافته شده نیست كه سیاهی عملكرد این پزشك و پرستار را به تصویر می‌كشد بلكه نفس عملی است كه اتفاق افتاده و چهره انسانیت را مخدوش كرد.
3-   در شرایطی كه بسیاری از پزشكان برای مبرا كردن پزشك خاطی داستان‌های تخیلی از این واقعه درست كرده‌اند و ماجرا را به گردن كاركنان اخراجی بیمارستان و حتی بزرگنمایی رسانه‌ها می‌اندازند، خوشحالیم كه لااقل شما با اظهارنظرتان درباره «یك بخیه كوچك» اصل ماجرا را تأیید می‌كنید و از واقعیت آن فرار نمی‌كنید.
4-  آقای وزیر! در شرایطی كه شما در برابر رسانه‌ها ایستاده‌اید و درباره تعداد بخیه‌ها یا بزرگی و كوچكی زخم این كودك خردسال اظهارنظر می‌كنید، نمونه‌های متعددی از بی‌اخلاقی در حوزه سلامت و اشتباهات پزشكی ناشی از بی‌مبالاتی پزشكان رخ می‌دهد. كم نیستند افرادی كه با زخم و مصدومیت به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی مراجعه می‌كنند و از آنجایی كه توان پرداخت هزینه درمان را ندارند، زخم‌هایشان با یك پانسمان ساده سرهم بندی می‌شود. زخم چانه صدرا نمونه كوچكی بود كه از یك بی‌اخلاقی بزرگ پرده بر‌می‌داشت و به دلیل رسانه‌ای شدن نمود بیشتری یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha